Waarom steeds meer streamingdiensten investeren in voetbaluitzendingen


Het 2022/2023 Eredivisie seizoen draait weer op volle toeren. De grootste clubs uit
Nederlands strijden om de eerste plaats in het klassement, wat elk weekend resulteert in de
continue aankoop en verkoop van spelers, uiterst tactische beslissingen en natuurlijk weer
spannende wedstrijden. Op dit moment heersen Ajax en Feyenoord over het Nederlands
voetbal, maar het zal pas op 28 mei 2023 zijn dat we weten wie er de trofee en de
eindoverwinning in de wacht sleept.

Tot die dag zal de voetbalgekte in Nederland elk weekend zowel op als naast het veld weer
voelbaar en zichtbaar zijn. De tot de nok gevulde stadions, de pronostieken die geplaatst
worden tijdens het online wedden en de overvolle cafés. De voetbalgekte is nog altijd steeds
aanwezig en dat zien niet alleen voetbalsponsors, maar ook streamingdiensten zoals
Amazon en Apple
. Zij gaan meer inspelen op voetbalcontent en -wedstrijden omwille van de
populariteit van de sport en de veranderende manier van content kijken. Maar wat zijn nu de
echte redenen waarom deze streamingdiensten steeds meer gaan investeren in
voetbaluitzendingen? Je komt het hier te weten, want in dit artikel gaan we dieper in op dat
fenomeen.


Meer gepersonaliseerde formules
Het maakt niet uit welke streaming services je hebt, je hebt waarschijnlijk een voorkeur voor
ofwel films, series, sportwedstrijden, etc. Streamingdiensten spelen hier gretig op in door
bijvoorbeeld speciale pakketten aan te bieden die gericht zijn op je eigen wensen, maar
waarvoor je wel extra moet betalen. Als filmliefhebber kun je terecht bij Sky Cinema en als je
op elk moment van de dag wilt kunnen genieten van sportwedstrijden, dan zijn het All
Sports-pakket van Proximus
of PlaySports van Telenet zeker iets voor je. Ook Apple TV zal
binnenkort gebruik maken van deze formules wanneer ze voetbalwedstrijden gaan
uitzenden. Sommige wedstrijden zullen beschikbaar zijn voor alle abonnees, maar er zal ook
een aparte formule aangeboden worden voor diegene die alle wereldwijde matchen willen
bekijken. Deze gepersonaliseerde pakketten worden steeds populairder en daarom zou het
ons niet verbazen moesten de streamingservices in de toekomst speciale formules
aanbieden die gericht zijn op een specifieke competitie (Champions League, Europa
League, Eredivisie, etc.). Deze formules zullen waarschijnlijk meer kosten dan de reguliere
abonnementen, maar minder dan het volledige sportpakket.

Hogere omzet
Zoals vermeld moet je voor de specifieke formules extra betalen, wat voor een hogere omzet
voor de streamingdienst zorgt. Heb je bijvoorbeeld een Apple TV+ abonnement en wil je alle
sportwedstrijden kunnen bekijken? Dan moet je niet alleen € 4,99 euro per maand betalen
voor het reguliere abonnement, maar ook een extra bedrag voor het sportpakket. Hoeveel
dit bedrag zal zijn, is momenteel nog niet bekend, maar het is duidelijk dat

gepersonaliseerde formules meer omzet betekenen. Dit is niet alleen omdat huidige
abonnees sportwedstrijden zullen willen zien, maar ook omdat potentiële kijkers eventuele
interesse zullen krijgen in deze streamingdienst omwille van de voetbaluitzendingen.
Zeer handige wisselwerking en stijgende naamsbekendheid
Toen Apple bekendmaakte dat het voetbalwedstrijden ging uitzenden, bleek dat het bedrijf
250 miljoen dollar per jaar oftewel 2,5 miljard dollar in totaal zal betalen voor de
uitzendrechten. Hoewel dit een zeer groot bedrag lijkt, is dit voor Apple waarschijnlijk geen
grote hap uit hun budget. Niet alleen omdat het bedrijf het derde kwartaal van dit jaar een
omzet van 83 miljard dollar had, maar ook omdat het investeren in voetbaluitzendingen voor
een zeer handige wisselwerking zorgt tussen de streamingdiensten en voetbalploegen.
Apple zal reclame maken voor de opkomende matchen en daardoor de ploegen nog extra in
de kijker zetten. De ploegen daarentegen willen zo veel mogelijk supporters naar de
wedstrijden doen kijken en daarom zullen zij vermelden dat supporters vanaf nu ook
voetbalmatchen kunnen volgen via Apple TV+. Deze wisselwerking zal de
naamsbekendheid van Apple nog vergroten, wat voor een groter bereik en meer winst zorgt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*