Pieter Broertjes: ’Hilversum en de omroepen dat is niet de toekomst’

We interviewen burgemeester Pieter Broertjes een paar dagen voordat De Gooi- en Eemlander, na onderzoek op vrijdag 4 november onthult dat uit dikke rapporten van de Economic Board Gooi- en Vechstreek blijkt dat de hoogtijdagen van de omroepen vergane glorie zijn. Het Gooi lijkt een reservaat te worden ten opzichte van de bruisende metropoolregio Groot Amsterdam. Er moeten daarom drastische maatregelen genomen worden. Uit het rapport blijkt dat de omroepstad en de omliggende gemeenten sinds 2005 te maken hebben met een permanente stagnatie. De mediasector maakt momenteel het belangrijkste deel van de werkgelegenheid uit, maar de sector staat zwaar onder druk.

Uit recent onderzoek van Spreekbuis.nl-mediajournalist Peter Schavemaker, die momenteel schrijft aan het boek 100 jaar Mediastad, blijkt nu dat het aantal omroepmedewerkers dat in Hilversum woont en werkt niet zo groot is als eerder werd gedacht. Uit navraag blijkt dat bij de NOS 707 mensen waarvan er maar 82 in Hilversum wonen en werken. Burgemeester Broertjes schrikt zichtbaar van deze cijfers, die niet eerder bekend waren. “Dat is minder dan ik dacht. Ja, dat is slecht. Deze cijfers formuleren onze opgave. Deze cijfers geven aan dat we er nog niet zijn.” Ter aanvulling meldt AVROTROS dat bij deze omroep 64 mensen van gemiddeld 350-400 werknemers in Hilversum woont. Bij BNN-VARA is het slechts 17% en KRO-NCRV 23% van de hele organisatie.

Het totale economisch belang van de omroepen voor Hilversum werd in 1985, in de zogenaamde Omroepnota, voor het laatst gemeten. “We weten het eigenlijk wel”, zegt burgemeester Broertjes die er niet tegen zegt te zijn om een actueel onderzoek te laten uitvoeren. “Maar ik heb geen rapport nodig om de urgentie te onderlijnen. Ik weet dat we, in de regio Gooi- en Vechtstreek in een krimp zitten. Dat geldt niet voor Utrecht en Amsterdam.” De burgemeester erkent dat het recente MIRT-rapport, over de economische ontwikkeling in deze regio ‘niet best’ is en een ‘alarmerend’ beeld geeft. “Dat heeft ook te maken met onze positie”, zegt Pieter Broertjes. De oorzaak ziet de burgemeester in het feit dat we in deze regio eindeloos met elkaar bezig zijn, tot vervelens toe. Het lukt niet om de krachten te bundelen.” Broertjes is voorzitter van het Economic Board. “We zijn bezig concrete projecten met start ups en het bestrijden van leegstand. Maar 2% van de toeristen in Amsterdam komt naar Gooi- en Vechtstreek, terwijl ze wel naar de Zaanstreek gaan.” De burgemeester zegt dat de gunfactor voor Hilversum, in de regio, laag is. “Omliggende plaatsen vinden ons eng en gevaarlijk. Hilversum stelt zich niet arrogant op, maar we willen wel centrumgemeente willen zijn.”

De burgemeester zegt dat het nodig is om te blijven tamboereren dat Hilversum Mediastad is. “Toen ik klein was, stond op de radio’s Hilversum 1 en Hilversum 2. Een hele generatie wist dat Hilversum de Radiostad was. Dat is allemaal weggegooid; eerst werd het Radio 1 en nu NPO Radio 1. Weten mensen veel. Ik vind het heerlijk dat op de radio wordt gezegd: we schakelen terug naar Hilversum. Alles van nieuws komt uit Hilversum, zegt Broertjes. “Ik zou het goed vinden dat Hilversum news city wordt en meer een journalistiek thema krijgt.” Er komt een moment dat we stoppen met zeggen dat Hilversum Mediastad is. Iedereen weet: Hilversum is Mediastad, het Mediapark en de 1600 media gerelateerde bedrijven. Maar nu ben ik nog blij dat het op de bordjes staat als men Hilversum binnenrijdt. Het is nu nog een gevecht.” Broertjes zegt dat voor hem het feit dat televisieproducent Blue Circle (oa. RTL Boulevard en RTL Late Night, een jaar geleden, Hilversum verliet zijn grootste vijand is. “Daar hebben we keihard voor gevochten omdat te voorkomen. Blue Circle is toonaangevend, die moeten in Hilversum zitten. Klaar! Maar wij konden niet de condities scheppen voor Georgette Schlick, CEO van Blue Circle. Dat voelt als een nederlaag. Dat had Hilversum niet moeten laten gebeuren.”

“Ik wil werken aan Hilversum 2.0”, zegt burgemeester Pieter Broertjes. “Hilversum en de omroepen dat is niet de toekomst. De omroepen krijgen ook een andere positie, de Netflixen van deze wereld staan in de rij. De nieuwe digitale ontwikkelingen gaan aan ons voorbij. Daarom spreek ik nu over ‘crossmediastad Hilversum’. We moeten verbindingen leggen met prachtige bedrijven als Mediamonks, daar heeft niemand ooit aandacht aan besteed, maar ze zitten er al 12 jaar. We kunnen niet anders dan verbinden, anders verdampt het uiteindelijk en is Hilversum over 10 jaar helemaal niet meer de Mediastad.” Burgemeester Pieter Broertjes zei in de gemeenteraad van 27 maart 2014 ‘Hilversum is mediastad van Nederland en zal zij dat wil blijven moet zij daarvoor heel veel doen’. Wat ligt de grens om de rode loper uit te leggen voor behoud van de omroepen in Hilversum Mediastad?. “We gaan wel ver, we rekken het wel op. Er is een – financiële – grens. Hilversum heeft schulden op de bank. Als het erop aan komt is Amsterdam wél rijk, als het daarop aankomt verliezen we het spelletje.” Broertjes zegt dat Hilversum het moet winnen op de omroepwortels die er al bijna 100 jaar liggen en dat alles dichtbij is om verbindingen te leggen.

Broertjes: “De omroepen zijn Hilversum in de schoot geworpen. Maar nu zitten we in een fase, dat als je er niks aan doet omroepen weglopen en dat nieuwe omroepen niet kiezen voor Hilversum. Ik neem het, mijn grote vriend Fons van Westerloo, nog steeds kwalijk dat SBS niet in Hilversum zit. Hij moet dat nog een keer goedmaken, heb ik tegen hem gezegd. Van Westerloo zei dat hij dit nu niet meer zou doen.” Broertjes begon op 1 juli 2011 als burgemeester. “Toen ik kwam schreef het Parool dat het Mediapark leeg liep”, zegt de burgemeester die ook erkent dat er destijds wel serieuze problemen waren. “Er was een stilstand in mediabeleid. Het bestuur stond met zijn rug naar het mediapark. De media had destijds niks met Hilversum; ze werkten er. Ook het gemeentebestuur had niks met ‘Hilversum’. Dat heb ik nooit begrepen. We hadden goud in onze handen. Goud! en de gebouwen waren pareltjes. Nu staat het ene gebouw leeg, het andere kwam leeg en het KRO-gebouw is vervallen.” Broertjes reageert boos op de traagheid waarmee er besluiten zijn genomen rond het KRO-gebouw, waarvan de Raad van State op 13 oktober groen licht gaf voor de sloop en bouw van 85 luxe appartementen en een parkeergarage. “Godallemachtig, we zijn vijf jaar verder. Het staat al 15 jaar leeg. Gruwelijk. Ook de AVRO-studio dreigt dezelfde kant op te gaan.” Op de vraag of de burgemeester de schuld van het verval bij de omroepen legt antwoordt hij: “Dat wij samen -omroepen en gemeentebestuurders- niet in staat zijn geweest om plannen te ontwikkelen is een brevet van onvermogen. Toen ik kwam wilde ik juist daar wat aan doen. Voormalig mediawethouder Jan Rensen heeft gelijk als hij nu zegt dat er in de jaren negentig een ongelofelijke ongeïnteresseerdheid was. Hij heeft tegen de stroom in beleid gevoerd. Hij verdient alle credits. Rensen heeft veel gezaaid, waarop wij nu kunnen oogsten. Met de komst van Wimar Jaeger is dat in een hogere versnelling gekomen. Het gemeentebestuur en raad ziet nu wel de noodzaak. Hoewel het aantal uren dat we aan mediazaken in B&W besteden, in vergelijking met andere dossiers, mag wel een paar keer meer mag.”

Burgermeester Pieter Broertjes werd geïnterviewd door Spreekbuis-journalist Peter Schavemaker. Een deel van het interview zal ook worden gebruikt in het boek Hilversum Mediastad – Mediastad Hilversum: honderd jaar omroep 1918-2018 (ISBN 9789054294276)

Foto P. Schavemaker : Patrick Hesse/Vision Quest

1 Trackback / Pingback

  1. Georgette Schlick wilde liever met Blue Circle in Hilversum blijven

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*