
Luistercijfers week 2: NPO Radio 2 raakt bijna 3 miljoen luisteraars kwijt, commerciële zenders herstellen zich

Talpa’s Sky Radio bereikte in week 43 de meeste luisteraars. Qua marktaandeel staat het station op een derde plek, voorafgegaan door Qmusic en NPO Radio 2. Opvallend is de daling van in luistertijd van alle [lees verder]
Het is overduidelijk dat de hitstations van Nederland nog steeds de meeste luisteraars bereiken. Zowel Qmusic, Sky Radio als Radio 538 bereiken meer dan 3 miljoen luisteraars in week 42. NPO Radio 2, wat we [lees verder]
Vooral een daling in luistertijd nekte Qmusic vorige week, ze staan nu nagenoeg gelijk met Sky Radio dat iets stijgt in luistertijd en daardoor ook in marktaandeel. De langste luistertijd is nog steeds voor ouderenzender [lees verder]
Copyright © 2019 Spreekbuis
Kijk NPO 5 eens gaan. Met FM de grootste van Nederland?
Weet niet of dat heel veel verschil zal maken, ze moeten het nu toch vooral hebben van de oudjes die hem thuis de hele dag aan hebben staan
dan krijg je autorijders die maar 15 minuten luistern erbij slecht voor het gemiddelde het bejaardentehuis waar de radio de hele dag op 5 staat levert meer op
Met 300.000 bedoel je 3 miljoen:-)
Je bedoelt dus 3 miljoen. Lijkt me nogal een verschil
Het zijn trouwens 3 miljoen luisteraars verlies voor Radio 2.
Heel snel NPO 5 op FM
Toch mooi dat de luisteraars van R5 zo vooruitstrevend zijn. Luisteren massaal via DAB+. Volgens mij hebben ze die FM frequentie niet nodig. De FM heeft ook geen extra oldies zender nodig. Nostalgie genoeg op de FM.
Waar dan?
Joe, Veronica, Radio 10, Radio 2 in Nederland. In België ook nog Willy, Joe, Play Nostalgie.
Niet Interessant voor mij en mijn doelgroep genoten. De 60ies ontbreken , de 70ies worden karig behandeld, alleen de grootste hits, nooit eens een Verassing – forgotten 45, te veel saaie muziek uit de hitparades van nu er bij.
Alleen R5 is relevant, 192 Radio en wat LPAM ers zijn aardig. 192 TV goed, maar achter betaalmuur.
En allemaal niet op FM.
Genoeg zenders met nostalgie op FM en toch hoort Radio 5 er nog bij op de plak van 3FM.
goed plakken dan maar
Nieuwe muziek inruilen voor nog een zender met oudere muziek. Welk doel dient de NPO daarmee?
Bolus….
Classic fm is er weer niet.
Dit wordt heel vreemd.
Ja, ik snap het ook niet….
Classic FM is mogelijk uit de kijkcijfers gestapt, want dat kost wel geld.
Kost dat geld? Oke.
Wisten jullie niet maar Bart van Leeuwen was daar ooit de stationsstem van.
Hij is ook erg fan van James Last enzo.
Maakt de uitslag van de top5 in “Het theater” van zondag discutabel …;)
Classic NL is er inderdaad uit gestapt.
Die oudjes waren de jeugd, toen Eric de Zwart in zijn hoogtijdagen
vernieuwend was. En de nieuwe jeugd is nu te vinden op de nieuwe media. Net als vroeger toen de jeugd ( die oudjes van nu) Hilversum zat was en naar Veronica, RNI en Caroline luisterde.
En als de overheid dingen gaat verbieden, vroeger de zeezenders nu de sociale media. Dan gaat de jeugd op zoek naar iets nieuws, als TikTok verboden gaat worden dan gaan ze naar RedNote (ik zit daar nu ook op)
Radio is voor 50 plussers, ze zijn daar groot me geworden, en laat ze lekker spelen met hun speeltje en verwacht niet dat de jeugd er naar gaat luisteren. Er is maar een bedrijf die er voor kan zorgen dat de jeugd naar de radio gaat luisteren, en dat is Apple. Maar ze zetten de radio functie in de iPhone niet aan, omdat het voor de gebruikers niets toevoegd. En Apple verdient niets aan als je gratis naar muziek luistert zonder dat ze je kunnen tracken.
Voordat je hier “zuur” op ga reageren. Ik heb een radiozender op DAB, te horen van Utrecht tot Breda (legaal) maar ik verwacht geen jonge luisteraars maar 50 plussers. Die het nog leuk vinden om naar de radio te luisteren als ze naar hun werk rijden.
De spijker op de kop!
Daarom moet de NPO ook stoppen met 3FM en NPO3 in huidige vorm voor jongeren en iets maken online en op de smartphones waar ze de jeugd wel bereiken. Zijn ze eigenlijk al veel te laat mee. Er gebeurd wel wat voor jongeren online bij de NPO maar het allemaal maar half half er bij.
jongeren luisteren meer naar q en 538 dus als het om de hoeveelheid luisteraars gaat moet je gewoon commerciëler draaien op 3
Jongeren luisteren ook niet 538 en Q. Ken je jongeren in je omgeving? Volgens mij niet namelijk. Waar jij het over hebt is 25 jaar geleden.
ik ben docent en ken veel jongeren tussen de 12 en 22. q en 538 is zeker populair bij veel leerlingen en voor sommigen slam het klopt dat ze ook heel veel met tik tok en instagram doen maar daar hebben omroepen uberhaupt geen kans. bij de groep tussen 22 en 49 wat ook deels jongeren zijn zijn q en 538 ook populair en ook veel in de auto of op het werk. als 3 fm meer luisteraars zou moeten hebben (wat nergens voor nodig is) moet je de vara, vpro en omroep zwart muziek eraf gooien en commerciëler gaan draaien
3FM is voor iedereen die zich jong voelt en de beste muziek wil horen van toen en vooral van nu. Blij dat 3voor12 daarin nu ook weer een veel grotere rol inspeelt. Kweekvijver voor het ontdekken van nieuwe kwaliteitsmuziek!
Je hebt zeker een punt. De huidige luisteraars van Radio 5 zijn over 10 tot 15 jaar overleden. Dan stopt de populariteit van Radio 5 ook automatisch. Radio heeft zijn (succes)tijd gehad.
Dat is precies waar het heengaat, ‘personal radio’ Iedereen z’n eigen radiozender. Dan wel next level, AI driven, met spreeks die losstaan van de muziek maar gesproken content bevatten die bij jouw voorkeuren past door stemmen die jou aanspreken. Afgeleid daarvan zullen ook de hoeveelheid ‘incompany’ en ‘verenigings’ stations drastisch toenemen vanuit hetzelfde principe…Microdoelgroep gerichte radio om vermaak, vormgeving en boodschap precies tussen je oren te laten leven. Als voorloper daarvan je eigen DAB zender die rol toeschrijven en vanuit die gedachte tevreden zijn met andere aantallen, is een goede eerste stap. Het wordt tijd dat de NPO’s, Talpa’s en Mediahuisjes in het NL radiolandschap de luisteraar en adverteerder laten zien dat ze die kant uit bewegen en de ‘geliefde’ radiostemmen synthetisch gaan aanbieden in een zelfgekozen vormgeving. De wekelijkse fapsessies met incorrecte en incomplete luisterdata als basis, is feitelijk geschiedenisles voor nepoterende mediaschaapjes met een afstand tot de realiteit en straks ook tot de arbeidsmarkt.
En ik…ik zou mijn hele radio luisterweek vullen met mijn persoonlijke’de volle vrijdag’ Veronica radiovibes, met stemmen van welleer lekker iedere doen alsof het bijna weekend is. Kom maar op met die toekomst en dikke vinger naar de huidige fase en de radiomensjes die denken dat ze er nog echt toe doen.
Tot zover…ik sta inmiddels al een kwartier voor de deur bij mijn kantoor op mijn telefoon te kloppen, tijd om de realiteit weer in te duiken…’een volle vrijdag lang’
Ik zal je even wakker maken. De toekomst is 6G en dat je daar geen apparatuur meer voor nodig hebt maar er zelf op aangesloten bent als persoon. Moeten we niet willen maar dat komt er aan. Mensen worden nu eerst lekker gemaakt met robots. Dat deze heel normaal zijn in het leven en dat we die met zijn allen moeten omarmen.
Met wifi in je hoofd?
Nee een ship in je lichaam.
Er zijn al mensen die er een hebben vaak alleen om medische redenen. De toekomst is dat iedereen er een krijgt en dat je er eigenlijk alles mee kunt. Op dit moment zie ik je heen dat de mens gestuurd wordt in de richting van dat robots heel normaal zijn in het dagelijks leven. Dat zijn stappen richting die chip. Er zullen veel mensen zijn die zeggen nooit zoiets te laten implanteren, echter zal je uiteindelijk geen keuze hebben. Dit gaan ze er doorheen drukken en is niet te stoppen. Het is misschien te stoppen als veel mensen zich hier nu al van bewust worden en zeggen stop dit willen we niet. Echter zullen veel mensen nu niet geloven dat we hier naar toe worden geleid. Mensen worden dagelijks met van alles afgeleid zodat dit soort ontwikkelingen niet zien.
Ach NPO Radio 5, zal ongetwijfeld komen omdat de januari maand in het teken staat van 60 haar Top 40 in Nederland.
Over 2 weken pakt Erik (mr. Top 40) de biezen naar John de Mol, en valt er voor NPO R5 weinig meer te vieren. (laat de discussie of dit niet beter op het commerciële Radio 10 had kunnen gebeuren maar even voor wat het is).
NPO Radio 2 is nu aan het afteren van de Lijst der Lijsten, toch knap dat het nog steeds een hoop mensen weet te boeien. We gaan het zien hoe lang dat mag duren.
Qmusic absolute koning onder de commerciëlen. Jammer van hun jonge broertje, maar wie weer komt dat ook nog (ooit) goed.
De Evergreen top1000 van de jaren 60 is in aantocht bij r5. Zo heerlijk marktverstorend met muziek uit de tijd dat Rob Stenders nog geboren moest worden.
Ik ga op the Animals stemmen.
Yoursafe Radio Scoort maar goed wat top
Zender