Kabelaars voelen druk cord-cutting

[door Jarco Kriek] Nederlandse kabelaars zijn achter de schermen druk bezig met het opzetten van een strategie om de schade, die cord-cutting zonder enige twijfel aan de televisiepakketten gaat aanbrengen, tot een minimum te beperken.

Echte snelheid is daarbij nog niet nodig. Cord-cutting wint in Nederland wel aan terrein, maar dit gaat met kleine stapjes. Waar in Amerika één op de vier huishoudens geen toegang tot een traditioneel televisiepakket meer heeft, is dit in Nederland veel minder, namelijk één op de twintig. De trage stijging in ons land van huisgezinnen die traditionele tv in de ban doen heeft deels ook een andere oorzaak. In Nederland levert Ziggo in de meeste woningen internet aan consumenten. Wie bij Ziggo een internetabonnement koopt, krijgt automatisch toegang tot een televisiepakket dat via de kabel wordt geleverd. En wellicht belangrijker voor cord-cutters: met online dienst Ziggo GO kan naar de belangrijkste zenders gekeken worden. Hierdoor kan een avondje bingewatchen of films kijken via Netflix of Prime Video zonder ander abonnement te kopen met actueel nieuws, actualiteit en sport afgewisseld worden.

Dat cord-cutting op enig moment gaat doorbreken en richting de huidige Amerikaanse cijfers stijgt, staat als een paal boven water. De vraag is alleen wanneer dit gebeurt. We zijn door streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+ en Prime Video verwend geraakt aan het kijken van televisie- en videocontent zonder reclame. Al snel zorgt een reclame-onderbreking bij bijvoorbeeld RTL 4 of SBS6 voor de nodige ergernis. Zeker nu de regels voor het uitzenden van reclames zijn versoepeld, zijn de reclameblokken bij veel bekeken programma’s op de commerciële zender vaak langer en vaker programmaonderbrekend. Dit is een voedingsbodem waarin cord-cutting snel kan groeien.

Voor kabelaars verandert hierdoor ook het verdienmodel. Waar tien jaar geleden het meest geld werd verdiend aan de verkoop van televisiepakketten is nu internet het belangrijkste – en meest winstgevende – product. Om het meest optimale uit de verkoop van televisiepakketten te halen, moeten kabelaars het roer omgooien. Vooral bij de aanvullende pakketten moet om meerdere redenen het mes erin. Door de komst van Star-content bij Disney+ en in de toekomst diensten als Paramount+ en HBO Max wordt het film- en serie-aanbod bij zenders die nu door kabelaars in aanvullende televisiepakketten worden aangeboden minder. Dit komt omdat deze mediabedrijven eigen films en series exclusief via de eigen streamingdiensten gaan aanbieden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de nieuwe online dienst discovery+.

De kans is groot dat door cord-cutting de huidige aanvullende televisiepakketten in kleine op thema gebaseerde stukken worden gehakt. Om bijvoorbeeld naar de muziekzender 192TV te kijken, hoeft in dat geval geen duur volledig aanvullend pakket gekocht te worden maar een kleiner en goedkoper thematisch pakket. Wellicht dat Ziggo de dans nog enigszins ontspringt met het abonnement Ziggo Movies & Series XL. Maar dan moet het kabelbedrijf wel de exclusieve uitzendrechten van HBO series weten te behouden. Daar moet eigenaar VodafoneZiggo dit jaar nog wel eerst een nieuwe overeenkomst voor zien af te sluiten. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het is namelijk niet ondenkbaar dat WarnerMedia deze uitzendrechten zelf in Nederland gaat exploiteren via de eigen streamingdienst HBO Max. De andere content bestaande uit films en series die Ziggo maar ook KPN naast traditionele televisiezenders levert in aanvullende pakketten is te mager om de strijd met de grote streamingdiensten aan te gaan. En dus kan voorkomen dat klanten cord-cutters worden.

In de lijn van deze verwachting verandert ook het portfolio van abonnementen bij kabelaars. Niet alleen kleinere – en dus meer – aanvullende televisiepakketten, maar ook meer internet-only abonnementsvormen komen voor consumenten beschikbaar.  Deze worden voordeliger als bij de grotere providers als VodafoneZiggo, KPN en T-Mobile met een mobiel abonnement wordt gecombineerd. Hiermee komen providers gelijk tegemoet aan een andere wens voor een groter wordende groep Nederlanders. Namelijk het op elke gewenste plek en op ieder moment toegang hebben tot tv- en videocontent.

2 Comments

  1. Als je er een Engels begrip van maakt, dan krijgt het welhaast vanzelf relevantie en een vanzelfsprekende betekenis, zoals nu de ‘cord cutting’ wat betekent dat mensen hun tv-kabel-abonnement opzeggen. Dat gebeurt op enige schaal wel in de VS omdat daar het televisie-aanbod zeer schraal is en er weinig noodzaak is om nog via kabel- of satelliet voor programma’s te betalen, dan nemen ze liever allerlei abonnementen van streamingdiensten en kijken via internet.

    Maar of dat in Nederland ook op die schaal gaat gebeuren, is helemaal nog maar de vraag en vooralsnog is er geen enkele sprake van een explosieve groei dat we hier massaal van de kabel gaan. En waar komt dat al jaren durende doemdenken vandaan dat gebaseerd is op drijfzand, net als deze voorspellingen van Jarco Kriek die enigszins met voldoening schrijft dat cord cutting hier ‘zonder enige twijfel’ een hoge vlucht gaat nemen en zo schrijft hij ook ‘dat staat als een paal boven water.’ Ja joh, Jarco? Ik geloof er niets van.

    Mensen kiezen alleen voor cord cutting als het allemaal te duur wordt, maar vooralsnog geven ze het meeste geld uit aan extra streamingdiensten en is een kabelabonnement nog goedkoop. Als cord cutting groter wordt dan gaat de consument alleen nog maar meer betalen, meer kleinere programma-pakketten en moet je meer pakketten gaan nemen om van alles te zien, maar echt, de meeste mensen gaan hun kabel niet opzeggen zolang er heel veel aanbod is van programma’s die nergens anders zijn te zien en dan denk ik vooral aan live-evenementen en ook. sport met daarbij niet te vergeten voetbal.

    Ik ken deze Kriek totaal niet, maar populair schijnt hij net te zijn kwa reputatie bij Totaal TV, wat dat ook moge zijn. Dat Ziggo garen spint bij de dubbel-verkoop van internet en tv is zeker waar, maar als dat nog eens los wordt gekoppeld dat zal Ziggo wel internetklanten verliesr, maar ik denk weinig kabelabonnees. En ook jonge mensen kijken dagelijks nog heel graag wat lineaire tv, vooral als ze nog thuis wonen bij mama en papa, met het gezin samen op de bank met z’n allen gezellig tv-kijken en niet dat iedereen met zijn eigen Netflix-serie op zijn laptop zit te chillen.

    (Vraag me niet waarom, maar ik denk dat Kriek geen gezin heeft, maar wel de godganse dag achter zijn 1400 inch beeldscherm zit, met of zonder kabel. Ik zou wat meer gaan bewegen Jarco, dan de hele dag binnen zuur naar de buis zitten te koeleloeren.)

    • Ik was gisteren een beetje gehaast in mijn reactie, vandaar wat typefoutjes hier en daar, maar ik was nog een belangrijk argument vergeten waarom dat cord-cutting in ieder geval hier niet zo’n vaart zal lopen.

      En dat argument hoorde ik al jaren geleden van diverse mensen die net als ik geen of weinig tv kijken, maar toch hun (Ziggo) kabelabonnement in combinatie met internet niet opzeggen. Ze hebben natuurlijk ook een smartphone, maar om niet zonder internet te zitten bij uitval van mobiel-internet of de kabel spreid je zo de risico’s. Als je telefoonprovider kampt met problemen kan je nog internetten via de kabel en als de kabel het niet doet, heb je je mobieltje nog. Ja, goed argument en dan dat tv-abonnementje ook voor die paar keer per jaar dat je toch iets wilt zien.

      (Zoals vanavond de verkiezingsconference van Freek de Jonge, zin an.)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*