Elsevier uitgegroeid tot een multimediale titel

De tijdschrifttitel Elsevier kent een rijke historie, die teruggaat naar 1891. Het huidige Elsevier Weekblad (EW) laat zien dat zij met al haar multimediale activiteiten, ondanks haar roemruchtige verleden, klaar is voor de toekomst.

Het huidige EW heeft twee voorgangers, Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift verscheen voor het eerst in januari 1891 en De Week, dat in 1900 het levenslicht zag. Beide titels werden uitgegeven door Uitgevers-Maatschappij Elsevier, die in 1945, net na het einde de tweede wereldoorlog, ook het weekblad lanceerde. Elseviers Weekblad was nieuwsweekblad op krantenformaat en richtte zich op lezers die geen tijd hadden voor de dagbladen.

Het weekblad heeft gedurende zijn bestaan verschillende formaten, namen en logo’s gekend. Elseviers Weekblad (1945 t/m 1965, in krantformaat, Elseviers Weekblad (1965 t/m 1970 als tijdschrift), Elseviers Magazine (1970 t/m 1987, met nieuwe naam en met rood kader). Elsevier (1987- 2017, met nieuwe naam). Elsevier Weekblad//EW (2017 – heden). Generaties zijn opgegroeid met het Elsevier abonnement

De verkoop van het blad aan ONE Business ging gepaard met een verandering van de naam. Elsevier werd Elsevier Weekblad, zodat geen verwarring zou ontstaan met de wetenschappelijk uitgeverij van RELX, eveneens Elsevier genaamd.

Naast het Elsevier abonnement is de EW uitgegroeid tot een multimediale titel met een populaire nieuws- en opiniewebsite in dezelfde signatuur als het weekblad, maar ook diverse podcasts, waaronder  EW Het Coververhaal , EW BruXL, EW Holland Amerika Lijn en EW Non Solus .

Éen van de oudste nog bestaande weekbladen is naast haar print- en audioproducten ook actief op online video.  Op het Youtube-kanaal EW Magazine zijn diverse video’s te zien met lezingen, debatten en interviews. Hiermee speelt het bekende weekblad in om haar content in een de meest relevante vorm aan haar doelgroep te aanbieden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*