Strijd om RTL Nederland is begonnen

[Blog door Jarco Kriek] Nederland staat aan de vooravond van een kleine aardverschuiving binnen het medialandschap. Wie wordt de nieuwe eigenaar van RTL Nederland? Op deze vraag komt waarschijnlijk in het resterende deel van 2021 een antwoord.

Het lijkt vreemd. Een strijd om lineaire zenders. De gemiddelde tijd die Nederlanders lineair naar een tv-zenders kijken neemt af. Een direct gevolg is dat de kijkcijfers dalen. Dalende kijkcijfers betekenen minder omzet uit reclameverkoop. Daarnaast zijn zeker niet alle lineaire zenders van RTL Nederland een succes te noemen. Natuurlijk scoort RTL 4 nog steeds goed. En zit RTL 5 met de nieuwe programmering die meer op reality gericht is goed in de lift. Maar de overige zenders scoren minder goed of in sommige gevallen ronduit slecht.

Maar RTL Nederland is meer dan lineaire tv. Het kroonjuweel is streamingdienst Videoland. Met inmiddels meer dan een miljoen betalende abonnees is Videoland in Nederland een online dienst waarmee rekening gehouden dient te worden. En de combinatie lineaire tv en video on demand maakt RTL Nederland nog steeds een sterk mediamerk. Na NPO de nummer twee in Nederland voor Talpa Network van mediamiljardair John de Mol.

RTL Group zet ondanks de sterke marktpositie in Nederland RTL Nederland toch te koop. Het bedrijf wil de focus meer op de Duitse markt richten. Dit betekent dat het andere lokale Europese markten wil verlaten of in ieder geval het meerderheidsbelang in deze lokale activiteiten van de hand wil doen. Na Frankrijk en België (Wallonië) lijkt het nu de beurt aan Nederland te zijn. Met andere woorden RTL Nederland staat in de stille verkoop. Wie zijn potentiële overnamekandidaten?

Boven aan de lijst van menig mediakenner staat DPG Media. Dit Belgisch mediabedrijf is in Nederland al eigenaar van dagbladen als Algemeen Dagblad en de radiozenders Qmusic en Joe. Een eigen tv-tak in de vorm van RTL Nederland met lineaire zenders en een goedlopende streamingdienst maakt de Nederlandse tak van DPG Media compleet. Het is in dat geval zo’n beetje een blauwdruk van de activiteiten van DPG Media op de thuismarkt in België. Daar is bedrijf ook eigenaar van dagbladen, de belangrijkste commerciële tv- en radiozenders en bezit het een eigen streamingdienst. Omdat Nederland en België (Vlaanderen) een gelijke taal hebben is synergie tussen de Nederlandse en Vlaamse activiteiten dus goed mogelijk. Naast het verwachte dure prijskaartje dat aan RTL Nederland hangt, kan ook toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een horde voor een mogelijke overname zijn. Maar het lijkt niet dat de horde ACM een al te hoge voor DPG Media hoeft te zijn.

Bij de overname van SBS Broadcasting door John de Mol werd al openlijk gesproken over een samenwerking dan wel een samenvoeging op langere termijn van het huidige Talpa Network met RTL Nederland. Een plan dat door RTL Nederland al snel opzij werd geschoven. Maar nu RTL Nederland in de verkoop staat, kan het eerste idee van John de Mol eventueel weer uit de ijskast gehaald worden. Dit kan op twee manieren. De nieuwe eigenaar van RTL Nederland gaat op meerdere fronten samenwerken met Talpa Network. Of John de Mol koopt RTL Nederland. Wat betreft geld is dit geen probleem. De vraag is of toezichthouder ACM en sterk Talpa Network met daarin de belangrijkste commerciële tv-zenders van Nederland wel ziet zitten. Het is niet ondenkbaar dat John de Mol dan zenders moet verkopen om andere zenders te kunnen kopen. Of de media-ondernemer dit ziet zitten, is nog maar zeer de vraag. Voor De Mol zijn de tv-zenders van hem een speeltuin om nieuwe programmaformats uit te proberen en die voor veel geld aan buitenlandse zenders te verkopen.

Een derde optie is VodafoneZiggo of in ieder geval aandeelhouder Liberty Global. Ook hier kan de Vlaamse blauwdruk uit de kast gehaald worden. Telenet – waarvan Liberty Global met meer dan 57 procent van de aandelen grootaandeelhouder is – is ook eigenaar van de lineaire zenders van SBS Belgium. Zeker nu door de opkomst van online televisie het verdienmodel van traditionele kabelbedrijven zoals VodafoneZiggo bedrijfsonderdeel Ziggo is aan het veranderen is, kan een overname van RTL Nederland een logische stap zijn. VodafoneZiggo is natuurlijk met Ziggo Sport al meer dan voorheen op content gericht. RTL Nederland zou de volgende stap kunnen zijn voor een verdere verschuiving in de richting van content. Daarbij bestaat ook het scenario dat niet VodafoneZiggo de aankoop van RTL Nederland gaat doen maar aandeelhouder Liberty Global.

En natuurlijk zijn er nog andere opties denkbaar. Zo kan bijvoorbeeld Disney of het nieuwe fusiebedrijf van AT&T (Warnermedia) en Discovery een bod op RTL Nederland doen. Hierbij kan de sterke marktpositie van Videoland in Nederland een belangrijke rol spelen. Kortom, er zijn meerdere scenario’s te bedenken welke bedrijven om welke redenen dan ook RTL Nederland zouden willen kopen. Duidelijk is wel dat het een stormachtige nazomer of herfst in het Nederlandse medialandschap kan worden. Voor RTL Group geldt hierbij dat hoe meer gegadigden het gevecht om de kluif RTL Nederland willen aangaan, hoe groter het eindbedrag op het toch al stevig prijskaartje van RTL Nederland gaat worden.

update: inmiddels is bekend gemaakt dat RTL Nederland en Talpa een jointventure willen aangaan.

8 Comments

  1. Het wordt interessant in medialand misschien verkoopt John zijn SBS zenders en Koopt hij RTL Nederland ik denk ook dat een nieuwe eigenaar RTL Z/8/7 eruit gooit zijn te duur en levert weinig op.

  2. Mijn gevoel zegt me dat DPG (of een consortium DPG/Liberty) een groot kanshebber is. DPG heeft met SBS Belgium al een zendergroep in handen. Je zou dan RTL4578 kunnen omdopen in VIER, VIJF, ZEVEN en ACHT zoals dat in België ook gebeurt.

    • Fout. DPG Media is eigenaar van de VTM zenders in Vlaanderen (VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM Gold, VTM Kids). SBS Belgium is eigendom van provider Telenet, die dan weer dezelfde eigenaar heeft als Ziggo in Nederland. Momenteel is SBS Belgium actief met de zenders Play4 tot Play7.

    • Ehm ja, da’s normaal dat een directie ontkent. Dat soort gesprekken voer je namelijk in de luwte. Radiostilte noemen ze dat.

  3. Mocht RTL Group een minderheidsbelang houden dan is het niet ondenkbaar dat de zenders gewoon RTL kunnen blijven heten.

  4. RTL Nederland heeft in 2020 een omzet gerealiseerd van 476 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat was 58 miljoen euro. Het aantal abonnees voor Videoland nam fors toe. Waarom zou RTL Group het dan kwijt willen?

  5. Jarco Kriek toch. Gezien de manier hoe jij speculeert snap je niet veel van het medialandschap. Met name in je laatste alinea laat je blijken niet veel van een en ander te snappen!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*