Niels Baas: ‘NLZIET is een open coöperatie, wij breiden het aanbod graag uit’

NLZIET, het platform voor terug-, vooruit- en live-kijken van de publieke en commerciële omroepen in Nederland, groeit. Managing Director Niels Baas wil het platform graag nog verder uitbreiden om een nog sterkere basis te kunnen bieden voor Nederlandse programma’s en de Nederlandse cultuur.

Baas komt uit een echt entertainment gezin, met een vader Kees Baas die in de platenwereld zat en tegenwoordig nog betrokken is bij radiostation Paradise FM op Curaçao. ‘Muziek en entertainment zijn me met de paplepel ingegoten’, zegt hij. Toch leek hij eerst een andere kant op te gaan en studeerde bedrijfskunde in Groningen. ‘Na mijn studie wilde ik toch iets creatiefs gaan doen. Ik dacht erover naar de Filmacademie te gaan, maar dat heb ik niet gedaan. Mijn vader zei: ‘En welke film heb jij dan ooit voor jezelf gemaakt?’ Daar zat wat in. En Nederland is als filmland toch wel klein, als je in die wereld echt iets wilt bereiken, moet je naar Amerika gaan. Film werd het dus niet, maar wel de mediasector. Ik ging aan de slag als trainee bij uitgeverij VNU, want ik vond dat ik na mijn studie nog niet klaar was met leren. Het bedrijf had destijds nog veel kranten en tijdschriften. Maar de kranten gingen eruit en zo kwam ik van dagblad De Limburger bij VNU Tijdschriften, dat later naar Sanoma is gegaan. Ik werd bladmanager van Libelle en Margriet. Daar koppelde ik de adverteerders, die allerlei producten hadden die op vrouwen waren gericht, en de redacties en aan elkaar. Dat leverde nieuwe redactionele samenwerkingen op, branded content eigenlijk.”

“Vervolgens ben ik overgestapt naar MTV Networks. Dat had toen net TMF overgenomen en zat destijds in gebouw Concordia, de voormalige televisiestudio aan de Graaf Wichmanlaan in Bussum. Daar ben ik weer aan de advertentiekant gestart, ik verkocht reclameruimte aan de entertainmentindustrie: platenlabels, filmdistributeurs, game publishers enzovoort. Bedrijven met producten die een nauwe relatie hadden met de doelgroep, 13- tot 19-jarigen. Van daaruit heb ik een stap kunnen maken naar de meer inhoudelijke kant van de business, en kwam ik bij TMF terecht, zonder al te veel ervaring op het gebied van productie. Erg leuk dat ik die verbreding heb kunnen maken, het was iets heel anders dan sales. Uiteindelijk ben ik in 2008 algemeen directeur van MTV Networks Nederland geworden. Daarna ben ik via Infostrada bij NLZIET gekomen. Bij Infostrada heb ik veel over de technologie kunnen leren, dat komt me nu goed van pas, want NLZIET maakt zelf geen content maar is een combinatie van distributietechniek en marketing.’

Cord cutting
‘Eind 2013 hebben RTL, SBS en NPO de coöperatie NLZIET opgericht en wat later ben ik algemeen directeur geworden’, vertelt Baas. ‘Het begon als een kleine projectorganisatie, die plannen maakte voor de producten en de marketing. De ontwikkeling is daarna snel gegaan, vooral als je kijkt naar de producten van NLZIET. Van een soort zoekbalkje bovenaan de websites van de deelnemers toen, naar een volwaardige applicatie om tv te kijken. We bieden nu een videoapplicatie die op alle platformen draait en goed werkt. We hebben veel meters gemaakt met een klein team en een bescheiden budget.’

‘Gebruikers konden eerst niet live kijken via NLZIET, alleen vooruit of terug. Het was ook opgezet als product dat mensen naast hun traditionele tv-pakket, hun kabelabonnement konden gebruiken. Stel dat je graag gebruik maakte van Uitzending Gemist (nu NPO Start) of RTL XL, dan kon je NLZIET erbij nemen om, tegen betaling, reclamevrij terug te kunnen kijken. De consument kon en kan trouwens niet alles terugkijken, dat heeft te maken met de rechten op de producties. We hebben daarom het pakket uitgebreid met het lineaire signaal, zodat je ook live kunt kijken. NLZIET veranderde daardoor in een dienst die een vervanging kan zijn van je televisie, interessant voor ‘cord cutters’ die geen kabelabonnement willen maar alleen een internetpakket. Die groep consumenten is in Nederland nog vrij bescheiden van omvang: zo’n 600.000 mensen. Maar dat aantal groeit wel, verwacht ik. Kabelmaatschappijen domineren nu nog, doordat ze hun data-abonnement en tv-pakketten combineren. Als er meer concurrentie zou komen bij het aanbieden van breedbandinternet, zou dat mooi zijn voor NLZIET.’

Baas kan overigens met trots melden dat NLZIET elk jaar meer gebruikers trekt. ‘Doordat we nu ook live tv aanbieden, is dat duidelijk versneld. We groeien nu met 30 tot 40 procent per jaar. Dat wordt dus gestimuleerd doordat we live kijken hebben toegevoegd, maar ook doordat steeds meer mensen zich ervan bewust zijn geworden dat je alles via internet kunt doen en geen extra kastje bij je tv-toestel nodig hebt. Tja, en als bijvoorbeeld Ajax het goed doet, dan hebben wij daar ook baat bij. Het zou helemaal mooi zijn als het eredivisievoetbal bij één van zenders te zien was die bij ons zijn aangesloten.’ De dienst biedt nu 36 live tv-kanalen aan, van RTL, Talpa, NPO, de regionale publieke omroepen en AT5.

Niche
Dat laatste zegt Baas niet zomaar. ‘NLZIET is een open coöperatie, iedere aanbieder kan zich erbij aansluiten. Wij breiden het aanbod graag uit, bijvoorbeeld met voetbal of de Formule 1, maar ook met buitenlandse omroepen zoals de BBC, VRT of ARD.’

Hoe de markt zich verder zal ontwikkelen, zal de tijd moeten leren, maar Baas verwacht dat er minder versplintering in het aantal aanbieders zal ontstaan. Wij actief op een jonge markt, zo’n 25 procent van het publiek kijkt streaming televisie, de rest nog lineair. Ik denk dat aanbieders zullen aggregeren, voor kleinere ‘stand alone’ aanbieders is er te weinig business om alleen te kunnen blijven. Consumenten nemen uiteindelijk maar een paar abonnementen, daar zit een grens aan.’

Grote, internationale spelers als Netflix ziet Baas niet als echte concurrenten van NLZIET. ‘Wij bieden Nederlandse programma’s, zij voorzien in een andere behoefte. Er is en blijft altijd behoefte aan lokale verhalen, dat verdwijnt niet. Natuurlijk kunnen sommige formats of verhalen door de hele wereld ‘reizen’, maar wij behouden de Nederlandse cultuur. Op wereldschaal gezien, voor de grote concerns, is dat maar een niche.’

4 Trackbacks / Pingbacks

  1. RPO - NLZIET wil aanbod verder uitbreiden
  2. How expensive can Netflix get? - Ruetir
  3. Combien coûte Netflix ? - Teknomers Nouvelles
  4. Hoeveel kost Netflix? - Todayactu

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*