Patrick Kicken: Wat de nieuwe luistercijfers en meetmethode ons leren

[BLOG] Nou daar kwam ie aan hoor, de aardverschuiving in radioland. Met die nieuwe luistercijfermeetmethode zou het wel even duidelijk worden dat er veel meer mensen naar 3FM luisteren, KINK of een andere marginale zender. Helaas, qua marktaandelen blijft het nagenoeg hetzelfde. Of toch niet? Hoog tijd om eens samen in die nieuwe luistercijfers te duiken. En dan met name in de bereikcijfers, die een hoop duidelijk maken.

Oke, NPO Radio 2 blijft marktleider. In marktaandeel, met dank aan de Top 2000. Want ook de nieuwe meetmethode is gebaseerd op een gemiddelde en na-effect natuurlijk. Op plek twee Radio 10, die nog wat naprofiteren van de Top 4000. Op plek 3 Qmusic, die zich na het commerciële NPO Radio 2 geweld in december weer aardig snel weten te herstellen. Plek vier is voor NPO Radio 1, een gedeelde vijfde plek voor Sky Radio en Radio 538. Wat overigens wel opvalt is dat we alleen de cijfers over de eerste drie weken te zien krijgen, terwijl we nu al in week vijf zitten. Of mag week vier alleen bekeken worden door bobo’s in de boardroom? Dezelfde plek waar -waarschijnlijk- (ik kan dat niet bewijzen, alleen vermoeden) lang, lang vergaderd is over de nieuwe meetmethode zodat iedere partij die er aan meebetaalt enigszins tevreden is met de uitkomst.

Als we naar de bereikcijfers kijken zien we dat Qmusic in de eerste drie weken van het nieuwe jaar gemiddeld gewoon de meeste luisteraars bereikt. En dus eigenlijk nummer 1 is. Meer dan drie miljoen mensen. Op een tweede plek kom je dan bij Sky Radio uit. Knap voor een station dat nauwelijks mankracht en marketingbudget krijgt bij Talpa Radio, wat zou daar toch nog veel meer in zitten als er eens echt in werd geloofd op de Bergweg. Ter vergelijking: 538 bereikt gewoon zo’n slordige 500.000 luisteraars minder. Opvallend is ook het lagere bereik van ouderenstations als Radio 5 en Radio 10. Dat ze toch nog een aardig marktaandeel weten te scoren is omdat die zenders natuurlijk dag en nacht aanstaan bij bejaarden die de uitknop van hun radio nog maar moeilijk kunnen vinden en hem dan maar aan laten staan, al dan niet als remedie tegen de eenzaamheid.

De overbodigheid van een zender als NPO Klassiek op FM wordt met de nieuwe luistercijfermeetmethode ook weer eens bewezen: er luisteren niet eens een half miljoen mensen naar gemiddeld. Waarom zou je ook via een analoog medium naar muziek gaan luisteren die zo gevoelig is voor een kraakje en een piepje? De verwachte aardverschuiving door het ontbreken van de regionale steunzenders Qmusic Limburg en Radio 10 Brabant in het landelijke luistercijfer lijken mee te vallen. Wel opvallend is dat het ‘regionale’ Qmusic Nonstop Maximum Hits, op het toch wel dikke FM pakket van Fresh FM vroeger in de Randstad niet terug te vinden is in deze meting. Of valt dat dan weer onder het kopje ‘DPG extra zenders’ ? Het maakt het overzicht er alleen maar rommeliger op. En feitelijk zijn die nonstop versies van Q en 10 natuurlijk gewoon vette concurrentie voor het landelijke Sky. Of zou het een voorbode zijn van wat Q/DPG binnenkort gaan doen op dat FM pakket? www.joe.nl

Patrick Kicken

40 Comments

  1. Weinig nieuws van Patrick bij radio 10 vergeet hij mee te nemen dat ze ook nog eens 1.6% extra scoren op de themazenders en dat kink en BNR echte dalers zijn in deze nieuwe meetmethode.Jammer dat hij altijd pist op Talpa

      • Wat de cijfers ons leren is dat Patrick er weer eens goed naast zat. Volgens mij dacht hij dat radio 10 (fors) zou inleveren. Oh ja, heeft Paul Römer al bij de npo getekend Patrick?

      • Hey Patrick, wat grappig dat je het over creativiteit hebt terwijl jij bij het lokale suffertje voicetrackt. Heb je ooit weleens een show van je terug geluisterd? Zo niet doe het dan even, dan begrijp je waarom je al ruim 1,5 jaar geen enkele luistaar bereikt volgens het radio onderzoek.

  2. In de radiowereld is niet ’t zwarte garen uitgevonden, of de rakettechnologie verbeterd.

    Kicken:

    “Wat overigens wel opvalt is dat we alleen de cijfers over de eerste drie weken te zien krijgen, terwijl we nu al in week vijf zitten. Of mag week vier alleen bekeken worden door bobo’s in de boardroom?”

    Ik zal ’t uitleggen. Er wordt met de nieuwe methode niet meer per maand, maar per week gemeten. In principe gaan ze de cijfers iedere woensdag bekendmaken, de cijfers van de week ervoor. Maar waarom dan nu geen 4 weken? Daarom, maar om andere gedachtekronkels te doorgronden, in ’t bericht over de nieuwe metingen staat dat er nu cijfers zijn gepresenteerd over 4 weken. Want zo dachten ze natuurlijk,”‘T is nu (woensdag) 1 februari, dus er zullen nu wel 4 weekmetingen in de tabel staan over januari die we hier voor ons neus hebben.” Nee, dat zijn er 3, goed kijken! Eigenlijk had dan die van de laatste week van december vorig jaar er kunnen staan, dat had je 4 weken gehad, maar …

    Afijn. Volgende week woensdagmiddag 8 februari om 14 uur worden de cijfers van week 4 bekend gemaakt en vervolgens iedere week. Dus zet je wekker Otto en Kicken.

    Woensdagmiddag, patatdag, moeders patatkraam! Jip, lekker.

    +

    Primeurtje: Quentin Tarantino komt naar Nederland en treedt 2 april op in Carré! Kaartjes vanaf 80 euro, voorverkoop start vrijdag …

    Leefde Doris Day nog maar …

    cl: Misirlou – Dick Dale

  3. “Knap voor een station dat nauwelijks mankracht en marketingbudget krijgt bij Talpa Radio, wat zou daar toch nog veel meer in zitten als er eens echt in werd geloofd op de Bergweg.”

    Je kan niet echt stellen dat SkyRadio amper marketingbudget krijgt. Het is vaker te zien op abriposters in bushokjes, etc dan bijvoorbeeld Veronica. Ook op televisie (ja oke wel veelal de Talpa-zenders) komt het vaak voorbij, ook daar meer dan Veronica.

    Je zet SkyRadio vaak snel weg als ondergeschoven kindje, maar de acties van Talpa geven aan dat de zender wel degelijk belangrijk voor ze is.

    • Ik heb het met name over de mankracht, Bas. Dat station wordt gerund door 3 man en een paardenkop. Als er een fatsoenlijke dedicated social media afdeling op zat, een goede ochtendshow en slimme PR dan was dit station zo de nummer 2 van Nederland. Maar dat mag niet van Ome John want alle (half leeggelopen) paars/groene ballen moeten nog steeds op 538 gezet worden.

      • Een goede ochtendshow. Dan bedoel je iets zoals beoord door De Mol met Marieke en Beau en daarna Mattie & Wietze?

        Ik denk dat Sky beter af is als non-stop zender, dat is hun kracht.

        Het enige waar ik mij bij Sky aan stoor is de term ‘feelgood station’ met vervolgens allemaal ellendig nieuws ertussendoor, doe dan ook alleen ‘feelgood’ nieuws.

      • Sky Radio is juist groot geworden als non-stop middle-of-the-road zender, zonder het gebazel en gemaaktheid wat je op de andere zenders hoorde. Wat zou een gepresenteerd ochtendprogramma daar aan toe voegen? Volgens mij is dat nou juist wat de Sky doelgroep *niet* wil horen. Sky kost niets qua mankracht maar levert wel, het werd niet voor niets jaren geleden door Ton Lathouwers al een ‘license to print money’ genoemd.

  4. Radio 10 dus de grote winnaar van de commerciële zenders. Bij Qmusic dus veel mensen die wel even luisteren maar dan weer weg zijn.

  5. lijkt me logisch dat talpa niet gaat meebieden voor een fm frequentie voor vara-onica

    klein zendertje vergeleken met de rest van talpa

  6. haha Patrick gelooft in een samenzwering terwijl als hij goed kijkt de luistercijfers over week 4 gewoon bekend zijn. Wordt een steeds triestere vertoning die gast.

  7. bij q music mag weleens de bezem er door heen,is niet te doen ,elke dag naar dezelfde platen luisteren en nul comma nul creativiteit

  8. Is deze nieuwe manier van meten wel betrouwbaar en niet selectief?
    De panel app werk ook middels een watermerk maar dat gaat niet icm airpods… En ook veel IOS problemen met app. Is er procentueel inzicht qua verhouding IOS, Android, Desktop en Ether? Jonge doelgroep bezit het merendeel IOS icm Airpods, worden deze dan niet benadeeld in de uitkomst? Weet iemand hier meer over te vertellen? Ok zijn de verhoudingen met bv internetluisteronderzoek zo veel anders? Waar komen die grote verschillen vandaan?

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Het Hilversumse gerucht, NPO Radio 4 (klassiek) verdwijnt van FM - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*