Luistercijfers week 50: NPO Radio 2 plukt nu al de vruchten van de Top 2000, Sky Radio boven de 5 miljoen luisteraars

De Top 2000 stemweek en het idee om een extra 500 titels te vormen die de lijst net niet gehaald hebben zorgt er nu al voor dat NPO Radio 2 marktleider is, nog voordat de Top 2000 officieel gaat beginnen. Talpa’s Radio 10 redt het niet tegen zoveel mediageweld van de NPO maar mag tevreden zijn met een tweede plek tijdens hun Top 4000. Sky Radio weet wederom de meeste luisteraars te bereiken met hun kerstprogrammering, meer dan 5 miljoen.

Bij Radio Veronica kunnen ze beter de zenders uitzetten om stroom en geld te besparen voor het nieuwe jaar, het station zakt verder weg naar 1,3% marktaandeel, door zo’n slordige 150.000 luisteraars minder en een nog kortere luisterduur. Ook de andere oldiesstations NPO Radio 5 en JOE hebben te lijden onder het NPO Radio 2 Top 2000 geweld en de uitstekende claim op kerst door SKY, vooral 5 zakt flink: 2,2% en is daarmee de grootste zakkerrrrrrrrrr van de week-week-week.

Opvallend is dat de hitstations Q en 538 in verhouding niet zoveel zakken, dit komt natuurlijk ook omdat luisteraars voor de hits van nu deze maand niet terecht kunnen bij Sky of 10 en hun heil bij deze stations moeten gaan zoeken. Het gat tussen Veronica en SLAM!, beide in handen van het Vlaamse Mediahuis/RadioCorp, wordt steeds kleiner.

Hopelijk worden ze wakker in Naarden en Vlaanderen en zien ze in dat Veronica op deze manier de wedstrijd nooit meer gaat winnen en er serieus gekeken moet worden naar de optie om SLAM! alsnog terug te laten keren op het FM pakket waar ze eerder op zaten en het Randstadpakket aan Veronica over te laten, met een uitgeklede, non-stop programmering met alleen een goede ochtend- en middagshow. Gelukkig is er voor RadioCorp ook nog leuk nieuws, over hun zender 100pNL op de Speld:

31 Comments

  1. Dat npo radio 2 is echt niet commercieel bezig, de top 2000 wordt echt niet uitgebuit?! Nu al benieuwd naar het excuus volgend jaar waardoor de extra 500 niet eenmalig was dit jaar.

  2. Concurrentie NPO Radio 2 – Radio 10 kan je net zoeits zien als dat een Algemeen ziekenhuis comcurrereert met een Commerciele privé kliniek, ze voeren in de meeste gevallen de zelfde operaties/behandelingen uit. Zo is dat dus ook met de muziek. Overheid en bedrijfsleven, enige verschil is dat de ene teert op inkomsten vanuit de goegemeenschap en de ander uit winst.

      • Dan kan de NPO het nooit goed doen.

        Bij mooie luistercijfers zijn de zenders “marktverstoorders.” Echter, als NPO 3FM ondanks alle publiciteit rond Serious Request volgende week nog maar een schamele 3% haalt, dan “heeft deze zender geen bestaansrecht.”

        De vraag is dan: hoe doet de NPO het wèl goed?

        • Tuurlijk kan de NPO het wél goed doen, als ze hun publieke taak veel serieuzer nemen. Hoor jij veel verschil tussen commerciële en publieke radiozenders? Nagenoeg hetzelfde. De NPO zou veel meer het NPR model uit Amerika moeten volgen: op de eerste plaats informeren in plaats van amuseren. Wat ze op podcastgebied wel goed doen zou ook al veel eerder op radiogebied gedaan moeten worden. Levensbeschouwelijke programma’s zijn allemaal wegbezuinigd van NPO Radio 5, het enige publieke aan die radiozender nog destijds. Ze gaan gewoon vol voor het scoren, op alle zenders, met hitlijsten, weggeefacties, popi jopi discjockeys en hippe vormgeving. Het zou allemaal een stuk inhoudelijker mogen/moeten.

          • Bedankt, Patrick. Dat was een goed antwoord; het klinkt als een goed advies voor de aankomende formatie-onderhandelingen voor het mediabeleid.

            Fijne kerstdagen verder!

          • Radio 2 word wel veel beluisterd! het is ook VOOR de luisteraar, jullie willen gewoon meer commercieel. Dan moeten ze maar zelf wat betere dingen verzinnen. Radio 2 moet ook niet meer nieuws etc. Straks word het nog bnr Newsradio, dan ga ik pas echt dood, radio 2 for live!

  3. dat krijg met zo een lokale ochtend blok op veronica eerst frank van de ellende daarna sander. Sander leuk voor de avond maar niet voor 9/12 ze hadden beter rick kunnen houden

      • Sinds Dennis ruyer daar weg gegaan is is er voor mij gevoel nooit een goede vervanger voor gekomen. Marisa zou het overnemen heeft ook kort geduurd toen werd ze ziek. Vind het ook bezonder dat je iemand een ochtend show geeft die al 3x mis lukt is op drive time

  4. SLAM! Komt natuurlijk nooit meer landelijk op fm denk eerder dat het nog meer word uitgekleed in het nieuwe jaar ten gunste van Veronica kijk sublime is ook niks meer van over

  5. Nope, Slam! komt echt niet meer terug. Dat is een gesloten boek voor FM, de doelgroep zit niet op FM en Mediahuis probeert ze naar online en DAB+ te lokken via het kleine regionaal commercieel kavel wat ze nog een beetje FM etherdekking geeft. Dit zelfde hebben ze gedaan in Vlaanderen met NRJ (ook van Mediahuis) op FM zit daar nu Nostalgie+.
    Verder is deze meting en de komende metingen zwaar geflatteerd door de lijstjes di er zijn en nog gaan komen. Radio 10 laat alle andere stations, en zelfs JOE om hun moeder roepen met de Top 4000. Dat wordt nog wat dus.

    • Doelgroep niet op FM is ook een drogreden: veel jongeren rijden in hun eerste of tweede autootje, daar zit echt geen DAB+ in en ze hebben ook zelden onbeperkt 5G. Daar zit gewoon een FM radio, google maar eens op SLAM! dan zie je dat veel jongvolwassenen het station kwijt zijn.

      • Dat zijn er gewoon te weinig. En wat ik zeg, de cijfers zijn nu erg geflatteerd door de lijstjes dus je moet je niet laten verblinden hierdoor. Nu is de dalende trend al een tijdje bij Veronica, en leeft het weer wat op met een lijstje maar ik denk dat SLAM dat echt niet veel beter gaat doen als het landelijk weer terug komt op FM. En wat schiet je er mee op, dan ben je weer terug bij af op het punt van voor de veiling, nou fijn.

        • Je vergeet een belangrijk detail Marcel: SLAM! heeft nooit fatsoenlijk kunnen concurreren met bijvoorbeeld 538 en Q omdat er een clausule op het FM pakket zat waardoor ze weinig hits en veel nieuwe muziek moesten draaien. Deze clausulering is nu weg dus ze zouden helemaal los kunnen gaan en fatsoenlijke hitradio maken, met de juiste rotaties

  6. Ik vond het wel leuk om te horen welke 500 er “nét” niet de Top2000 hebben gehaald. Zat mooie muziek bij, luisterde lekker weg…

  7. Onbegrijpelijk dat SKY RADIO , dus eigenlijk SAAI RADIO , zoveel luisteraars heeft, wat zijn dat voor luisteraars die tig x per dag het zelfde deuntje horen ?
    Kan maar 2 oorzaken hebben, of staat massaal aan in winkels of bedrijven, of de luisteraar is in zijn muziek keuze zeer beperkt, en heeft het als wall paper music aan staan omdat ze het zelf niet eens meer horen ,en hun muziek verstand op 0 staat

    • Sky is kerstmuziek, dat vinden mensen leuk in deze tijd van het jaar. De jaarlijkse lijstjes van Radio 2 en 10 schijnen ook veel mensen leuk te vinden.

      Alledrie elk jaar hetzelfde.

      • Ik snap wel wat Peter bedoeld. Ik begrijp dat mensen in deze tijd Kerst muziek leuk vinden en willen horen maar, toch niet de hele dag? Alleen Kerst en geen andere muziek tussendoor? Dan word je toch helemaal gek of niet?

        @Peter Zou het echt zoveel in winkels en bedrijven aanstaan nog? Je hoeft tegenwoordig toch geen radio meer aan te zetten als je de hele dag de zelfde muziek wilt draaien. Kan nog met een lijst op je telefoon.

  8. Ze durven bij 538 wel een gokje te wagen zo in de laatste week van het jaar , een heuze Party Top 1000.

    Ik verwacht dat ze ver voor de rest op nummer 1 komen te staan.

    bij Q dachten ze daar de afgelopen jaren ook zo over met hun Foute 1500 Winter editie.

    Hopelijk met in het achterhoofd dat er geen teleurstelling komt inzake het van een “koude kermis thuis komen” op de dinsdagmorgen vergadering na de jaarwissel.

    • Je ziet het dit jaar in tegenstelling met voorgaande jaren veel voorbij komen en dat plein staat inderdaad elke dag vol. Duidelijk groter aanpakt dit jaar. Alleen je hoort er helemaal niemand over.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*