Yves Gijrath: ‘Alle podcasts samen hebben ruim 1 miljoen mensen bereikt’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Yves Gijrath (1-2tje met Yves)

Je bent van oorsprong een ‘bladenman’, waarom heb je nu voor een podcastvorm gekozen?
Yves Gijrath: “Ik zit nu ruim 20 jaar in het vak en koester een brede belangstelling voor alle mediavormen. De meeste mensen zullen me kennen van de beurzen die ik in binnen- en buitenland heb georganiseerd. Daarnaast heb ik titels bedacht zoals Miljonair, JFK, Jackie, LXRY en het huidige MASTERS. Ook heb ik TV-formats op de markt gebracht en talloze events georganiseerd. Het fenomeen podcast, als ik het zo mag noemen, is revolutionair omdat in principe iedereen dit in de markt kan zetten. Het is een indringende en zeer persoonlijke vorm van media. Ik ben het begonnen als een lolletje, maar die lol is inmiddels omgeslagen in ambitie. Met het format 1-2-tje met Yves wil ik mensen de gelegenheid bieden om de meest persoonlijke gesprekken samen met mij en mijn gast te beleven. Ik heb nu drie series gedaan; de eerste waren de 1-2-tjes met talloze prominenten onder de noemer Niet poetsen, maar lullen. Daarna kwam de serie Ondernemen in tijden van corona; waar grote en kleine ondernemers buitengewoon openhartig zijn over wat corona voor hen en hun bedrijf betekent. En daarna kwam de wekelijkse podcastshow The GYGS, waarin ik op weekbasis zo’n beetje het hele nieuws van de week ongenuanceerd beschouw met mijn vast betweters zoals Erik de Vlieger en Won Yip. Dat heeft amusante content opgeleverd. Na de zomer ga ik door met The GYGS en komt er een nieuwe serie, genaamd Uitblinkers.”

Voor je podcastserie, maar ook privé, spreek je veel ondernemers. Hoe is de algemene tendens bij hen over de coronacrisis?
Yves Gijrath: “De algemene tendens is buitengewoon negatief, maar inmiddels is wel gebleken dat je niet kan spreken van een rode draad. Er zijn talloze branches waar het heel goed gaat, zoals de botenbranche, de interieurbedrijven, alles voor het huis. IT-bedrijven, advocaten en crisismanagers komen om in het werk. Je hoeft geen Harvard gedaan te hebben om te begrijpen dat de horeca, eventsector en retail piept en kraakt. Waar per direct behoefte aan is, is een groot Marshall plan. Nog meer onrust, onduidelijkheid of een tweede lockdown zal leiden tot 1933 toestanden en waarschijnlijk nog erger. Het is tijd voor onorthodoxe creativiteit.”

Wie zou je graag nog als gast in je podcast willen hebben?
Yves Gijrath: “Dat is een hele waslijst. Mijn favoriet is Femke Halsema, ik wil echt weten hoe het met haar is. Ik wil dat ze weet dat compleet ondernemend Amsterdam wil helpen en participeren. Ze staat er niet alleen voor. Maar er is wel een meer dan grote behoefte aan een plan.

Online Radio Awards editie 2020 heeft als thema ‘Groei’. Hoe laat jij op het gebied van luisteraars deze podcastserie groeien?
Yves Gijrath: “We zijn lekker bezig. De podcast met Louis van Gaal, een tweeluik, is behoorlijk viral gegaan. En daarnaast halen we regelmatig de media vanwege de opmerkelijke uitspraken die mijn gasten doen. Alle podcasts samen hebben ruim 1 miljoen mensen bereikt. Ik kijk het rustig aan en geloof in natuurlijke groei. Gewoon doen is vaak het beste en dan komt de rest vanzelf. Hoop ik…”

Tot op heden hebben veel podcasts nog geen verdienmodel. Ben jij daar al mee bezig?
Yves Gijrath: “Bij ons is het onderdeel van ons gehele mediabedrijf. We maken content en dan is het soms onderdeel van een brede samenwerking. Ik krijg best veel verzoeken in de trant van: ‘deze podcast is mogelijk gemaakt door’. Daar ga ik voorlopig nog niet op in. Eerst oogsten en dan komt het verdienmodel vanzelf.”

Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*