Raad voor Cultuur wil deels gratis toegankelijk gezamenlijk on demand-platform

De Raad:Al vóór 2021 moet er één online platform komen waar alle Nederlandse programma’s voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te vinden zijn. Overheid, publieke en commerciële zenders moeten hier snel en intensief voor samenwerken.’ 

De raad adviseert Minister Slob om binnen de bestaande concessieperiode bindende afspraken te maken met de NPO over deelname aan één breed toegankelijk ondemand platform voor Nederlandse audiovisuele producties

Het Nederlandse medialandschap kent momenteel een aantal onlineplatforms die zich met verschillende soorten Nederlandse producties – van series, films en documentaires tot clips en vlogs –richten op de Nederlandse kijker. Het gaat daarbij om NPO Start en NPO Start Plus (NPO), NLZIET (commerciële en publieke omroepen), KIJK (Talpa), RTL XL en Videoland (RTL). Vooral het laatste platform wint in snel tempo aan populariteit: het aantal abonnees beslaat in 2019 ‘ruim 600 duizend’.

De raad vindt het onwenselijk dat al die verschillende platforms zich met Nederlandstalige producties in onderlinge concurrentie op de Nederlandse mediaconsument richten. Het risico op versplintering van het bereik is volgens hen levensgroot. Dit zal op korte termijn leiden tot teloorgang van het Nederlandse aanbod tussen dominante buitenlandse online platforms. Dat geldt volgens de raad voor zowel voor de publieke als de commerciële omroepen.

Raad voor Cultuur: ‘Door krachtenbundeling van alle stakeholders in één online platform kan voldoende schaalgrootte en technische kwaliteit worden bereikt om een goede marktpositie te verkrijgen en aantrekkelijker te worden voor de Nederlandse burgers. Dat is van belang voor de zichtbaarheid en toegankelijkheid van kwalitatief hoogwaardige Nederlandse producties. Bovendien levert één platform de kijker gebruiksgemak op en dalen de ontwikkelingskosten.’

In verschillende Europese landen zijn samenwerkingsinitiatieven opgestart tussen commerciële en publieke omroepen. In het Verenigd Koninkrijk is in 2017 Britbox opgericht in een publiek-private samenwerking tussen BBC en ITV. Dit is een platform op abonnementsbasis, dat de zichtbaarheid van Britse programma’s vergroot. Het is een antwoord op de enorme hoeveelheid Amerikaanse programma’s die de Britse markt overspoelt. Er zijn volgens plan eerst abonnees in de VS en in Canada geworven. Dit najaar gaat het platform voor de thuismarkt van start.7 In Frankrijk start volgend jaar vod-platform Salto. De Franse concurrentieautoriteit keurde deze zomer de samenwerking goed tussen publieke zender France Télévisions en commerciële zenders TF1 en M6. In Nederland werken Talpa, NPO en RTL samen in het platform NLZIET.

Volgens de raad behoeft het NLZIET wel extra inzet van de betrokkenen. Volgens de raad is een samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen in één, duidelijk afgebakend onlineplatform een noodzakelijke stap om het Nederlandse product en de Nederlandse publieke waarden zichtbaar te maken tussen het aanbod van alle buitenlandse platforms. De raad: ‘Bijkomend voordeel hiervan is dat consumenten niet door steeds meer verschillende abonnementen tot steeds hogere kosten worden gedreven. In het gezamenlijke platform kunnen de verschillende publieke en commerciële aanbieders herkenbaar blijven als afzenders van de programma’s.’

NPO, RTL en Talpa hebben al eerder de intentie gehad om gezamenlijk NLZIET onder de aandacht van de consument te brengen. Tot op heden blijkt dat zij vooral hun eigen platform promoten. De Raad voor Cultuur wil daarom dat de betrokken partijen een convenant opstellen, waarin ze deelname garanderen en afspraken maken over marketinginspanningen en de verdeling van abonnementsgelden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*