Raad voor Cultuur wil geen online reclameverbod voor NPO

De raad ziet geen aanleiding voor een generiek online reclameverbod, wél voor reclamevrije jeugdprogrammering, via alle kanalen en op alle tijdstippen. Dat meldt de Raad in het vandaag verschenen advies aan Minister Slob.

In juni kwam Minister Slob met een visiebrief, waarin hij de reclame tot 20:00 op de NPO tv-zenders wilde afschaffen. Online reclame op NPO sites en apps zou zelfs helemaal afgeschaft moeten worden. Het belangrijkste adviesorgaan van het Ministerie van OCW gelooft meer in een reclameverbod rondom kinderprogramma’s.

De Raad schrijft in haar advies aan Minister Slob: ‘Het financiële gat bij een volledige reclamevrije omroep wordt door u geschat op 161 miljoen euro per jaar. Een dergelijke inkomstenderving zal onmogelijk kunnen worden gedicht zonder forse systeemingrepen – in uw brief vindt de raad geen richting voor het opvullen van het geslagen gat.’

Op woensdag 11 september debatteert de Tweede Kamer over zijn brief.

Lees hier het advies over de toekomst van de publieke omroep

1 Comment

  1. Ik heb hier al eerder beweerd, dat de beste bescherming van de “tere kinderziel” is: het opvoeden tot emotionele, intellectuele, sociale, morele en maatschappelijke AUTONOMIE of zelfstandige onafhankelijkheid. Wij leren ons kroost en nageslacht te vaak zich aan te passen aan verwachtingen van de gemeenschap, omdat dit nu eenmaal de gewoonte is of het snelst rendement oplevert. Leer jongeren liever zelf feiten verzamelen, vooronderstellingen en voornemens toetsen en uiteindelijk afwegen en kiezen. Ik vind een verbod op reclame eigenlijk symboolpolitiek en schijnheilig. Aanprijzingen van goederen, gunsten of diensten mogen natuurlijk geen feitelijke onjuistheden, misleidingen, stompzinnige stereotypen, beloningen van asociaal en agressief gedrag, ongezonde gewoonten of kleinerende kreten over afwijkende leefstijlen bevatten, maar verder … Gemakzucht, gerief, genot, grootheidswaan en geilheid worden door iedereen gezocht en nagestreefd. Waar een onwil van beleidsvormers is, vinden producenten EN consumenten altijd wel een omweg. Sociaal cultureel heeft de globalisering allang toegeslagen en zijn grenzen simpel verdwenen. De drooglegging in de VS leidde slechts tot woekerwinsten voor illegale stokerijen en alcoholische wrakken in de goot. Autoriteit op hoge toon zonder inhoud is zonde van mijn moeite & tijd. Gezag met bevlogenheid en visie verdient en ontvangt mijn aandacht en actieve steun. Ik ben liever een stijfkop dan een leeghoofd. Beter langdradig dan kortzichtig. Ze slachten de haan met de gouden eieren. Oh nee! Ze hangen zelf de gebraden haan uit en slopen de kip die nog vruchtbaar is!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*