Recordhoogte in bereik en aandeel van ‘audio in gesproken woord’

De luistertijd en het publieksbereik van gesproken woord audio in de Verenigde Staten hebben recordhoogten bereikt. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Spoken Word Audio Report 2023’ dat deze is gepubliceerd door NPR en Edison Research. De vijfde editie van het jaarlijkse rapport legt speciale nadruk op luisterlocaties en onderzoekt de consumptie van gesproken woord audio thuis, op het werk, in de auto, en op andere locaties. De bevindingen werden gepresenteerd in een webinar gehost door Lamar Johnson, VP of Sponsorship Marketing van National Public Media (NPM), en Megan Lazovick, VP van Edison Research, en zijn nu beschikbaar op npr.org/spokenwordaudio.

Belangrijke bevindingen uit het rapport:

  • De omvang van het publiek en luistertijd voor gesproken woord audio bereiken recordhoogtes: Bijna de helft (48%), ongeveer 135 miljoen mensen.
    Van de Amerikanen van 13 jaar en ouder luistert dagelijks naar een vorm van gesproken woord audio, een stijging van twee procentpunten (46%) ten opzichte van vorig jaar.
    Luisteraars in de VS van 13 jaar en ouder besteden 31% van hun dagelijkse audiotijd aan gesproken woord, wat een stijging van 55% is ten opzichte van negen jaar geleden (20%).
  • Het luisteren naar gesproken woord audio thuis is dramatisch gegroeid: Zestig procent van de totale dagelijkse audiotijd besteed aan gesproken woord audio is thuis, 24% in de auto, 13% op het werk, en 3% op een andere locatie. De tijd besteed aan het luisteren naar gesproken woord audio thuis is gegroeid naar 41 dagelijkse minuten in 2023 van 27 dagelijkse minuten in 2014. Stijgingen in thuisluisteren van gesproken woord audio worden gezien over elke uur van de luisterdag.
  • Het luisteren naar gesproken woord in de auto is na de pandemie veranderd, maar AM/FM-radio blijft bovenaan. Van alle dagelijkse tijd besteed aan het luisteren naar gesproken woord audio, is de tijd besteed in de auto gedaald van 36% in 2014 naar 24% in 2023. In de auto is 62% van de door Amerikanen van 13 jaar en ouder geconsumeerde gesproken woord audio naar AM/FM-radio-inhoud, inclusief over de lucht en streams.
  • Voor het eerst is het mobiele apparaat de primaire manier waarop mensen naar gesproken woord luisteren: 39% van de dagelijks geconsumeerde gesproken woord audio door Amerikanen van 13 jaar en ouder is op een mobiel apparaat, gevolgd door 35% op een AM/FM-radio-ontvanger. Thuis wordt 41% van de gesproken woord audio geconsumeerd op een mobiel apparaat, en op het werk 47% van het gesproken woord op een mobiel apparaat. AM/FM-radio-ontvangers domineren nog steeds in de auto, met 60% van de luistertijd van gesproken woord audio daar.
  • Podcasts vertegenwoordigen een groot en groeiend aandeel van het luisteren naar gesproken woord: Podcasts vertegenwoordigen nu meer dan een derde (36%) van de tijd besteed aan gesproken woord audio. Achtentwintig procent van de tijd besteed aan het luisteren naar podcasts gaat naar NPR/publieke radio. Thuis gaat 40% van het luisteren naar gesproken-woord audio naar podcasts.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*