Uitgevers zetten in op audio

Volgens NRC-journalist Jan Benjamin willen consumenten het nieuws anders tot zich nemen. In dit NRC-artikel beschrijft hij diverse trends in nieuwsconsumptie. Consumenten willen volgens hem ‘News on Demand’, zoals we dat kennen van Spotify en Netflix. Alleen een dagblad in de ochtend voldoet al lang niet meer. Het laatste nieuws moet ten alle tijden direct te verkrijgen zijn en daarnaast vraagt de consument om verdieping. Bij veel uitgevers wordt dit laatste door podcasts ingevuld. Naast tekst was video lange tijd een belangrijk mediatype voor uitgevers, maar nu concentreren zij met nieuwsmedia liever op audio.

„De nieuwsgebruiker van de toekomst lijkt een voorkeur te ontwikkelen voor luisteren ten opzichte van lezen en kijken”, zegt Costera Meijer. Volgens de Amsterdamse hoogleraar vond ruim een derde van de Nederlandse ondervraagden in het Reuters-onderzoek dat een podcast „een dieper inzicht” geeft. Nieuwsconsumptie in audio biedt veel voordelen, aangezien de consument onderweg of bij een andere activiteit alsnog het nieuws tot zich kan nemen.

Tech- en mediabedrijven, maar ook uitgevers investeren daarom volop in audio.

Bron: NRC

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*