Regionale en lokale omroepen maken een eind aan ‘witte vlekken’

“Welkom op de redactie met het mooiste uitzicht van Nederland”, lacht Marco Penninkhof. Daar is niets van gelogen; op de 8ste verdieping van het World Trade Center in Almere huist de redactie van 1Almere (online), EasyFM (radio) en Kijk Almere (televisie) en het uitzicht is inderdaad adembenemend. 2,5 dag per week is Penninkhof als eindredacteur namens Omroep Flevoland aan het werk bij de Almeerse omroep om jonge journalisten te begeleiden en inhoudelijk aan te sturen.

“Waanzinnig leuk om te doen.”
Het ‘Wittevlekkenplan’ heet het project officieel, een ondersteuning van regionale en lokale journalistiek en werkgelegenheid gesubsidieerd via de regeling Innovatie en Samenwerking (2,1 miljoen euro) van het ministerie van OCW. Zeven regionale omroepen (Omroep Flevoland, L1, Omroep Zeeland, RTV Drenthe, RTV Oost, RTV Utrecht en RTV Noord) zetten journalisten in op plekken waar verschraling in het media-aanbod is. Dit gebeurt door samen te werken met lokale omroepen of door journalistieke capaciteit in te zetten op plekken waar niks is, een wit mediagebied. De aangenomen journalisten zijn in dienst van de regionale omroep, worden begeleid door mensen van de regionale omroep en worden geplaatst bij een lokale omroep. “Die omroepen hoefden nog geen journalistieke infrastructuur te hebben, maar moesten dit wel willen”, legt projectleider namens de 7 omroepen Allard Berends uit, tevens directeur/hoofdredacteur van Omroep Flevoland. “De regionale omroepen zijn journalistiek verantwoordelijk.”

Zeven regionale omroepen zetten journalisten in op plekken waar verschraling in het media-aanbod is. Dit gebeurt door samen te werken met lokale omroepen of door journalistieke capaciteit in te zetten op plekken waar niks is, een wit mediagebied.

Investeren in trainingen en begeleiding
Naast dat de subsidie gebruikt wordt, investeert Omroep Flevoland zelf ook in het project. Bij Flevoland is er 1 fte aangesteld om de nieuwe journalisten te begeleiden. Penninkhof deelt die functie met collega Kim van Schie: “We doen dit ook omdat het ontwikkelingsniveau van deze jonge journalisten nogal verschilt en we een hoop tijd investeren in trainingen en begeleiding. We willen ze een goede basis bieden voor hun verdere carrière in de journalistiek en ze niet zomaar in het diepe gooien. Als ze uitstromen wil je dat ze goed opgeleid zijn en een baan vinden.” Vincent Smit is de journalist die aangenomen is voor dit project. Een echte Almeerder die stage liep bij RTL Nieuws, daarna als verslaggever bij de NOS werkte en zoals Penninkhof het omschrijft ‘overgehaald moest worden’ om lokaal te gaan werken. “We willen hier serieuze journalistiek bedrijven en dat heb ik hem meteen duidelijk gemaakt.” Smit vult aan: “Het had niks met status te maken, maar meer met het type verhalen dat ik kon gaan maken. In de praktijk blijkt dat ik niet naar de plaatselijke musicalvereniging hoef zoals ik eerst dacht, maar echt ruimte heb om mijn eigen projecten op te zetten en mooie nieuwsverhalen kan maken.”

“Je staat midden in de samenleving. Je hebt de ruimte om je netwerk uit te bouwen en aan mooie verhalen te werken, die we in eerste instantie voor de website van 1Almere maken, maar die ook kunnen worden overgenomen door Omroep Flevoland”

Korte lijntjes
Resultaten zijn er zeker al, een professionaliseringsslag is gemaakt. Zo heeft de website van 1Almere een flinke boost gekregen. Die is inmiddels uitgebouwd tot een groot nieuwsplatform en het aantal volgers op social media groeit als kool. Smit is vooral te spreken over de korte lijntjes die er zijn, over het sparren en snel kunnen schakelen met ervaren collega’s. “Je staat midden in de samenleving. Je hebt de ruimte om je netwerk uit te bouwen en aan mooie verhalen te werken, die we in eerste instantie voor de website van 1Almere maken, maar die ook kunnen worden overgenomen door Omroep Flevoland.” Zo kwam hij via Instagram aan het verhaal van een Almeerse jongen die motoren op maat maakt voor Hollywoodsterren. “Via onze site ging het naar Omroep Flevoland en daarna werd het al snel opgepikt door landelijke media. Ook bracht ik nieuws over de kabelbaangondels van de Floriade, dat is zeker een onderwerp dat hier speelt. Mijn doel voor de rest van het jaar is om hier echt iets neer te zetten waar de Almeerder iets aan heeft, dat is ook het doel van het project. Het gaat om het brengen van verhalen die de mensen raken, dat is de kracht van de lokale journalistiek.”

“Lokale journalisten aan het werk krijgen en aan het werk houden én dat we een journalistieke grondlaag kunnen storten op plekken waar geen media-aanbod is met de regionale omroepen als kwartiermeesters”

Hoop op continuering
Penninkhof hoopt dat het project niet stopt na een jaar. “Ik zou het graag willen voortzetten en ik denk dat dat ook zeker nodig is in een stad als Almere. We hebben controle van de macht nodig.” Zo denkt Berends er ook over. “Ik hoop dat we met z’n allen kunnen laten zien dat dit een fantastisch project is dat we moeten doorzetten. Dat we het uitkleden van de lokale journalistiek kunnen stoppen en het ons lukt om het juist weer op poten te zetten. Lokale journalisten aan het werk krijgen en aan het werk houden én dat we een journalistieke grondlaag kunnen storten op plekken waar geen media-aanbod is met de regionale omroepen als kwartiermeesters.”

Naast deze samenwerking zijn er meer projecten om de lokale en regionale journalistiek te versterken. Er wordt door lokale en regionale omroepen samengewerkt en er is een project met alle lagen van het publieke bestel: de lokale omroep, de regionale omroep en de NOS. Alles over deze projecten is hier te lezen.

1 Comment

  1. Wat wordt hier bedoeld met “witte vlekken”?
    Naar mijn bescheiden mening zijn witte vlekken, plaatsen waar nog niets is. Nog geen lokale omroep dus.
    Ik lees alleen over regionale omroepen die journalisten plaatsen bij lokale omroepen. In plaatsen waar dus al wel een lokale omroep is.
    Verklaar a.u.b. het begrip “witte vlekken”?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*