Mandy van der Wal: Audiohuis is echt een ‘full service audio agency’

Audiohuis wil belangrijkste audio-uitgever worden

Met een veiling van de FM-frequenties voor commerciële radiostations voor de boeg en de nieuwe bereiksmeting van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) kan het een interessant jaar te worden, vindt Mandy van der Wal, directeur van Audiohuis (onderdeel van uitgever Mediahuis). Audio is steeds belangrijker voor adverteerders, Audiohuis wil de belangrijkste speler op het gebied van ‘audio publishing’ worden.

Van der Wal had zich tot haar benoeming tot directeur van Audiohuis altijd beziggehouden met video en digitale platformen. ‘Dat staat nu wel. Video is volledig in het bedrijf geïntegreerd.’ Een prestatie gezien het feit dat Mediahuis van origine kranten en tijdschriften uitgeeft, waaronder De Telegraaf en NRC. Ze kijkt dan ook tevreden terug op de periode waarin ze directeur Video en Platforms van Mediahuis was. ‘We hebben een mooie ‘case’ neergezet, video is explosief gegroeid, op onze eigen platforms en op YouTube. Om een idee te geven: het kanaal van De Telegraaf heeft nu meer dan 500.000 abonnees.’

Zo ver heeft audio zich nog niet ontwikkeld, maar de trend is omhoog volgens haar. ‘Er zit echt groei in, we zijn onderweg. We moeten het nog wel verder ontwikkelen, maar dat was bij video ook zo.’ Audiohuis heeft twee radiostations, Sublime op FM, DAB+, online en Nostalgie via DAB+ en online. Daarnaast biedt het bedrijf, dat een aparte bv is binnen Mediahuis, een volledige oplossing aan voor podcasts, van idee tot en met productie en distributie. Van der Wal: ‘We hebben de expertise in huis voor het hele pakket. We hebben hier de juiste specialisten in huis. Een station bouwen is een vak apart. Podcasts maken ook.’ Dat Audiohuis dat vak beheerst, blijkt duidelijk uit de waardering voor de podcasts: die van NRC staan bijna continu in de top-3 van de beste podcasts en zijn al bekroond met de Zilveren Reissmicrofoon 2021.

Investeren

Maar valt er ook geld te verdienen met podcasts? ‘Voor adverteerders is deze vorm van audio bij ons nog redelijk nieuw. Toch past audio goed bij ons, net als video. Maar podcasts zijn soms nog wat onwennig. Er zijn ook nog wel vragen die wij onderzoeken: wat is de ideale lengte van een podcast, welke podcasts zijn commercieel interessant, welke podcasts moeten we premium aanbieden? Of er nu met podcasts echt winst te maken is, is afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. Wij zijn eerst aan het investeren om het verder te ontwikkelen. Men weet ons steeds beter te vinden. Wat reclame betreft, zie je dat de markt de weg naar podcasts gevonden heeft, de resultaten zijn positief.’

FM-frequenties

Dit jaar zal de overheid de negen FM-frequenties voor commerciële radio opnieuw veilen. Audiohuis heeft één daarvan, voor Sublime. Het enige wat Van der Wal daarover zegt is: ‘We hebben Sublime niet voor niets anderhalf jaar geleden gekocht. Bovendien is het nog afwachten hoe en wanneer precies die veiling wordt gehouden.’ Ook los van de FM is Audiohuis met radio bezig, benadrukt ze. ‘Nostalgie op DAB+ is net gelanceerd in Nederland. In België staat dat station al langer en is daar een groot succes, dat willen we hier ook bereiken. Verder hebben we vijf digitale themakanalen van Sublime: Sublime Classics, Jazz, Smooth, Soul en Funk & Disco. Uiteindelijk zal de FM ooit worden afgebouwd en blijven digitale kanalen over. Maar zo ver is het voorlopig nog niet.’

‘Audiohuis is echt een ‘full service audio agency’, waarmee we onze klanten volledig kunnen bedienen,’ zegt Van der Wal. ‘Het is een mooie toevoeging aan ons portfolio. Klanten weten ons daarvoor steeds beter te vinden, en wij staan voor ze klaar.’

Bas Nieuwenhuijsen

1 Trackback / Pingback

  1. De beste Spreekbuis-interviews van 2023 - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*