Patrick Kicken: Mijn dagen met Daniël Dekker

[BLOG] Er heeft weer eens een radiotransfer van formaat plaatsgevonden. Daniël Dekker, sinds 1990 zo’n beetje discjockey en programmaleider bij de (AVRO)TROS, stapt over naar Omroep Max om daar radiobaas te worden van Jeroen van Inkel, Tineke, HenkJan Smits, Bert Haandrikman, Astrid de Jong en Jan Rietman. In de nineties en een stukje zeroes was hij ook mijn eindverantwoordelijke, bij de Tros op 3FM en af en toe Radio 2. Ik zal mijn bevindingen hier uit de doeken doen zodat we de man en zijn manier van werken wat beter leren kennen. Komt ie.

Ga ik op de man spelen? Nee. Ga ik me erin slijmen in de hoop ooit weer voor hem te werken? Ook niet. Mijn eerste kennismaking met Dekker was in 1994, toen ik als twintig jarig jochie meedeed aan de finale van een deejaywedstrijd van Club Veronica (jaja!) in Escape Amsterdam. Ik had eraan meegedaan met een demo op minidisc in plaats van een cassette, dus viel ik op. Club Veronica belde op of ik niet toch nog een cassette kon sturen want ‘ze hadden geen minidisc speler’. Naast Dekker in de jury: Jeroen van Inkel en Rob Stenders. Ik mocht in een soort drive-in achtige setting laten horen wat ik kon. Dus stond ik daar in Escape voor het aanwezige publiek ook als een drive-in deejay de boel op te hitsen en bijelkaar te schreeuwen, waarna Inkel terecht vroeg: ‘Heb jij soms in het leger gezeten?’. Mijn antwoord, ja in de keuken. Haha. Ik werd tweede en had een mooi stukje voor op mijn demo cd en cv. Ook kwam het bij Veronica op TV, reuze trots natuurlijk. Dekker gaf me een paar goede adviezen vanuit de jury en complimenteerde me met mijn enthousiasme.

Een jaar later. Ik was inmiddels ‘full time’ radiodeejay, deed zes uur per dag (!) bij twee verschillende lokale radio’s over de grens in Vlaanderen. Later werden dat er zelfs 8 uur bij drie lokalo’s. Moet er nu niet meer aan denken maar toen kon ik er geen genoeg van krijgen en ik hield er een aardig loontje aan over. Radiomaken leer je voornamelijk door het te doen dus ik werd steeds wel wat beter. Dacht laat ik maar eens solliciteren bij wat landelijke zenders, waaronder de TROS. Maar dan wel met een CD, wat in die tijd (1995) nog een godsvermogen kostte. 500 gulden voor 10 cd’s, die ik liet maken bij de muziekzaak een dorp verder. Mooi hoesje eromheen en op de post. Naar Noordzee, New Dance Radio, 538, Veronica, weet ik wat allemaal nog en natuurlijk de TROS. Iets met kansberekening, hoe meer hoe groter de kans dat er iemand toehapte.

Eerste belde iemand van Noordzee. Of ik daar eens op gesprek kon komen. Maar niet veel later vertelde m’n moeder dat ene Daniël Dekker gebeld had. Wauw. Ik naar de TROS toe om daar nog een demo op te nemen. Ik was zo zenuwachtig dat ik maar wat tekstjes had voorbereid op van die losse papiertjes. Vonden ze een beetje gek maar blijkbaar hoorden ze toch iets in deze 21-jarige jongen. Dus mocht ik op zaterdagavond één uurtje gaan doen (‘Tussen Happen en Stappen’) en twee keer TROS NachtWacht. Op 3FM!! Hoe cool. Wat dat betreft ben ik Dekker (en ook Van Someren die mijn cd beluisterd had en ook wel wat in me hoorde) natuurlijk eeuwig dankbaar. En de eerste jaren bij de TROS kreeg ik ook kans op kans. Ik mocht De Havermoutshow gaan presenteren, invallen voor Van Someren, noemmaarop. Ik werkte er nog geen jaar en toen werd ik al naar Miami gestuurd met het vliegtuig om Gloria Estefan te interviewen. Henk (zoals Daniël in het echt heet) als je dit leest: ik ben dat natuurlijk echt niet vergeten hoor, ook al is het 25 jaar terug. Zoiets maakt enorm indruk op je. Ook ging ik draaien voor de TROS Drive In Show, regelmatig samen met Dekker, wat ook veel leuke herinneringen heeft opgeleverd.

Waar ging het dan mis tussen jou en de TROS en Dekker? Nou daar zijn verschillende versies van. Mijn uitleg is als volgt: er werd niet alleen door de TROS aan me getrokken om vanalles te doen, maar ook door 3FM zelf. Toen TROS NachtWacht ophield te bestaan werd ik door zendercoördinator Paul van der Lugt benaderd of ik vijf dagen in de week het tijdstip 01-04 in de nacht wilde gaan doen, in de gezamenlijke zendtijd. Kicken voor je Kiezen heette het programma. Top natuurlijk, maar ik was ook nog volop bezig voor de TROS. Op een gegeven moment zat ik zeven dagen per week op 3FM. Vier nachten, de zaterdagochtend, de Mega Top 50 ’s middags én op zondag nog de Interactieve Cyber Top 50 (ken je die nog?). Word je geen leuker mens van, geen dag vrij per week. Vaak viel ik dan ook nog in voor Van Someren in Somertijd overdag. Allemaal superleuk en aardig maar ik werd er behalve tonnetje rond (nooit meer weggegaan, haha) ook sjagerijnig, cynisch en snel geïrriteerd van. En dat ging ze bij de TROS ook opvallen natuurlijk. Gedoe met producers, eigenwijs gedrag, verslechterde werkrelatie.

Ja maar nu gaat het de hele tijd over jou en niet over Dekker, waar zijn die smeuïge anekdotes die we van je gewend zijn Kicken? Natuurlijk heb ik ook minder leuke dingen meegemaakt bij De Grootste Familie van Nederland maar nu ik wat volwassener ben en er op terug kijk, heb ik er over het algemeen niet te klagen gehad. Ze hebben me in een tijd dat er nog weinig andere plekjes waren op de landelijke radio echt allerlei mogelijkheden gegeven die voelen als een lot uit de loterij. Waardoor het wat mij betreft mis is gegaan tussen mij en de TROS is dat ik veel te vooruitstrevend was voor die club. Ik nam telefoongesprekken op op minidisc (‘dat doen we niet hier bij de TROS‘), later kwam er wel een VoxPro. Ik was druk met Kicken.com, een van de eerste funsites van Nederland, pre-social media. Bekeken ze ook met argusogen op de Lage Naarderweg. Noemde een SMS nummer op de radio, als een van de eersten (‘dat doet toch niemand, sms’en). Ging flitsers noemen. En bracht een CD uit met ‘Funny Files’, wat me uiteindelijk een schorsing opleverde en een jaar later geen verlenging van het contract.

Uiteindelijk is dat maar goed ook, want daardoor kon ik na een uitstapje als sidekick/producer bij Stenders zijn nieuwe ochtendshow in 2003 zelf aan de slag bij Radio Veronica in 2004, waar ik voor de dingen die bij de TROS met argusogen bekeken werden juist gewaardeerd werd. In de openingsmail van toenmalig stationmanager Uunco Cerfontaine stond zelfs ‘Patrick Kicken heeft een goedlopende website’. Enfin, lang verhaal nog langer: wat ook mijn relatie met de TROS ernstig vertroebeld heeft is het feit dat ik op een gegeven moment gevraagd werd om lid te worden van de 3FM muziekredactie. Want ik haalde allerlei nieuwe muziek via Napster binnen en was dus nog voor dat de platenmaatschappijen het cd’tje uitdeelden op de hoogte van wat die ene nieuwe hit was. Op dat moment vonden platenpluggers mij een stukkie interessanter dan Dekker en dus kwamen ze eerst naar mij toe met hun nieuwe releases, want dan maakten ze kans om op de 3FM playlist terecht te komen. Zette ook kwaad bloed bij Daniël, die tot dusver natuurlijk gewend was dat ze eerst naar hem kwamen. Al met al was ik het TROS jasje na een jaar of zes/zeven ontgroeid en zij mij (begrijpelijk) kotsbeu.

Ik weet dat er mensen zijn die Dekker op een hele andere manier kennen. En ook mindere dingen met hem meegemaakt hebben. Maar ik denk dan: probeer langs de andere kant maar eens te overleven in die wirwar van baasjes, omroepen, getouwtrek om zendtijd en fusies. Daarvoor moet je bijna een politicus zijn en constant drie stappen vooruitdenken op het schaakbord. Laat ik dan één anekdote vertellen die wellicht een ander licht schijnt op de beste man, maar wat ik later nog zo vaak heb meegemaakt in mijn radiocarrière dat áls het waar is hem bijna niet te verwijten valt. Ik viel een paar keer in voor hem op Radio 2, De Gouden Uren. Bereidde dat goed voor (had ik geleerd van Dan O’Day, de radiogoeroe) en zorgde dat ik bij ieder nummer wel wat leuks wist te vertellen. Totdat Frits Spits, die toen 12-14u deed op 2, een keer zei ‘die Kicken doet dat ook wel leuk he, die Gouden Uren‘. Daarna nooit meer gevraagd in te vallen. Is dit omdat Dekker wellicht in mij een concurrent zag? Of vond hij dat ik het programma teveel naar mijn hand zette? Kan natuurlijk ook. Iets wat ik later, toen ik een blauwe maandag bij Yorin FM een showtje deed, ook te horen kreeg van Robbie Feller en zijn opperbaas Jensen.

Ik denk dat het een goede move is van Omroep Max om Dekker binnen te hengelen. De man heeft natuurlijk een schat aan ervaring, is een steady deejay, kent het Hilversumse reilen en zeilen, heeft ingangen bij alle platenmaatschappijen, kent Inkel nog van Decibel vroeger en past qua leeftijd nu toch zo onderhand ook meer bij NPO Radio 5 dan 2. En het feit dat zo’n beetje alle kranten het oppikken dat hij verkast is ook een teken dat hij nog een van de laatste écht bekende radiomakers is die al zo lang meedraait. En ook al zal hij zelf wellicht denken ‘daar heb je Kicken weer met z’n gejammer over het verleden‘ vind ik dat je iemand’s kwaliteiten altijd boven persoonlijke issues moet stellen. Ik weet dat er aardig wat mensen in het Hilversumse radiowereldje zijn die eerder mij uitkotsen dan Daniël Dekker, dus wat dat betreft staat hij dik voor in punten. Het enige wat ik je zou willen vragen eens te overwegen, bij iedereen waarvan je denkt ‘wat een fout figuur’, is er soms iets anders aan de hand? Ik geloof oprecht dat -niemand- in radioland met opzet foute dingen doet, mensen onderuit schoffelt of collega’s wegpest. Dat het gebeurt, door onzekerheid, angst, stress of oververmoeidheid, dat is iets heel anders. Ga het gesprek eens aan met iemand die op het eerste gezicht een ‘pain in the ass’ lijkt te zijn (geworden). Je zal versteld staan wat de werkelijke reden is.

Patrick Kicken

8 Comments

  1. Mooi, eerlijk en toch ook lief verhaal voor Daniël Dekker.
    Zou hij mee willen doen aan je interview podcast?
    Ik denk dat het een mooie uitzending kan worden met leuke verhalen als hij het doet.

    • Ik denk dat hij daar toch te bang voor is. In Hilversum en zeker op het Mediapark worden alle woorden die je uitspreekt zwaar gewogen. Hij heeft Jurre Bosman, ooit zijn protegé, boven zich. Die volgt ongetwijfeld alles op de voet wat hij doet.

  2. Dag Patrick,
    Mooi verhaal. Wat betreft jouw TROS jaren kan ik het volgende wel beamen.
    “Gedoe met producers, eigenwijs gedrag, verslechterde werkrelatie.”

    Dat klopt als ik je wel eens tegen kwam dan keek je stoïcijns voor je uit en zei niks………….
    En dat verstoorde o.a. inderdaad ook de werkrelatie bij de andere d.j’s. weet ik nog.

    Maar wel OK dat je je in die zin “kwetsbaar” opstelt.

    En inderdaad, ik schreef het al eerder, Henk is een aanwinst voor MAX. En de samenwerking, niet de baas spelen, met de anderen daar dat komt wel goed. Zo ken ik Henk wel……………

  3. Mooie anekdote. Het las weer eens prettig weg! En een mooi pseudoniem gebruikt hij op de radio. Daniel Dekker bekt natuurlijk lekkerder weg in een jingle dan zijn echte naam. Ik ambieer geen loopbaan als dj, maar ik had natuurlijk gewoon onder mijn eigen naam een tijdslot kunnen doen 🙂

  4. Goed verhaal, blijft altijd aan je kleven ook al is het niet zo bedoelt.
    Kom je ook nooit meer uit.
    Kan ook niemand nooit nog iets aan veranderen

    Vindt je nog steeds een van de beteren….maar daar gaat het niet altijd om
    De positie waarin je je begeeft en capaciteiten zijn soms een slechte combi

    hoop wel dat er een keer een tijd komt dat je weer in de picture komt en dat er anderen zijn die dan je rehabilitatie gaan benoemen.
    dat zou de beste zijn…

    Vanuit jezelf lukt het nooit…dat respect kun je alleen maar verdienen en niet afdwingen.

    Gewoon doorgaan!! Niks aan de hand.
    Zegt meer over een ander…..

    Succes!!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*