Televisie meest gebruikt voor nieuws, sterke groei online

De interesse in algemeen nieuws is in Nederland hoog. Ongeveer 58 procent van de Nederlanders geeft aan in nieuws geïnteresseerd te zijn. Dit blijkt uit het Digital News Report Nederland 2020 van het Commissariaat voor de Media. Uit het onderzoek blijkt ook het succes van sociale media als kanaal om het nieuws te volgen. Televisie is het medium dat voor algemeen nieuws het meest wordt gebruikt. De regionale omroep ziet in eigen onderzoek dezelfde ontwikkelingen bij het gebruik en belang van de kanalen.

Televisie meest gebruikt
Het aandeel dagelijkse gebruikers van nieuws is in Nederland 85 procent. Uit het onderzoek van het CvdM blijkt verder dat televisie (67%) het mediumtype is dat voor algemeen nieuws het meest wordt gebruikt. Online nieuws (zonder sociale media) van redactionele media (63%) staat op de tweede plek en sociale media (39%) staan voor radio (36%) op plek drie. Dit beeld bevestigt de trend die de regionale omroep in eigen onderzoek ook ziet.

Televisie regionale omroep: 70% bereik
Onderzoek van de regionale omroep laat hetzelfde beeld zien. Onderzoeksbureau Motivaction voert een continu onderzoek uit naar het gebruik van de kanalen van de regionale omroep. Uit dit onderzoek blijkt dat jaarlijks 70 procent van alle 18-75 jarigen het televisiekanaal van de regionale omroep gebruikt. De televisiezender is voor de regionale omroep hierdoor het meest gebruikte kanaal. De online kanalen (website, app en sociale media) worden jaarlijks door bijna 60 procent gebruikt en de radiozender van de regionale omroep heeft gemiddeld een jaarbereik van ruim 40 procent.

Toename gebruik online kanalen voor nieuws
Uit het Digital News Report Nederland 2020 blijkt dat over de jaren heen er een lichte daling van het nieuwsgebruik te zien is. Vooral het gebruik van televisienieuws daalt in de jongste doelgroep gestaag. Desondanks is in de afgelopen jaren weinig veranderd. Hoe ouder de gebruiker is, hoe meer televisie, print en radio de mediatypes zijn waar de gebruiker het nieuws vandaan halen. Hoe jonger de gebruiker hoe meer online nieuwsmedia en vooral sociale media worden jongeren geraadpleegd. Opnieuw rapporteert Motivaction een vergelijkbaar beeld in het onderzoek voor de regionale omroep.

Groei bereik online kanalen regionale omroep
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt namelijk dat het bereik van de televisiezender van de regionale omroep bij 60-75 jarigen het hoogst is. In deze leeftijdsgroep is het jaarbereik hoger dan 75%. Bij 18-30 jarigen is dit bereik lager, maar nog steeds ruim 60 procent. Het bereik van de online kanalen (website, app en sociale media) van de regionale omroep is juist bij 18-30 jarigen het hoogst: ruim 60 procent. Van alle 60-75 jarigen gebruikt ruim de helft de online kanalen van de regionale omroep.
Verder blijkt dat de televisiezender van de regionale omroep met afstand het belangrijkste kanaal van de omroep is voor mensen die 60 jaar en ouder zijn, namelijk bij ruim de helft van de gebruikers. Bij jongeren (18-30 jaar) is dat ook (nog) de televisiezender (29%), maar volgen de sociale mediakanalen (25%) en de website en/of app (22%) op de voet. Motivaction voert het onderzoek sinds 2013 uit voor de regionale omroep. In die jaren is het belang van de televisie (licht) gedaald en zijn de online kanalen (website, app en sociale media) met een (grote) opmars bezig, met name bij jongeren.

Nieuws op de smartphone
Volgens het CvdM heeft het succes van het gebruik van sociale media om het nieuws te volgen, veel te maken met de smartphone. De smartphone heeft de laatste jaren de computer (desktop of laptop) als standaardapparaat vervangen. De smartphone wordt door 60 procent van de Nederlanders ingezet om nieuws te raadplegen. Vooral voor jongeren is de smartphone het favoriete apparaat om nieuws (online) te raadplegen. De regionale omroep heeft onlangs de samenwerking met de NOS uitgebreid waardoor het nationale en internationale nieuws van de NOS ook in de app en op de website van de regionale omroep te lezen is en andersom het nieuws van de regionale omroep een plek op de online kanalen van de NOS heeft gekregen. Deze samenwerking kan, gezien de resultaten uit het Digital News Report Nederland 2020, een belangrijke stimulans zijn voor een toename in het (online) gebruik van nieuws van de regionale omroep bij een jonge(re) doelgroep.

Het onderzoek van het Commissariaat voor de Media zoomt verder nog in op de toegang van online nieuws, de opkomst van podcasts en het vertrouwen in het nieuws. Dit zal in de komende periode verder uitgediept worden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*