Luistercijfers week 9: NPO Radio 5 gelijk met 538

Qua marktaandeel is NPO Radio 5 afgelopen week gelijk met Talpa’s Radio 538. Dit is opvallend omdat eerstgenoemde station niet beschikt over FM frequenties, maar alleen via DAB+ en digitale kabel te ontvangen is. Het weekbereik van 5 is wel meer dan de helft minder dan 538. Dit betekent dat er voor 538 nog veel winst te behalen is met langere doorluistering, iets wat bij NPO Radio 5 duidelijk al het geval is.

Opvallend is ook een vol procentpunt winst voor Talpa’s Radio 10. Maar de andere Talpa radiozender die zich op een oudere doelgroep richt, Radio Veronica, verliest weer 0,8%. Dit publiek zal gedeeltelijk naar NPO Radio 5 en naar 10 zijn overgeschakeld. Bij RadioCorp’s 100%NL kan de (Nederlandse) vlag uit want zij tikken sinds lange tijd weer eens de 3% marktaandeel aan met een prima weekbereik.

Het is overduidelijk terug te zien in de meting dat de oudere radioluisteraar het voor het zeggen heeft. Dit zal betekenen dat na de nieuwe FM frequentieveiling zich meer stations gaan richten op deze doelgroep.

14 Comments

  1. Radio is niet meer zo belangrijk. Iedereen kan zijn eigen muziek zelf afspelen via het mobieltje. Ik ben dan ook bang dat 538 zijn langste tijd gehad heeft. Deejays zijn nog minder belangrijk geworden voor een radio station. Uiteindelijk gaat het om de muziek die gedraaid wordt.
    Dus het gezwets kan beter achterwege blijven. Gelukkig zijn er op DAB veel stations die non stop muziek draaien.

    • Ook dat worden er minder, Joe heeft inmiddels al presentatie toegevoegd las ik.
      Veronica moet het duidelijk van de muziek hebben, 60’s en 70’s zoals ze onlangs draaide in hun 70’s week vanaf de Norderney trok blijkbaar behoorlijk wat oudere luisteraars naar het station toe. Count your blessings en trek je conclusies…

  2. Het is te hopen dat er met de veiling op FM een zender komt die, 60 en 70 s ruim meeneemt.
    Dan krijgt 5 het wel zwaar.

  3. Worden de cijfers van ORN en/of E Power ook ergens uitgesplitst? Vraag mij altijd af of daar ook relatief grote zenders bijzitten.

  4. Houdt toch erns op met die wekelijkse metingen, wie is daar in geïnteresseerd? Een keer per maand is meer dan genoeg, geen ene zender zit zonder luisteraars.

  5. Ik heb het jaren geleden al voorspeld dat popzenders die .zich op jongeren richten eens geen toekomst meer zouden hebben vanwege de vergrijzing
    Ook zag ik jaren geleden al dat de aanvragen in verzoekplaten programma`s een heel andere muziek keuze werd aangevraagd ,en zelfs nu nog , en niet wat zenders als 538 heden ten dage draaien. De vergrijzing die sterk toenam in de jaren 90, en nu nog veel groter is, maakt ook dat de oudere de muziek niet pruimen wat de hedendaagse popzenders uitzenden . Zij willen de muziek a la de top 2000, maar ook artiesten zoals Sinatra , het Franse chanson , oude jazz , country Nederlandstalig De bazen van popzenders moeten eens het idee laten varen dat jongeren gericht draaien meer advertenties opleveren , dat is niet zo Adverteerders zijn ijdeltuiten en horen op elke zender oh zo graag hun merk of bedrijfsnaam, of het nu een zender is met klassiek jazz of iets anders is maakt hun niets uit. men moet begrijpen dat de popmuziek van heden een beetje dood is , er komt niks nieuws meer ,en wat er is te horen op bijv 538, of radio 3 is tegenwoordig niet veel soeps

    • gewoon het hele jaar de top 2000 uitzenden afgewisseld met de top 4000 en de evergreen top 1000

      je kunt gewoon de opnames gebruiken van de afgelopen jaren

      succes verzekerd!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*