Stef Cornelissen, hoofdredacteur NH: Vooral gericht op het zoeken van oplossingen

Wessel de Groot Fotografie

Geen betaalbaar huis te vinden in Schagerbrug, dus namen Jan Jaap Swart (32) en een groepje dorpsgenoten het heft in eigen handen. Met succes: ze realiseerden samen een nieuwe woonwijk. Ze haalden er de publiciteit mee. Met hun initiatief deden ze waarmee NH, de regionale omroep van Noord-Holland, zich graag mee profileert: niet alleen aandacht voor de problemen, maar vooral ook bezig zijn met de oplossingen.

Strijders heet het programma waarin Noord-Hollanders een podium krijgen om te laten zien hoe ze de problemen in hun eigen buurt aanpakken. Het is een antwoord van NH op de problemen van deze tijd. Het omroepbedrijf heeft 138 fte, waarvan 96 redactieleden, en kan beschikken over een budget van 19 miljoen euro.

Geen ronkende debatten

De regionale omroepen zien zich in het algemeen graag als controleurs van de lokale macht.
‘Maar dat doe je niet door alleen maar op het stadhuis rond te hangen’, zegt Stef Cornelissen, sinds februari van dit jaar hoofdredacteur van NH. ‘Je moet zichtbaar zijn in de samenleving en de mensen met goede ideeën verder helpen. Als je die voeling niet hebt, valt er niets te controleren.’

Cornelissen gaat prat op de ruim vijfentwintig verslaggevers die, verspreid over de hele provincie, via hun eigen netwerken de vinger aan de pols houden in buurten en wijken. Ze weten wat er leeft en zitten dicht op het nieuws; ze worden vertrouwd en maken hun verhalen van binnenuit.
De regiojournalisten werken crossmediaal: ze presenteren hun verhalen zowel online op het eigen platform als op radio en televisie. Zo omarmde NH het thema mentale gezondheid, waarbij de redactie een week lang vanuit een middelbare school vooral sprak mét jongeren over wat hen bezighoudt. ‘Dat levert geen ronkende debatten op, maar laat goed zien wat er in de samenleving echt aan de hand is.’

De provincie in

Weg uit het eigen huis en de studio en met pop-upactiviteiten eropuit: dat is een andere pijler onder het beleid van NH. Zo heeft het populaire Sportcafé, onder leiding van presentator Leo Driessen, de studio in gebouw M aan de ’s-Gravelandseweg in Hilversum dit seizoen ingewisseld voor locaties in de provincie. Verslaggevers zijn steeds vaker ter plekke, zoals bij Sail, de Dam tot Damloop en onlangs ook tijdens het Feest op de Ring A10, goed voor een hele dag live radio op locatie.

Naamsbekendheid

NH, voorheen RTV Noord-Holland, is niet de meest sexy naam voor een regionale omroep. ‘Daar zijn intern al veel discussies over gevoerd.’, zegt Cornelissen, maar in dit interview wil hij het daar niet meer over hebben. ‘Onze uitdaging als journalistieke organisatie is veel groter dan de naam’, voegt hij toe.
In 2024 daalde de naamsbekendheid met drie procentpunten: van 82% naar 79%. Dat is volgens het eigen jaarverslag beneden de gemiddelde score van de regionale omroepen.

Die lagere naamsbekendheid wordt – behalve aan de naamswisselingen – toegeschreven aan de verzadiging van (nieuws)media in de Randstad, de sterke concurrentie van streamingdiensten en social media en het ontbreken van een gemeenschappelijke Noord-Hollandse identiteit.
Dat er niet zoiets bestaat als een typisch Noord-Hollands DNA, zoals Noord-Brabant en Friesland dat wel kennen, is misschien een complicerende factor. Toch ziet Cornelissen die diversiteit eerder als een uitdaging dan als een handicap. Over de naam van zijn omroep zegt hij: ‘Die begint nu wel te wennen.’

Nieuwe strategie

‘In het algemeen hebben de regionale omroepen lange tijd geleund op de traditionele lineaire kanalen radio en televisie, terwijl er een nieuw, jonger publiek opkwam dat zich bij die aanpak niet meer thuis voelde’, signaleert Cornelissen.
‘Er is de afgelopen tien jaar wel stevig geïnvesteerd in digitalisering, maar te lang hebben we gedacht dat we het publiek in de volle breedte konden bereiken door onderwerpen voor televisie in onderdelen op te knippen en te verspreiden over de digitale kanalen. Maar die kanalen vragen een totaal andere aanpak, met een eigen beeldtaal, afgestemd op de doelgroep.’

De interne discussie over een nieuwe strategie heeft niet direct geleid tot een eureka-moment, maar wel tot het definiëren van nieuwe doelgroepen. De ouderen zijn als vanouds goed vertegenwoordigd -vooral bij de traditionele lineaire kanalen- maar bij de jongeren ligt dat anders.

Publieksgroepen

Er zijn nu drie publieksgroepen benoemd: De jonge identiteitsontdekker (18 tot 34 jaar):
Ze wonen in Noord-Holland in verband met studie of werk, maar hebben zich nog niet definitief gevestigd. Ze zijn geïnteresseerd in onderwerpen als mentale gezondheid, stress, depressie en praktische zaken als te dure boodschappen.
Er is een redactieteam gevormd dat aanbod ontwikkelt dat past bij het mediagebruik van de doelgroep, met verticale video’s in een bijpassende mediataal.

‘Er wordt wel gedacht dat deze groep alleen van korte, grappige video’s houdt, maar ze hebben wel degelijk behoefte aan verdieping en oplossingen. Het is een groot potentieel als we ze serieus nemen en op maat bedienen’, denkt Cornelissen. Hier levert het jongerenpanel, samengesteld door het bureau van de overkoepelende Regionale Publieke Omroep (RPO), veel informatie over onderwerpen en de manier waarop die het best aangeboden kunnen worden.

De betrokken lokalen: Ze hebben zich gevestigd en hebben belangstelling voor hun omgeving, vooral voor voorzieningen, veiligheid en verkeerssituaties. Ook speciaal voor deze groep is een team van verslaggevers -het grootste- geformeerd. De betrokken lokalen worden bediend via app, website en sociale media, en deels nog via radio en televisie.

De traditioneel gesettelden: Ze zijn geworteld in de provincie, werkzaam tot hun pensioen en in belangrijke mate nog gebruikers van radio en televisie, en in toenemende mate van website en Facebook.

Journalistiek is nu fundamenteel anders

Stef wijst erop dat de digitalisering en de veelheid aan distributiemogelijkheden het vak van journalist fundamenteel hebben veranderd.
‘Het gaat niet alleen meer om de vraag wat je maakt, maar vooral hoe je de content verspreidt. Daar komt meer bij kijken dan ooit: wat is het perfecte screenshot waarmee je de aandacht trekt? Wat is een aansprekende titel? De begeleidende tekst bij video’s – hoe maak je een korte, steekhoudende beschrijving? Dat is een vak apart.

De digitale kennis van zelfs de nieuwe generatie journalisten sluit daar nog onvoldoende bij aan. Veel moet in de praktijk bedacht worden, en dat vraagt om een organisatie waar ruimte is om te proberen en te leren. Bij jonge journalisten is er veel behoefte aan feedback en evaluatie. Daar wordt nu veel aandacht aan gegeven.’

Welk programma van NH beveel je aan?

‘Het programma Van Oekraïne naar Opperdoes, gemaakt door Daria Lysytsia. Zij vluchtte vanuit Oekraïne, waar ze verslaggever was, naar Nederland. Hier portretteert ze landgenoten die als vluchteling in een klein dorp in West-Friesland terecht zijn gekomen. Een prachtig programma over hoe haar landgenoten zich hier vestigen en een leven opbouwen. Echt een aanrader. Zo laten we zien welke gezichten er schuilgaan achter de landelijke actualiteit. Dat maakt het nieuws van alledag veel menselijker.’

TON VERLIND


Tips van de hoofdredacteur

Van Oekraïne naar Opperdoes
Oekraïense journalist Daria Lysytsia portretteert zes landgenoten die ook naar Nederland vluchtten. 

Mies bij de Marine
Binnen de marine zijn vrouwen nog altijd flink in de minderheid. Dat hield Mies (28) niet tegen. In drie afleveringen op YouTube vertelt ze over haar leven als adelborst.
YouTube-kanaal 

NH Helpt
Platform dat draait om niet-commercieel vraag en aanbod en zo de inwoners uit Noord-Holland verbindt: (Platform, uitzendingen).

Koken met Kok 
Verslaggever Stephan Roest gaat in Noord-Holland op zoek naar eetbare producten. Pieter Kok maakt er gerechten van.

Dossier Noord-Holland Noord Gezond 
Zorgorganisaties en ziekenhuizen streven er samen met NH naar in 2030 van Noord-Holland de gezondste provincie van Nederland te maken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*