Telefoonetiquette: hoe je je telefoongebruik naar een hoger niveau tilt

Waar we vroeger alles fysiek deden, gebeurt een groot deel van onze interacties telefonisch. WhatsApp, Facetime, Snapchat, Instagram en Facebook: allemaal tools die we gebruiken om in contact te blijven met vrienden, familie, collega’s en noem het maar op. Een leven zonder smartphone kunnen we ons bijna niet voorstellen. Maar maken we wel optimaal gebruik van onze telefoons? Of kan het nog beter dan dit? De ‘sky is the limit’ als het gaat om smartphones, maar natuurlijk kunnen we altijd verbeteren. In deze blog laten we zien hoe je het meeste uit je telefoongesprekken kunt halen, want gesprekken via de telefoon zijn een discipline op zich. 

Voorkom miscommunicaties: maak jezelf verstaanbaar

Als je met iemand belt dan kan die persoon je niet zien, jullie gesprek is dus volledig afhankelijk van wat er gezegd wordt. En als je dan niet duidelijk praat, dan kan het zijn dat er miscommunicaties ontstaan die zorgen voor problemen in de toekomst. Dat wil je natuurlijk niet! Het kan zijn dat de kwaliteit van je telefoon je beperkt in je communicatie. Dan zijn de Samsung S24 telefoons precies wat je nodig hebt, met een telefoon van zo’n kwaliteit ben je altijd verstaanbaar. 

First impressions matter: hoe neem jij de telefoon op? 

Net zoals in het echt heb je aan de telefoon ook maar een kans voor een goede eerste indruk. En aangezien je elkaar niet altijd kunt zien via de telefoon, hangt dit grotendeels af van je begroeting. Hoe je iemand begroet aan de telefoon is natuurlijk afhankelijk van de gelegenheid. Een telefoontje met je beste vriendin vraagt natuurlijk een andere begroeting dan een serieus gesprek met een collega of je baas. Stem je begroeting dus af aan de persoon met wie je belt, zorg dat je altijd vriendelijk bent en dan heb je al een sterke basis voor een goed gesprek. 

LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen

Een gesprek heeft altijd twee kanten: praten en luisteren. Je denkt misschien dat praten het belangrijkste is, maar de meeste problemen ontstaan als je niet goed luistert. Vaak als iemand begint te praten denken we dat ons deel van het gesprek voorbij is en gaan we andere dingen doen, dat is juist niet de bedoeling. Net zoals je gesprekspartner naar jou heeft geluisterd, moet jij ook naar hem luisteren. Luister actief, vraag door en dan wordt jullie gesprek een gegarandeerd succes. 

Jij bent een echte pro aan de telefoon

Met deze regels op zak wordt bellen voor jou een fluitje van een cent. Natuurlijk kun je altijd meer leren over je telefoongebruik en is dit maar het topje van de ijsberg als het gaat om telefoonetiquette, maar je moet ergens beginnen. Voor telefoongesprekken gelden uiteraard ook dezelfde regels als voor fysieke gesprekken: blijf respectvol en vriendelijk. Ook telefoongesprekken verlopen niet altijd zoals we hopen en dan is het natuurlijk wel belangrijk om aardig te blijven. Schreeuwen en schelden lost zeker niets op, maar nu jij deze blog hebt gelezen weet je precies hoe je moet handelen tijdens je volgende gesprek!