Patrick Kicken: Indruk maken op je collega’s

[BLOG] Iets wat me in 20 jaar landelijke radio is opgevallen is hoe druk radiomakers toch zijn met indruk maken op… collega radiomakers. Hoor eens welke rare plaat ik durf te draaien. Hoe lang ik vlak voor een reclameblok durf te praten. En tegenwoordig de befaamde ‘doorstarts of Instagram’. Filmpjes van overgangen in de computer. Oh wauw jij durft een sweeper over een intro heen te leggen met een effectje op het derde spoor! Geen luisteraar die er ook maar ene moer om geeft, maar het regent likes van collega discjockeys. Altijd lekker. Voor je ego.

Natuurlijk snap ik de charme wel van de kneepjes van het vak delen met je collega’s. Ook ik werd opgewonden toen Van Inkel vroeger nog met bandrecorders telefoongesprekken aan het knippen was. Hij gooide zo het stukje tape wat hij nog wilde gebruiken over z’n schouder, heerlijk. Toch vraag ik me af wat er zou gebeuren als je die tijd die je nu stopt in selfies op de snelweg en filmpjes maken in de studio waarin je nietszeggend met je producer samen heen en weer aan het swingen bent op Snollebollekes zou stoppen in… de luisteraar.

Neem een President Trump. Die weet als hij de volgende verkiezingen weer wil winnen hij een hoop mensen de hand moet gaan schudden, z’n kiezers moet gaan opzoeken, ze moet gaan toespreken en met ze op de foto gaan. Wat zien wij van radiozenders en discjockeys tijdens het Amsterdam Dance Event? ‘Kijk eens met welke beroemdheid ik op de foto sta! Kijk eens wat voor vette set wij aan het uitzenden zijn. Wij zijn erbij hoor!’

Ik zie zo voor me dat Trump in de verkiezingsperiode alleen maar foto’s twittert van zichzelf met Poetin, Angela Merkel en andere wereldleiders. Het zal hem geen stem extra opleveren. Wanneer leren we bij de Nederlandse radio toch eens dat het niet om jou maar om de luisteraar gaat? En dat het voor jou het hele jaar door verkiezingsperiode is. Kiest de luisteraar jou en jouw station of stemt (hij af) op een ander..! Waarom zie ik zelden tot nooit een jock een foto plaatsen met luisteraars samen, of een foto van -hun- met een wereldberoemde artiest? Ja, 538 trommelt luisteraars op om in de stromende regen op een Skippybal te gaan zitten. En Ekdom danst de Macarena met ze om -zelf- in het Guinness Book of Records te komen. Aardig, maar het zou sympathieker en minder truttig en knullig kunnen.

Een van de laatste gekke dingen die ik deed bij Veronica was in 2015 een tribute clip opnemen van ‘I Can’t Get No Satisfaction’ van de Rolling Stones, het nummer wat toen precies 50 jaar een hit was. Natuurlijk niet met BN’ers, maar met een paar andere Veronica jocks en een groep Veronica luisteraars die toevallig ook nog eens echte Stones fans waren. In het Veronica pand, met een uitgebreide lunch vantevoren, een goodiebag na afloop, foto’s, the works. Voor die mensen het hoogtepunt van het jaar en voor mij weer een kans om er vrienden voor het station en mij als jock bij te krijgen. Het haalde De Telegraaf en leverde een hele toffe video op.

Maakt mij dit speciaal? In tegendeel. Het zou het meest vanzelfsprekende moeten zijn wat jij als jock doet. En je zou erop afgerekend moeten/mogen worden tijdens een evaluatie. Wat heb je extra gedaan voor en met de luisteraar dit jaar? Ik heb de moed op een gegeven moment maar opgegeven en de radiowereld bijna helemaal vaarwel gezegd, mede doordat dit voor je luisteraar doen zó zeldzaam is en vaak met argusogen bekeken wordt door collega’s. Want als jij harder gaat lopen voor de luisteraar en dus het station, dan moet ik dat ook gaan doen. Ho es even! Kom kom, het is de luisteraar maar! Heb je de nieuwe van Foo Fighters al gehoord? Moedeloos werd en word ik ervan. Je kostbaarste bezit (de luisteraar) maar voor lief nemen. Vooral de zender, zendtijd en je socials gebruiken om jezelf tot aap boven op de rots te promoveren. Lekker met BN’ers bellen en met ze op de foto, kijk eens wie ik ken! Zeker als ze net overleden zijn, ik was zijn grootste fan. Zum kotzen, zouden de Duitsers zeggen.

Waarom al die tijd die je als radiomaker in zelfbevlekking stopt niet eens extra in de luisteraar stoppen? Een van de mooiste dingen voor een luisteraar is als ie zelf onderdeel van de uitzending uit mag maken. Als hij (hopelijk respectvol) het podium krijgt on-air. Wat je óók kunt doen in plaats van jezelf filmen en fotograferen voor/tijdens/na de show is het fragment waarbij de luisteraar on-air was uploaden naar SoundCloud en als extraatje de link mailen aan hem of haar. Moet je eens kijken wat ermee gebeurt in de familie WhatsApp groep of op een verjaardag. Moet je luisteren, ik was bij Radio 10 te horen! Hup, gratis mond-tot-mond reclame. En je doet net dat extraatje wat niemand anders doet en de luisteraar niet verwacht had. Ja we knippen wel fragmenten uit uitzendingen, maar dat is toch vooral als we zelf heel grappig waren of een BN’er aan de lijn hadden. En ja, de 538, Slam! en QMusic jocks maken aardig wat kilometers per jaar om mensen te vermaken in feesttenten en op dorpspleinen, perfect! Maar zelfs dáár gaan sommigen zichzelf nog staan filmen, soms zelfs met een selfiestick, op het podium. Kijk eens hoe IK dat gepeupel hier aan het hossen krijg, hahaha!

Laat het toch eens wat vaker om de luisteraar draaien. Ik ging met ze naar een Golden Earring concert, eten bij het HardRock Cafe, met het vliegtuig naar Ierland op St. Patrick’s Day, we organiseerden een lunch in het Goffertpark, gingen naar een pretpark, bracht 3 boekjes met ze uit, ging met ze karten of gewoon hup, zoveel mogelijk luisteraars in de studio tijdens een uitzending:

Ook ging ik (grote) prijzen zelf langs brengen bij mensen thuis, als het een beetje in de buurt was. Ongelofelijk wat je dan voor een feedback te horen krijgt op je show en station. Van grote waarde. Paar foto’s maken, even koffie drinken, reken maar dat de hele straat daarna wist van Kicken Wordt Wakker! en Radio Veronica. En ik er fans voor het leven bij kreeg die me nu nog altijd volgen, wat ik ook doe.

Een van de manieren waarop Erik de Zwart Radio 538 groot heeft gekregen is door op ieder moment van de dag, waar hij ook was, 538 merchandise bij zich te hebben. Als hij ging tanken en hij werd herkend: hup, een paar 538 shirts, stickers en pennen uit de kofferbak en in de handen van (potentiële) fans. Iedere dag begin ik met het feliciteren van mensen op LinkedIn, met hun verjaardag. Gaat heel makkelijk. Kost je even tijd en moeite. De podcast ‘Leven zonder stress’ en het bijbehorende boek varen er wel bij!

En zou al dat extra werk door luisteraars zelf terug te bellen, ze op te zoeken en extra gave dingen met ze te doen er -heel- misschien voor gezorgd hebben dat mijn toenmalige show de best scorende ochtendshow van Radio Veronica is tot nu toe? Je zou het bijna gaan denken. Laat Giel maar lekker filmpjes van zichzelf in de sportschool posten op zijn Insta stories, podcasts opnemen met bekende ster deejays en vlogs met bekende YouTubers: jij als jock weet nu beter wat je te doen staat als je wél een goedscorende show wil neerzetten: je luisteraar behandelen als ster.

Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar ik zie er veel te weinig van terug. Terwijl ieder fatsoenlijk bedrijf in Nederland bezig is met customer care, community vorming en data verzamelen van hun klanten om ze nog beter te bedienen, gaat de (gemiddelde) radiodeejay er maar vanuit dat ‘mensen toch wel luisteren’. Teksten als ‘je mag me nu bellen’ uitspreken op de radio. Het scherm met reacties van luisteraars wat in de studio van NPO Radio 1 bijna de hele dag weggedraaid of uit staat. Producers (en ik verzin dit niet) die zeggen voordat ze de telefoon aan nemen: ‘welke mongool belt er nou weer?!’. Je zou zo’n ‘producer’ toch met de hoorn van diezelfde telefoon een klap willen verkopen?! Ik kon me nog nét inhouden. Kom toch eens van die arrogante troon en stel je eens wat nederiger en dienstbaarder op richting diegene die er voor zorgt dat jij daar überhaupt zit: de man of vrouw die zijn of haar aandacht geeft aan jou.

Patrick Kicken
twitter.com/kicken

Van links naar rechts: het meest waardevolle bezit wat je hebt als radiozender: je luisteraars..
(veel waardevoller dan een Tesla)

12 Comments

  1. Gek om op de foto’s allemaal mensen te zien die “bij Veronica werken”. En ik ken er geen……….Andere generatie hé?.

    Niks mis mee, maar hoeveel zouden er bij zijn die de geschiedenis van Veronica kennen?
    Zoals ik een jeugdige radiomaker op de Online radio dag hoorde zeggen “Willem van Kooten ?”……….
    Is ook eigenlijk niet zo erg maar ik heb daar moeite mee. Maar da’s mijn probleem.
    Dat heb ik in m’n therapeutische jaren niet behandeld, de rest inzake het verdwijnen wel……gelukkig.

    • He die Juul, op de foto’s ben ik alleen te zien als Veronica medewerker, de rest zijn allemaal (dolenthousiaste) luisteraars.

      Gelukkig is de huidige generatie radiomakers wel vol lof over de generatie ervoor, ik krijg nog regelmatig mooie feedback op oude stukjes radio van o.a. Mark Labrand. Bart Arens heeft wel eens gezegd dat mijn nachtshow Kicken voor je Kiezen hem inspireerde om ook radio te gaan doen.

      Oh fuck nu doe ik hetzelfde als andere jocks met al dat ego gemasturbeer op sociale media. Laat ik dan gauw zeggen dat ik alles op mijn beurt weer te danken heb aan Evers, Van Someren & Van Inkel. Ik was/ben een mix van die drie.

  2. Probleem bij steeds meer dj’s en stations is dat – zoals Patrick ook aangeeft – ze zo met zichzelf bezig zijn dat ze de klant/luisteraar vergeten! Moet je voorstellen dat een supermarkt of een timmerman of fysiotherapeut dat doet. Of vergelijk het eens met de cassiere bij de supermarkt, die zit daar om de klanten te helpen en de producten af te rekenen. Wat zou er gebeuren als die cassiere niet meer afrekent maar gaat vertellen over wat ze dit weekend heeft gedaan en selfies laat zien aan collega’s terwijl jij als klant voor Jan met de korte achternaam staat te wachten?! Ik vrees dat het alleen maar erger wordt op radio maar ook tv want de hele maatschappij is door onder meer Social media heel erg gericht op ‘kijk mij eens’. Valt me ook op hoe veel stations ook nog steeds hun winacties totaal zinloos communiceren als: ‘wij geven een scooter weg’ of ‘wij mogen een Lingo koffiemachine weggegeven’. Het gaat niet om jullie, wordt wakker! Het gaat om de luisteraar en die moet je dus aanspreken en niet aftroeven, dus voor de volgende keer: ‘jij kunt een scooter winnen’. Ook bij radio speelt de psychologische factor een grote rol bij hoe je de klant het beste aan kunt spreken.

    • Ik heb al eens eerder geschreven dat de smartphone, of dit “stomme stuk lul- en loerplastic”, zoals ik het zelf graag noem, aan de ene kant een zegen is voor snelle en effectieve communicatie, maar anderzijds ook het meest misbruikte middel tot massamediale masturbatie. En als nu de taalvaardigheid en inhoud gelijke tred zouden houden met de vertoonde ijdelheid … Ik werd laatst op straat door RUMAG aangesproken over het onderwerp “monogamie”. Ik ben daar 7 minuten vrij serieus op in gegaan. Met enige zelfspot had ik tevens bekend: “Op het gebied van sociale media ben ik eigenlijk een achterlijk eiland.” Een week later spraken vrienden en kennissen mij aan: “Hee, je bent wereldberoemd. Ik heb je op YouTube gezien!” Nu volg ik dat zelf helemaal niet, dus ik vraag: “Oh laat eens zien”. Wat bleek? Hadden ze die ene opmerking geselecteerd en mijn hoofd op een gefotoshopt eiland geplaatst met daaronder de tekst: “Achterlijk eiland”. De rest van mijn commentaar werd over de schutting gegooid. Nu zag ik er gelukkig die dag redelijk uit, maar toch … Mijn sociale omgeving reageerde overigens niet ongunstig. Ik denk niettemin dat ik de volgende keer een beetje uitkijk, voordat ik weer aan zoiets meedoe.

    • Chapeau Ivo. Spot ON. De (potentiele) klanten (luisteraars) verwonderen en in de lauwwarme watten leggen. Daar komt het feitelijk op neer. Maar het is lastig om dit nowadays’ terug te ‘managen’. Wanneer je als baasje dit ‘jouw’ USP vindt. Goed stuk Patrick!

  3. Patrick, ik luister regelmatig het is niet mijn zender ( ik zweef ergens tussen Kink en 2, Stenders en Veenstra) maar ik moet constateren dat deze zender misschien wel het meest in dienst van de luisteraar staat.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*