O.a. Radio 10 en SLAM! leveren wel flink wat marktaandeel in, eerstgenoemde door de concurrentie van JOE en de tweede toch door het verliezen van bereik via FM.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 11: Qmusic verliest, Sky Radio wint
Qmusic is in bereik nog wel marktleider, maar in marktaandeel niet meer. Dat is na de 90’s lijst voorbij en de eerste plek is weer voor ’s lands meest commerciële publieke zender, NPO Radio 2. [lees verder]
Luistercijfers week 38: Mediahuis verliest, DPG en Talpa winnen, laagste marktaandeel ooit voor Radio Veronica
DPG deed goede zaken vorige week. Qmusic is weer marktleider en pakte een procentpunt winst, o.a. dankzij Het Geluid. Joe heeft inmiddels hetzelfde marktaandeel en in bereik meer luisteraars dan het noodlijdende Radio Veronica, waar [lees verder]
Luistercijfers week 25: Radio Veronica stort volledig in na verhuizing ochtendshow naar 538
Geen feest op de Bergweg in Hilversum, bij Talpa Radio. Alle vier de zenders van John de Mol zakken weer in marktaandeel, met het grootste verlies voor Radio 10, 0,8%. Daarnaast is er een opvallend [lees verder]
Joe nu over de 1 miljoen luisteraars. Chapeau. Al lijkt het me dat een aantal Radio 10 klanten toch wel door moeten krijgen dat er geen limericks en moppen door de speakers galmen na 16:00 uur.
Ik vond het al zo raar dat ik die lolbroeken niet meer hoorde, maar dat is het dus… Bedankt!
AI maar eens om een analyse gevraagd:
De nieuwste luistercijfers voor week 37 en 36 van dit jaar tonen aan dat het Nederlandse radiolandschap nog altijd wordt gedomineerd door een honger naar nostalgie. Ook JOE, het nieuwe zusterstation van Qmusic, toont een toename in marktaandeel (van 2,3% naar 2,4%), dit roept de vraag op of de Nederlandse radio nog wel een rol van betekenis speelt in de muzikale ontwikkeling van het land.
Het Dubbele Randje van Nostalgie
Terwijl JOE en andere stations die zich richten op een ouder publiek, zoals NPO Radio 2, NPO Radio 5, Veronica en Radio 10, kunnen genieten van solide luistercijfers, bestaat er een onderliggende zorg. De toenemende interesse voor zenders die een voortdurende stroom van oude hits leveren, lijkt aan te geven dat de radio aan het veranderen is in een soort eindeloze Top 2000. Maar is dat wel gezond voor de muzikale diversiteit en culturele groei?
Gemiste Kansen voor Nieuwe Muziek
De aanhoudende focus op klassieke hits kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van nieuwe muzikale talenten. Als radiozenders geen platform meer bieden voor nieuwe muziek, lopen we het risico een belangrijke springplank voor opkomende artiesten te verliezen.
Radio: Een Stervend Medium?
Gezien het feit dat stations als JOE marktaandeel winnen, is het belangrijk om te vragen wat dit betekent voor de toekomst van de radio als medium. Als radio verwordt tot een medium dat voornamelijk oude successen herhaalt, zou het kunnen dat dit eens zo invloedrijke platform zijn relevantie voor nieuwe generaties verliest.
Conclusie
Het lijkt erop dat de Nederlandse radio op een kritiek punt is aangekomen. Terwijl het marktaandeel van stations zoals JOE stijgt, is de vraag of deze winst niet een pyrrusoverwinning is die ten koste gaat van muzikale vernieuwing en culturele diversiteit.
Wauw! Schitterende analyse met veel waarheid
Dit een precieze waarheid over het format aanbod. Een andere zijde is dat (en ik hoop dat ik goed zit) veel nieuw uitgebrachte nummers samples en cover teksten bevat van een nummer uit de jaren 80 & 90, hetzij omdat de platenmaatschappijen de rechten verkopen, hetzij omdat men simpelweg niks meer nieuws kan verzinnen. (de zogeheten re-currents en remixes)
Daarnaast op ieder destival, feest of welk evenement waar ik kom schittert de Top 2000 je om de oren zelfs op dance en alternatieve festivals. En dan met name uit de jaren 70, 80 en 90, van Abba tot Bon Jovi. Op Tik Tok (toch niet belaald een senioren platform) zijn veel jaren 80 nummers populair onder de jeugd. Om over de Bohemian Rhapsody te zwijgen. Is het niet dat radiozenders daar op inspelen? Radio is (helaas) een volgend medium , vroeger was het de trendzetter.
Het is helaas als artiest die echt iets nieuws, innovatiefs en origineels op de markt wil zetten, heel moeilijk.
Daarom leve online content.
Ik vind Lowlands nog steeds vernieuwend. Geen Abba te horen godzijdank. Ik ben het trouwens eens met de analyse van AI.
Het is bijna allemaal radio voor achter de geraniums.
Je zou je ook kunnen afvragen waarom zoveel mensen boven een bepaalde leeftijd afhaken bij de nieuwe muziek van tegenwoordig ?
Is dit niet iets van alle tijden ?
Maar om voor mezelf te spreken ben ik 10 jaar geleden (toen 40) al afgehaakt bij die zogenaamde nieuwe muziek. Echt waar wat een bagger staat er tegenwoordig in de Top40.
Ben ik dan een oude lul die “achter de geraniums” thuishoort ?
Geen idee maar ik vind het prima om muziek te horen die ik al ken(de).
En om specifiek nieuwe muziek te ontdekken, daar heb ik het Spotify algoritme voor die me regelmatig nieuwe muziek voorschotelt die wél naar mijn smaak is.
Een radiostation zou dit nooit kunnen zonder te veel ergernisopwekkende meuk tussendoor.
Wat mij betreft heeft radio de rol van het aanbieden van nieuwe muziek dus al lang verloren. Genoeg alternatieven gelukkig.
Kijk voor de grap maar eens naar de analyes van de Spotify Top10 door legende Rick Beato. Dan heb ik echt geen medelijden meer met die mensen die bang zijn voor die zogenaamde “muzikale vernieuwing en culturele diversiteit”
https://youtu.be/xVcnsQS-eqQ?si=C9XSyCOyShTZI5OL