YouCa: ‘ACM ontbeert moed of marktinzicht’

‘ACM ontbeert moed of marktinzicht En misschien wel allebei.’, aldus YouCa. ACM publiceerde deze week (ontwerp-) besluiten die er kortweg op neerkomen dat zij vertrouwen heeft in gunstige prijsontwikkeling op de markt voor snel internet.

Als je evenwel de consequenties van de besluiten goed doordenkt laat de ACM de markten vooral goed werken voor bedrijven. Gert-Jan Raatgever (YouCa): “Ze doen een aanname dat markten in de toekomst goed werken voor ‘mensen’. Terwijl jealleen al op basis van vergelijkbare technologische- en marktontwikkelingen in het verleden andere ontwikkelingen kunt verwachten. ” 

Ondanks de gestage uitrol van glasvezel, blijft de consument op vele plekken in Nederland, zoals in het centrum van Amsterdam, helaas afhankelijk van een monopolie, zoals VodafoneZiggo, voor hoogwaardig internet. Met de prijzen die onafgebroken jaarlijks stijgen, lijkt de huidige markt vooral voordelig voor aandeelhouders van dergelijke bedrijven en niet voor de consument.

ACM veronderstelt, volgens YouCa, ten onrechte dat de uitrol van glasvezel in de komende jaren zal leiden tot blijvende ‘welvaartswinst’. In de vaste markt is er volgens eigen onderzoek van ACM uiteindelijk maar ruimte voor twee vaste netwerken per regio. Consolidatie is onvermijdelijk. 

In het overgrote deel van Nederland zal het ene netwerk eigendom zijn van KPN en het andere van VodafoneZiggo. 

‘De ACM kan weten dat stijgende kosten voor kapitaal de consolidatie van netwerk- en dienstenaanbieders zal versnellen. Vooral omdat achter vrijwel alle partijen die investeren in glasvezel uitrol financieel gedreven partijen zitten die juist speculeren op die door ACM én marktpartijenvoorspelde consolidatie van netwerken. Dat laat Nederland zonder symmetrische regulering op afzienbare termijn weer achter met twee netwerken waarbij op elk netwerk één dominante (internet-) aanbieder actief is. Een duopolie. Nu de toezichthouder deze fout opnieuw maakt kan de conclusie niet anders zijn dan dat er een gebrek is aan marktinzicht ofwel een gebrek aan moed het noodzakelijke gevecht namens de consument met de markt te voeren. Bij een falende toezichthouder is de politiek aan zet. Zij dient ACM te voorzien van moed om het juridisch instrumentarium in te zetten. Als het laatste ontbreekt vraagt dat om politiek ambachtschap. Als moed ontbreekt vraagt dat om politiek leiderschap.’, aldus YouCa.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*