(UPDATE) Commissariaat legt KRO-NCRV boete op wegens overtreding Mediawet in programma Jinek


Het Commissariaat voor de Media legt KRO-NCRV een boete op van 20.000,- euro wegens een overtreding van de Mediawet in het programma Jinek. De overtreding vond plaats in de uitzending van 19 juli 2018, waarin Erland Galjaard te gast was en uitvoerig over een commercieel product werd gesproken. Ook werd een filmpje getoond waarin Galjaard het product gebruikte. De overtreding betrof een zogeheten vermijdbare uiting. Update: KRO-NCRV meldt in bezwaar te gaan.

Uit artikel 2.89, eerste lid, aanhef en onder b, van de Mediawet 2008 volgt dat het niet is toegestaan dat het media-aanbod van de publieke mediadiensten vermijdbare uitingen bevat die onmiskenbaar tot gevolg hebben dat de afname van producten of diensten wordt bevorderd. Het Commissariaat is van oordeel dat hier in de betreffende uitzending van Jinek sprake van was.

Het Commissariaat heeft de handhaving op vermijdbare uitingen opgevoerd, nadat de laatste jaren steeds meer overtredingen werden geconstateerd. In 2018 zijn de publieke omroepen uitgebreid voorgelicht over dit aspect van de Mediawet en kondigde het Commissariaat striktere handhaving aan. Handhaving van het verbod op vermijdbare uitingen is belangrijk om de non-commercialiteit en de onafhankelijkheid van de publieke omroep te waarborgen.

Recent legde het Commissariaat ook aan AVROTROS een boete op wegens een vermijdbare uiting. Dat betrof toen het programma Gorts Wijnkwartier.

UPDATE: KRO-NCRV gaat bezwaar maken tegen de boete.
KRO-NRCV meldt in een reactie: “Wij vinden het jammer dat onverwachte uitspraken over een product die gedaan zijn in een uitzending van Jinek deze zomer hebben geleid tot deze boete van 20.000 euro. In een liveprogramma, zoals Jinek is, doen zich soms onvoorspelbare dingen voor die je niet altijd kunt voorkomen. Wij hebben daarom besloten om bezwaar te maken tegen dit besluit van het Commissariaat.”

6 Comments

  1. Dagelijks worden er ook op tv en radio nieuwe boeken besproken. Waarom krijgt KRO-NCRV bij het bespreken van een fitnessapparaat een boete? In hoeverre zijn de regels van CvdM hierover duidelijk?

    • Artikel 10 lid 2 van het Mediabesluit 2008:
      “In afwijking van artikel 9, eerste lid, aanhef en onderdeel d, mag media-aanbod van informatieve of educatieve aard vermijdbare uitingen bevatten die bestaan uit het aankondigen en recenseren van boeken, video’s, compact discs en soortgelijke culturele uitingen, alsmede van toneel-, muziek- en filmuitvoeringen, tentoonstellingen en soortgelijke evenementen van kunstzinnige aard.”

      • Marco Borsato mag dus dan wel zijn nieuwe cover-album promoten, maar een fitness-apparaat in beeld mag dus niet. Ok..

  2. Nieuwe boeken en CD’s zijn toch meer culturele producten, die bovendien niet langer echt gemakkelijk verkoopbaar zijn. Ik geef toe, dat de scheidslijn soms moeilijk te trekken valt. Een fitnessapparaat zou je kunnen beschouwen als een middel tot bevordering van meer beweging, maar ja, dat zijn NIKE sportschoenen ook. Als je boeken en CD’s onder de aandacht brengt, dan is het lastig te vermijden om uitgever of label te noemen. De vraag luidt wellicht meer: “Wordt een consument verleid of gemanipuleerd om te dure, voor de gezondheid schadelijke of milieubelastende producten te kopen?” Ik probeer onderscheid te maken tussen noodzakelijke, wenselijke en overbodige (luxe) uitgaven aan consumptiegoederen. Misschien moeten de reclamecodecommissie en CvdM zich vooral bezighouden met misleidende, maatschappij en milieu verontreinigende diensten en artikelen.

  3. Altijd al een dubieuzs regel geweest. Schrijvers en zangers draven bij voorkeur op om hun boek of plaat te promoten. Musicalsterren om volle zalen te trekken. Cultureel profijt is toch oik een winstoogmerk? Betere straf: bij overtreding 5 jaar weren uit talkshows. Dan wordt het stil…
    Enne, Spreekbuis: waarom alleen een persbericht copypasten? Waarom niet toevoegen waarom het ging? Overtikken is geen journalistiek maar administratie.

    • Goedemorgen Wim,
      Het artikel is inmiddels geupdate. Spreekbuis.nl maakt met zeer beperkte middelen meer unieke content dan elk ander medium. Wij willen een zo compleet en actueel beeld van deze sector geven en daarom staan er ook persberichten tussen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*