Een Deltaplan voor de Nederlandse media

Oud-SBS directeur Fons van Westerloo meldde dit weekend in zijn Telegraaf-column dat het steeds lastiger voor Nederlandse zenders is om internationale films en -series aan te kopen. Steeds vaker gaan deze eerst naar betaalkanalen, zoals Amazon en Netflix. 

Hollywoodblockbusters op Nederlandse zenders uitzenden stonden vroeger bekend als ‘quick wins’, waarbij een omroep voor relatief laag bedrag veel kijkers naar zich toe wist te trekken. Anno 2021 ligger Amerikaanse films en series niet meer voor het oprapen en de kijker voelt juist bij filmgenre meer reclame-irritatie. Een film, die viermaal wordt onderbroken met een lang reclameblok is alleen handig voor mensen met een zwakke blaas. De rest zal steeds vaker gaan bingewatchen via de bekende Amerikaanse platforms zonder enige reclame-oponthoud. Naast de beperkte toegevoegde waarde van USA-fabricaat op Nederlandse tv-zenders richting de consument is het ook af te vragen in hoeverre deze Amerikaanse films bijdraagt aan het zenderprofiel of de differentiatie ten opzichte van streamingplatforms. 

Een logisch antwoord zou zijn dat Nederlandse zenders zich meer gaan onderscheiden met Nederlandse producties. Het concurrentieveld wordt echter complexer; Netflix gaat steeds meer Nederlandse producties aanbieden. En ook Disney start met de eerste Nederlandse Star Original – een documentaire over voetbalclub Feyenoord, die later dit jaar op het platform te zien zal zijn. Hierna zullen er op het Disneyplatform nog veel meer lokale producties bij komen. In een interview met Candid News gaf ik onlangs al aan dat een talkshow als Jinek in de toekomst ook nog wel eens naar Netflix zou kunnen komen. Even een zijsprong: Ook op het gebied van audio kan dit gaan gebeuren. Een radioprogramma of podcast van populaire radio-dj’s zoals Ruud de Wild, Edwin Evers of Rob Stenders op Spotify is helemaal niet meer zo onwaarschijnlijk. 

Voor Nederlandse producenten biedt dit uiteraard veel nieuwe mogelijkheden om nieuwe inkomstenstromen te genereren en zijn immers meer vissen in de vijver en het biedt ook nog eens veel laagdrempeliger mogelijkheid om internationaal door te breken. Er kleven uiteraard ook diverse risico’s aan dit nieuwe concurrentieveld. In hoeverre hebben Nederlandse zenders nog budget om straks nog mee te dingen op Nederlandse producties? Kunnen de Nederlandse producenten straks nog wel eens terugvallen op Nederlandse zenders voor hun producties of is het Nederlandse medialandschap dan verschaald? En in hoeverre dienen Nederlandse producties straks worden aangepast voor de internationale markt voordat een Netflix, Disney of Amazon iets aankoopt? 

Ik geloof dat Nederlandse zenders nog steeds het onderscheid kunnen maken met hun Nederlandse content, maar ze zullen veel meer met elkaar moeten samenwerken. Niet enkel op distributie, maar ook op financiering van diverse producties, zodat deze producties ook in de toekomst kunnen blijven concurreren met internationale platforms. Om dit te realiseren is er een ‘deltaplan’ nodig, waarbij verder wordt gekeken dan enkel de laatste cijfers uit het kijkonderzoek.  

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*