Een blik achter de schermen van Beeld en Geluid

Ineens hangt daar die doordringende azijngeur. Zelfs al heb je niet met je neus boven het filmblik gehangen. Alarm voor iedereen die ook maar iets van filmrollen weet.

Het is het signaal dat er filmrol langzaam aan het ontbinden slaat. En dus ook alle reden om haast te maken met digitaliseren. En dat is precies wat ze in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum nagenoeg dagelijks doen. Digitaal vastleggen wat anders allang herinneringen zouden zijn geworden. Meer dan een miljoen uur radio en televisie ligt er, waarvan een groot deel inmiddels ook digitaal is vastgelegd.

Zomaar wat opvallend weetjes tijdens een rondleiding door het imposante depot van Beeld en Geluid. Iets wat elk weekeinde mogelijk is, maar het is deze week herfstvakantie, en dan pakken de musea weer uit. Ook dat karakteristieke gebouw (2006) aan de ingang van het Mediapark. Deze hele week zijn er daar rondleidingen waarbij je de diepte in kan. Letterlijk dan. Want je kunt tot zelfs vijf verdiepingen de grond in. De plek waar ontelbare banden vol opnames liggen.

Je zou er nostalgisch van worden. Je krijgt uitleg waarom bijna alles van Ja Zuster Nee Zuster is verdwenen (dure banden werden hergebruikt), wat Floris en Sindala op de heide vlakbij doen, waarom uitgerekend dat suffe weversdorp Hilversum een centrum van de mediawereld werd (de eerste radio-uitzending was hier en je had de buizen van de NSF) en komt langs banden met opschriften ’opname Queen’ en ’Pinkpop’. En in een ruimte met honderden oude radiotoestellen.

Deltaplan
Maar veel belangrijker is eigenlijk het uit 1995 daterende ’deltaplan’ om zoveel mogelijk belangwekkends wat wordt uitgezonden, te bewaren. Digitaal dan wel. Vandaar die zes verdiepingen, waarvan er dus heel wat de grond ingingen omdat de gemeente destijds hoogbouw absoluut niet wilde.

Radio, televisie, documentaires, het is er allemaal te vinden en wordt er vastgelegd. ,,En de tv wordt nu zelfs ingehaald door YouTube, zeker bij jongeren. Wat gaan we verzamelen van wat zij maken? En hoe hebben we ook aandacht voor nieuwe Nederlanders?”, legt gids Lies enkele huidige dilemma’s uit. ,,Dat gaat allemaal ergens de ’cloud’ in.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*