Blog Jan Slagter: ‘Verjonging’

De afgelopen weken verschenen grote koppen in de media: ‘Er is onrust in Hilversum’. Wat is er aan de hand?

De NPO vindt dat de publieke omroep er is voor iedereen en dat de doelgroep 20- tot 49-jarigen beter bereikt moet worden, omdat die leeftijdsgroep wat ondervertegen­woordigd is bij de tv-kijkers. Daarom zou de programmering ‘verjongd’ moeten worden. Je kunt je afvragen of ‘20-49’ bereiken zo gaat lukken. Ik vermoed dat die groep niet na het eten met een programmagids op de bank gaat zitten met de vraag wat er die avond op de televisie komt. Kan je jong publiek niet beter zoeken daar waar ze zijn, dat is op YouTube, Netflix, noem maar op. Deels ook op NPO 1, bijvoorbeeld bij ‘Heel Holland Bakt’, een programma waar niet alleen veel vijftigplussers naar kijken, maar ook veel jongere mensen.

Ik zit nu vijftien jaar bij de publieke omroep en ik hoor al vijftien jaar: we moeten verjongen. Op zich een prima idee, maar dat mag nooit ten koste gaan van onze programmering. Het bereiken van de oudere kijker is onze missie, dat staat ook in ons beleidsplan en daarvoor hebben we ook weer erkenning gekregen van de minister. Dat zal ik ook altijd blijven verdedigen. Zo gaan we bijvoorbeeld deze zomer weer fijn opnames maken voor ‘MAX vakantieman’, ‘We zijn er Bijna!’ en ‘Denkend aan Holland’. Ik kan me er nu al op verheugen!

Jan Slagter
directeur Omroep MAX

9 Comments

  1. Hij heeft even niet op gelet bij Showcolade maar je foutje mag altijd. Bij Frans en Remko zijn het al een tijdje veel te veel fouten. Als je een goed aanvoelen wie, wat en waar wil zien en hoe je moet programmeren dan moet je in de eerste plaats mensenkennis hebben. Niet alles af laten hangen van onderzoekjes, je moet het zelf weten en feilloos kunnen aanvoelen. Mensenkennis en dat aanvoelen ontbreekt volledig bij Frans en Remko. (nog wel bij meer baasjes in tv land)

    Maak Jan Slagter baas van NPO1 en directeur video! Die kan het en heeft het wel.

  2. Als de jongeren toch niet meer bereikt via de npo, kun je het budget ook verkleinen. Het geld dat vrijkomt aan andere organisaties geven die de jongeren wel kunnen bereiken op sociale media.

  3. Jan, toen Peter de vries de week programmering helemaal horizontaal te maken -dus ook de Vrijdag- toen had u tegen kunnen houden. Even was Peter vergeten dat de weekendborrel niet in het ingepast kon worden en dat programma bleef wel op Vrijdag. Tineke raakte haar uitzending kwijt, en Ron leek daardoor van de zender te verdwijnen. Jammer Jan, dat u dit heeft tegen gehouden. Tineke kan als invaller ook maatwerk presenteren .

  4. Wordt vaak lacherig gedaan over de meningen van Jan Slagter, maar ik vind het by far de beste omroepbestuurder op dit moment.
    Hij staat voor zijn achterban en wat hij brengt/laat brengen is over het algemeen een groot succes. Chapeau!

  5. MAX is een prima omroep in het huidige bestel, maar ook hier zie je weer een overdosis… een overdosis Slagter. Die kop zit in te veel programma’s. Dat is niet goed.

    • Daar heeft u helemaal gelijk in. Hij ziet en hoort zichzelf wel érg graag. Zo moet meneer Slagter ook altijd met z’n poffertjesporem op de voorkant van het Max Magazine. En dat is jammer, want niet nodig.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*