Partnerbijdrage

Nieuwe Beeld en Geluid tentoonstelling: Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck

Door: Beeld en Geluid - October 11, 2017

In tijden van fake news, filterbubbels en nieuwe vormen van (online) journalistiek, is de impact van het dagelijks nieuws groter dan ooit. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen. Kan nieuws wel volledig objectief zijn?

De tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck, die op donderdag 2 november van start gaat in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, zet je aan het denken over wat nieuws is en hoe het jouw wereldbeeld vormt. Nieuws of Nonsens is een eyeopener voor iedereen die meer wil weten over hoe nieuws gemaakt wordt, hoe je zelf je nieuws selecteert en hoe je je er, bewust of onbewust, door laat beïnvloeden. Met audiovisuele presentaties wordt de bezoeker meegenomen in thema’s als betrouwbaarheid, journalistiek, geld verdienen met nieuws, filterbubbels en (nep)nieuws.

Beeld en Geluid richt zich met deze tentoonstelling ook op middelbare scholieren. Zij ontdekken spelenderwijs de rol van nieuwsmedia in hun leven. Zo kunnen ze als groep deelnemen aan een interactief nieuwsspel of het nieuws presenteren met behulp van een autocue. Bij de tentoonstelling is ook een workshop te boeken voor het voortgezet onderwijs en het MBO, waarin leerlingen zelf een nieuwsitem produceren en een strategie ontwikkelen.

De tentoonstelling Nieuws of Nonsens is het eerste resultaat van de fusie met het Persmuseum, die op 3 mei jl. werd bekrachtigd. Door deze bundeling van krachten vormt zich één organisatie die de geschiedenis en actualiteit van media, pers en journalistiek belicht.

Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck
www.beeldengeluid.nl/nieuwsofnonsens
Open voor publiek: donderdag 2 november
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Openingstijden: di t/m zo 10.00 uur – 17.30 uur

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


comments powered by Disqus

« Stichting KijkOnderzoek: kijktijd in september 2017 gestegen 3,2% groei voor Nederlandse entertainment en mediamarkt »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.