AVROTROS wil ‘de omroep voor ons’ zijn

Toegankelijk en begrijpelijk en een bindmiddel in de samenleving, dat zijn kernbegrippen voor AVROTROS volgens algemeen directeur Eric van Stade. ‘We profileren ons daarop met onze nieuwe merkstrategie’.

Het nieuwe tv-seizoen is voor AVROTROS succesvol begonnen, constateert Van Stade. ‘Onze programma’s weten mensen te raken. Beste Zangers, Wie is de Mol?, Hunted, Kamp Van Koningsbrugge, noem maar op. Onze dramaseries, zoals Vliegende Hollanders, scoren bovengemiddeld, Flikken en Brugklas doen het prima, kortom, we zijn tot nu toe erg blij. Onze programma’s worden breed ontvangen.’

Het bereiken van een breed publiek is ook de doelstelling van AVROTROS. Van Stade: ‘Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om bijvoorbeeld programma’s voor een progressieve doelgroep te maken, dat is een onderdeel van de pluriformiteit van de publieke omroep die we een heel warm hart toedragen. Maar wij willen iedereen bereiken: jong, oud, hoog- of laagopgeleid, in de Randstad maar ook op het platteland. Wij staan los van een religie of politieke stroming. Ideaal gesproken komen alle groepen samen in onze programmering, want wij willen niemand uitsluiten. Wij willen een bindmiddel zijn in de samenleving.’

‘Het delen van emoties, dat zorgt voor verbinding in de maatschappij’

Eric van Stade

Mooi streven, maar hoe bereik je dat? ‘Beste Zangers is een mooi voorbeeld hiervan’, vindt Van Stade. ‘In dat programma komen allerlei muziekstijlen samen. Doordat de zangers samen elkaars werk zingen, versmelt er iets. Het delen van emoties, dat zorgt voor verbinding in de maatschappij. Dat de klanten bij de slager er de volgende dag met elkaar over praten en elkaar begrijpen, dat zoeken we. Dat kan niet in alles wat je doet, onze kritische programma’s zoals Radar, Opgelicht?! en Opsporing Verzocht gaan gewoon door. Maar ook daarbij gaat het om gezamenlijkheid: opkomen voor consumenten, misdaad bestrijden. We gaan nog meer inzetten op die gezamenlijkheid, en we profileren ons daarop met onze nieuwe merkstrategie. Onze programma’s moeten toegankelijk en begrijpelijk zijn voor iedereen. Daarom voeren we nu de regel ‘de omroep voor ons’, dat vat die saamhorigheid in 1 zin samen.’

Online
‘Het gaat natuurlijk niet alleen om lineaire televisie’, stelt Van Stade vast. ‘Het is essentieel dat we onlinecomponenten bij de programma’s betrekken. Het publiek, en met name jongeren, moeten kunnen reageren op programma’s, anders hebben die programma’s geen toekomst meer. Op de app van Wie is de Mol? bijvoorbeeld spelen nu een miljoen mensen mee. Binnen die app zijn er meer dan 300.000 subgroepen, bijvoorbeeld van mensen met dezelfde achternaam. Die zijn niet per se familie van elkaar en kennen elkaar vaak niet eens, toch komen ze samen in de app. Bij Opsporing Verzocht, dat de NPO op tv dus wil inkorten, hebben we een onlinecomponent waarmee we veel jongeren bij het programma betrekken. Via onder meer YouTube en Facebook bereiken we enorme aantallen mensen. Het YouTube-kanaal heeft 136.000 abonnees, met zo’n 120 miljoen views. Video’s op Facebook bereiken anderhalf miljoen mensen. Online en social is dus heel belangrijk voor ons.’

‘Onze nieuwe huisstijl ondersteunt onze vindbaarheid. Op tv zitten we in een omgeving waarin de NPO zich profileert, mensen denken soms dat de programma’s van de NPO zijn. Onze nieuwe merkstrategie moet onze profilering ondersteunen en onze vindbaarheid vergroten. Het nieuwe logo trekt het oog naar het programma, het ziet eruit als een playbutton. De letters bewegen ook, wat niet alleen de aandacht trekt, maar ook de dynamiek van AVROTROS weergeeft.’

3 Comments

  1. Deze man praat met meel in de mond. Ik zie geen allochtone of uit de regio presentatoren. Of programma’s uit die doelgroepen. Haal een presentator van Funx, omroep Brabant, Gelderland etc
    Alleen maar Randstad op Publieke Omroep.
    Lekker hè baantjes naar je eigen netwerk.

    STOP SEGREGATIE zwart/wit/regio

  2. En dan komen die mensen uit de regio naar “Hillywood”………..en wat gebeurd er dan? Gaan ze gewoon lekker in ’t Gooi wonen.
    Dus je suggestie is wel goed maar weinig doordacht.

  3. er is maar 1 ding wat goed zal zijn verspreiden in iedere regio is al een regionale omroep en deze hebben vaak meerdere studio’s die niet allemaal tegelijk gebruikt worden, dus de npo en de omroepen kunnen die leeg staande studio in de regio gaan gebruiken voor uitzending en zo krijg je spreiding de regio in .
    Maar het liefst opheffen die handel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*