“Rogan is Spotify” 


Diverse artiesten hebben hun muziek van Spotify gehaald, omdat ze het niet eens zijn dat er podcasts worden gepubliceerd met Covid-‘misinformatie’. Neil Young (bekend van de hit Keep on Rockin in a Free World) was de eerste artiest, die vond dat de vrijheid van meningsuiting wel haar grenzen kent. Spotify staat hierdoor flink onder druk. Volgens Spotify is het een kwestie van vrijheid van meningsuiting en wil het geen “contentcensor” worden. Daar is niet iedereen het mee eens. 

De streamingdienst hanteert hetzelfde argument dat platforms als Facebook en Google gebruiken; dat Spotify een platform is dat inhoud verspreidt die door anderen is gemaakt, maar niet verantwoordelijk is voor die inhoud. Niet iedereen is het met dit argument eens, waaronder Joana Lipman van het Amerikaanse tijdsschrift Time. 


Lipman meldt: ‘Spotify is niet een soort neutraal kanaal. Het is niet alleen een tool die podcasters gebruiken om hun werk te uploaden. Het is een uitgever. Het maakt bewuste keuzes over de inhoud die het verspreidt, vooral als het om Joe Rogan gaat. Dit is een cruciaal onderscheid. Spotify betaalde Rogan $ 100 miljoen voor exclusieve rechten op zijn podcast. Hij is de grootste ster van de streamingdienst, het visitekaartje, de naam van het reclamebord. Rogan is Spotify. Voor Spotify om te beweren dat het niet verantwoordelijk is voor wat er uit zijn mond komt, of dat het op de een of andere manier te moeilijk is om hun inhoud te modereren, is belachelijk.’


Volgens haar heeft Spotify een probleem dat iedereen podcast kan uploaden. Inmiddels staan er al meer dan 3,2 miljoen podcasts op Spotify.  ‘Het is tijd voor Spotify om wakker te worden en verantwoordelijkheid te nemen, en eindelijk te handelen als een uitgever.’, aldus Lipman. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*