Luistercijfers week 13: Weer stuivertje wisselen tussen NPO Radio 2 en Qmusic bovenaan, Sky Radio bereiksleider

NPO Radio 2 doet goede zaken sinds het vertrek van Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof en de daarbij programmatische wijzigingen, waaronder een vast programma voor Eddy Keur op vrijdagmiddag. Ze staan weer steeds sneller bovenaan de luistercijfermeting, althans, in marktaandeel.

De grootste in bereik is Sky Radio afgelopen week, met dik 4 miljoen unieke luisteraars. Het station blijft wel een probleem in luistertijd houden, zakt naar 76 waardoor het station ook 0,5% marktaandeel verliest.

Het grootste probleem in luistertijd zit bij 3FM afgelopen week, van 82 naar 68 minuten, wat kan duiden op nog steeds geen duidelijke koers in muziekbeleid of discjockeys die het niet zo nauw nemen met hun aangeboden content en er vooral op los kletsen.

De stijging bij 538 zet door en het andere Talpa radiostation Radio 10 zit nog steeds op een mooi marktaandeel van, hoe toepasselijk 10 procent, mede dankzij al het 80’s geweld.

Radio Veronica klimt weer een klein beetje uit het dal dankzij hun tien werkdagen durende 90’s lijst en de bijbehorende reclame langs de snelwegen, maar het houdt niet over. Een hoopje luisteraars erbij en wat extra luisterduur dus weer boven de 2% marktaandeel. Ze deden deze 90’s Top 1000 dan ook maar halfbakken, zonder dat de ochtendshow en de avond/weekend/nachtprogrammering er aan mee deed, overdag van 09 tot 18u. Het is duidelijk dat directe concurrent JOE en NPO Radio 2 en 5 er helemaal geen last van hadden, zij stegen zelfs afgelopen week, alleen Radio 10 zakt een klein beetje. Terwijl in de tweede week van de Veronica lijst toch het bovenste deel te horen was en dus de beste nummers.

In de succesvolle tijden van Radio Veronica (met 6% marktaandeel) waren de hitlijsten de hele dag door te horen, inclusief de nachten en weekend, waarbij als service voor de luisteraar die overdag niet kon luisteren ’s avonds een stuk teruggegaan werd in de lijst. En waren er natuurlijk meer bekendere deejays te horen die de 90’s lijst ook beter konden verkopen, omdat ze in die jaren zelf ook al op de landelijke radio waren. Zoals we hier zien op deze foto lijkt de huidige generatie Veronica deejays vooral bezig het handjevol mensen die naar de webcam kijken te vermaken, ‘kijk mij eens een blij ei zijn’:

31 Comments

  1. Radio 2 staat altijd bovenaan buiten speciale weken bij Q Music en daalt de laatste weken juist vrij duidelijk vergeleken met vorig jaar toen ze rond de 14% zaten.

      • Nouja dat is natuurlijk niet gek, de rek is al zeker een jaar uit de middagshow met Ruud de Wild, Staverman is ook toe aan wat anders en je verbant Stefan Stasse naar 5.

        Het is overigens ook niet gezond voor een radiomarkt als een ‘publieke’ zender de ranglijst aanvoert, dus laten we hopen dat de dalende trend doorzet.

        • Klopt, NPO Radio heeft met Stefan Stasse en ook Wouter van der Goes opnieuw behoorlijk wat persoonlijkheid ingeleverd. Maar los daarvan kijk ik ook al jaren hun luistercijfers naar beneden, in de hoop dat er eens wat verandert op de zender. Want ik mis de urgentie om te luisteren.

  2. Vindt overigens niemand het opvallend dat Radio Veronica zelfs met een hitlijst amper een sprongetje omhoog kan maken? Dat belooft nog wat als het gouden trio dadelijk compleet is.

    • Het gouden kwartet bedoel je, inclusief Stenders dus. Ik moet het maar eerst eens zien of dat een succes gaat worden met dit viertal (Stendes, Ekdom, Wout en Frank)…..

    • De toplijstenmarkt is verzadigd. Ik vind het leuk om zo’n lijst te bekijken en ook om erop te stemmen, maar het zijn er gewoon te veel geworden om te luisteren. En als zo’n lijst niet voor een deel uit nummers bestaat die je niet vaak hoort, is er ook weinig reden om te gaan luisteren.

    • Ik luisterde vanochtend weer eens naar Veronica, en ik kreeg ABBA, Kane en Pat Benatar voorgeschoteld. Dat schuurt nogal met het “Jong, Snel en Wild”-imago dat Veronica ooit wilde uitstralen.

      Het kan nog goedkomen, maar heb niet zulke hoge verwachtingen voor deze zender, helaas.

  3. 90’s zijn ook niet zo populair als 80’s. Die zijn hot, beetje verkeerde timing om juist dit te brengen en niet gewoon met een Basispakket uit een ander jaar. Dat was succesvoller.

    • In de goede jaren van Veronica was er een 90’s Top 590, omdat er inderdaad niet zo heel veel goede muziek meer over is uit die jaren behalve een hoop gimmicks. Een Top 1000 met veel van die rommel was inderdaad al vantevoren niet heel slim.

    • Ik weet niet hoe je daar bij komt maar, de 90’s zijn echt heel populair onder mijn generatie en de generaties daarna hoor. Overigens zijn de 80’s dat ook.

  4. Nog even over speciale acties. NPO Radio 2 had het Paasweekend de Album2Daagse. In haar uren zei Emmely de Wilt dat het format “glashelder” is, vooral bedoeld om Stefan Stasse te eren. Maar als er iets niet glashelder was, dan was het wel het format van de Album2Daagse. Na een half uur werd dj Evert Duipmans al genoodzaakt om duidelijk te maken dat het niet de bedoeling was om zelf albumsuggesties te doen; je mocht alleen suggesties doorgeven voor de tweede track van een album. En onder anderen Gijs Staverman had het ook niet begrepen. Een misverstand waar R2 aan alle kanten zelf verantwoordelijk voor was: via de website en ook de jingles. Misschien werd de onduidelijkheid wel bewust gecreëerd, omdat je zo meer luisteraars trekt.

    • Ze zijn bij NPO Radio 2 koning in het ‘er vanuit gaan dat de luisteraar het nu wel snapt’. Een grote valkuil, uitgaan van voorkennis bij luisteraars. Altijd even kort uitleggen hoe het spel werkt, het item en zeker dus ook deze (gekunstelde) constructie.

      • Tot vorig jaar was de jingle helemaal leugenachtig: “Met Pasen is de radio van jou”, terwijl me al een paar jaar uit e-mailcontact duidelijk was dat de uren van tevoren ingepland zijn met albums. Ik heb daar een paar keer bezwaar tegen gemaakt, en dit jaar was die jingle voor het eerst achterwege gelaten, en vervangen door “De beste albums ooit gemaakt, uitgekozen door onze dj’s, aangevuld met jouw favorieten.” Maar dat laatste is opnieuw misleidend, want het ging dus niet om favoriete albums.

        • De DJ weet veel beter wat de best ooit gemaakt en jouw favoriete zijn dan de luisteraar zelf.

          Ieuw..😩 “de nacht vd popmuziek” is ook zo,n stukje “arrogantie”.

          • “Beste ooit gemaakt” maar dan bepaald door de dj’s. Precies, dat komt op mij ook over als arrogantie en betutteling. Nu was ik wel blij dat ze niet voortdurend verzoekjes van de app draaiden, want dat wordt één groot cherry picking feest en toch weer een wassen neus want allemaal in het straatje van R2. Maar ze hadden de luisteraars van te voren albums kunnen laten doorgeven, en daar dan zo goed mogelijk proberen hun selectie op te baseren. Een toplijst van albums, dus de meest aangevraagde, hoeft van mij beslist niet.

      • Stefan Stasse eren doet npo door sorry zeggen en hem zijn stekkie op r2 terug te geven.
        Want hij wilde niet weg toch?

        • Graag terug naar R2, hij is nu op vrijdag om 14:00 uur op R5. Dan gaat de radio subiet bij ons op een andere zender en komt meestal pas op maandagmorgen terug op R5. Dus graag terug naar R2.

    • Dat is wel een interessante discussie. Ik had altijd het gevoel dat het internet alles veranderd heeft. Bijna van het ene op het andere moment stelde de Top 40 niets meer voor, omdat de verkoopcijfers inzakten. Maar sommigen menen dat het verval al veel eerder intrad; aan het begin van de jaren ’90. Ik zeg niet dat dat niet klopt, alleen had ik zelf die ervaring niet. In de Top 2000 zijn de jaren ’80 het populairste decennium trouwens, gevolgd door de 90s

      • Ik kocht bijna nooit singles. Toen een gulden of 5?
        Cassettebandje en dan nam ik een uitzending Goud van oud op. Of top40.
        En dat ging in de walkman. Die walkman werden in die tijd best populair toch?

        De top40 zelf werd half jaren negentig ook minder interessant. Ik haalde wel de lijst vanwege de radiorebus. Maar toen ze commercieel gingen was ik ze kwijt?

        Rtl Veronique kwam 1989 en in 95 gong Veronica uit het bestel en verhuisde de vrijdagavond top40

        Zat Bart van Leeuwen daar nog bij? Hij ging volgens mij naar radio10?

        Erik de Zwart had dacht ik de top40 aan 538 “verkocht”?

        Maar dat het internet ermee te maken heeft dat geloof ik ook niet Eddie. Kwam er later wel bij maar niet die begin tijd.

        • Je werd zelf ouder dus werd die lijst minder interessant. Hij was toch echt nog wel relevant onder jongeren in de 90’s en ook wel deels de 00’s nog.

        • Overigens denk ik dat internet wel degelijk een rol speelt in het minder populair geworden van de lijst maar, het kwam ook doordat TMF stopte denk ik. Eerst verhuisde de lijst door de overname naar MTV. Dat was al niet goed en de kijkers verhuisde niet mee. Daarna ging het snel naar beneden. Uiteindelijk bleef de TOP40 toen alleen te horen bij 538 waarna het zijn urgentie verloor.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*