Patrick Kicken: 40 jaar Rob Stenders op de radio, de hoogte- en dieptepunten

[BLOG] Vooropgesteld dat ik er eigenlijk een pleurishekel aan heb, radiodeejays en radioprogramma’s die hun 100e show vieren als iets heel speciaals. Of dat ze 10 jaar bij de zaak zijn. Wat heeft een luisteraar daar nou aan? Maar voor Rob Stenders, een van ‘de laatsten der mohikanen’ maak ik graag een uitzondering. Waarom, is hij soms een vriendje van je Kicken? Nou dat was hij wel ooit, totdat dat wormvormig aanhangsel van hem die altijd door zijn uitzendingen heen zit te hinniken, ervoor zorgde dat ik niet meer kon terugkeren bij Radio Veronica onder zijn leiding. Kom, hoe heet ze alweer, zo zeer heb ik dat mens geblocked in mijn geheugen. Iets met een oud zendschip, Caroline, toch? Enfin, laten we eens in het fenomeen Rob Stenders duiken en deel vooral ook jouw herinnering aan het heerschap, dat gewoon nog leeft en een lekker salaris heeft.

Rob Stenders is geen schim meer van wat hij was. Dat had ook de titel van deze column kunnen zijn maar is te eenzijdig. Hij is nog steeds een bevlogen radiomaker met een hoop talent en liefde voor muziek. Daarom verdient hij het ook om nog steeds dagelijks te horen te zijn. Als ik hem was had ik NPO Radio 2 nooit verlaten, want dan heb je tenminste nog een bak luisteraars, maar het is ook te begrijpen dat Stenders zijn oude liefde Veronica alsnog is gaan proberen te helpen. Iets wat als zendermanager niet gelukt is, net als Giel Beelen en alle andere voorbeelden van radiodeejays die gewend zijn aan de tiet van Vadertje Staat radio te maken met alle brede mogelijkheden van dien. Als er dan ineens geld verdiend moet worden met de zender schieten ze te kort. Rob Stenders als radiomanager heeft John de Mol een boel geld gekost, net als Zuurbier nu zijn duurverdiende centen ook door het toilet ziet gaan met ‘JouwKluis FM’.

Hoogtepunt van Stenders is natuurlijk zijn fameuze Shock Radio in de nacht bij Radio Veronica, begin jaren negentig, waarmee hij echt grenzen verlegde en de baan vrij maakte voor anderen als Jensen en Beelen. Overdag op NPO 3FM deed hij ook briljante dingen, waaronder het ‘HomoGeen Huwelijk’ met zijn sidekick Fred Siebelink, die de stem van een dronken zeehond heeft maar wel lekker op Rob ingespeeld was. Dieptepunt bij datzelfde 3FM was het opvolgen van Edwin Evers in de ochtend met Stenders Vroeg, waar ik ook nog heel even deel van mocht uitmaken. Het grote euvel van Rob is, net als bij veel jocks, zijn duidelijk aanwezige onzekerheid. Die hij probeert te verbloemen door maar voor ieder ding waar hij zelf niet zo goed in is iemand in te huren. Met als gevolg dat we met ongeveer 10 man in de studio ’s ochtends zaten te vechten om een microfoon. Een ander hoogtepunt van Rob was het afkappen van Marco Borsato & Ali B tijdens de Top 2000, wat dat betreft zeer vooruitziend van Ome Bob. Zijn eigen Top 40 notering samen met Van Inkel als Buffalo Bob & The Rinkelstars, ook goud. En ‘Proatje met mien moatje’ in het Tilburgs dialect met Corné Klijn.


Zijn uitstapjes naar Power FM (één dag!) en Yorin FM zijn gedurfd maar hebben nooit gebracht wat hij er waarschijnlijk zelf ook van gehoopt had. Nogmaals: het grote probleem van veel radiodeejays die groot zijn geworden met een hoop staatssteun is dat ze zich niet realiseren hoe moeilijk en gemeen de commerciële variant is. Het huidige Veronica blijft ook een zorgenkindje, zelfs met NPO coryfeeën Ekdom, Wout en Frank en Stenders in de dagelijkse programmering. Net als destijds in de ochtendshow bij 3FM verzamelt Rob graag mensen om zich heen die hem ondersteunen, veel jocks kennen het gevoel ‘in de Stenders clan’ terecht te zijn gekomen om Rob dat familiegevoel te geven wat hij zo nodig heeft om te kunnen presteren. Gerard Ekdom stond op een gegeven moment zelfs zijn CD’s in te ruimen bij hem thuis en het zou me niks verbazen als Giel nog steeds met Rob’s auto door de carwash gaat.

Een aantal jocks kennen ook het gevoel dat ze er niet (meer) bij horen. Iets wat je dan nu ook hoort over het huidige Radio Veronica: er zijn diverse ‘kampen’ waarbij Rob natuurlijk de grootste leidt, want voor hem zijn ze allemaal naar Veronica gekomen. Over zijn prestaties op de radio kan ik kort zijn: Rob heeft al die mensen om hem heen helemaal niet nodig, kip zonder kop Caroline voorop. Hij kan zelf perfect contact maken met zijn luisteraar en het tempo hoog houden, de rest vertraagt alleen maar. Ik denk met weemoed terug aan Stenders op de Veronica zaterdag, ik geloof dat hij 10-12 deed met na hem Evers in het Wild met Edwin Evers. Het was, ondanks dat er niet zo gek veel gebeurde, het schoolvoorbeeld van strakke en toch gedurfde radio. Wat dat betreft hulde voor die andere jubilaris, Bart van Leeuwen, die het na Bart & De Zwart altijd solo is blijven doen. Rob zegt zelf in De Telegraaf ‘Rob Stenders 40 jaar op de radio: het is mooi geweest zo onderhand’. Zo ken ik je weer, Rob. Heerlijk eerlijk. Ook jij hebt de radio in Nederland, sinds je eerste in 1985, ieder jaar minder leuk zien worden. Minder budget, minder luisteraars, minder impact. Ga toch lekker nieuwe bossen verkennen zodra je contract bij Veronica afgelopen is. Ik kan je, na 20 jaar in het landelijke vak te hebben gezeten van 1995-2015, vertellen dat je er alleen maar van opknapt.

Patrick Kicken

38 Comments

  1. Hopelijk blijft die nog jaren te horen op de landelijke radiozenders. Ben met hem opgegroeid en nog steeds kan ik van zijn manier van radio maken. Mensen zoals Rob, Edwin, Frits, Lex, Ferry, Jeroen en Bart zijn gewoon Radio!!!!

  2. Gelukkig heeft hij al zijn hobby stations op internet nog en deze klinken top en geheel volgens zijn eigen muzieksmaak wat hij ook wilde doen bij Veronica maar begrijpelijk mislukt is. Hou het dus daarlekker bij en vertrek bij Veronica a.s.a.p. Misschien gaat het er op vooruit.

  3. De tragiek van het talent Stenders is dat Nederland veel te burgerlijk is voor zijn presentatiestiijl en muziekkeuze. Bij de NPO maakt dat niet uit, bij de commerciëlen wel. De moeite die Stenders heeft met autoriteit breekt hem telkens op als de commerciële bazen een andere koers willen.

  4. Mediahuis zou de YourSafe kavel kunnen kopen en daar Veronica op zetten, incl. Giel Beelen. Dat kavel is veel goedkoper dan het huidige, dat iets van 22 miljoen heeft gekost.
    Nostalgie zou dan op het huidige Veronica kavel feel good hits kunnen draaien voor een breder publiek.

    • Dat zou juist de doodsteek zijn. Het kavel van YourSafe heeft het kleinste bereik van alle landelijke commerciële FM-kavels. Qua kavels zou het dan een gevalletje ‘goedkoop is duurkoop’ zijn.

      Als Mediahuis het kavel wil kopen, zouden ze beter SLAM! erop kunnen zetten. Die zender heeft bewezen een hoog digitaal luisteraandeel te hebben, via meer kanalen (FM dus) beschikbaar zijn kan dan bijdragen aan een hoger marktaandeel. Voor Veronica zou het juist achteruitgang zijn en dus marktaandeel gaan kosten.

      • Het bereik van het Yoursafe kavel is nauwelijks kleiner dan dat van Veronica. Maar wel een gigantisch prijsverschil, 22 vs 6 milj

  5. Helemaal met Kicken en René Vogelaar eens! Hierin schuilt echter ook een probleem, dat er geen nieuwe lichting legendarische radiomakers bijkomt. Rob Stenders, Edwin Evers, Bart van Leeuwen, Jeroen van Inkel, Adam Curry, Gerard Ekdom, Giel van Beelen, Michael Pilarczyk, Tim Kleijn en Ruud de Wild in zijn hoogtijdagen(werkt nu op automatische piloot)en nog een aantal anderen waar ik nu even nu niet op kom hadden een eigen sound en stijl.

    Op een paar talentvolle uitzonderingen na(iedereen mag dat zelf invullen)lijken de meeste radiodj’s allemaal Instagram kopieën van elkaar! Zo zal radio niet vernieuwen en het is te hopen dat er een nieuwe legendarische lichting van bovengenoemde radiomakers erbij komt want anders zal radio een medium worden voor alleen nog een paar handvol radiofreaks.

    • Tja, dit is iets wat ik al een aantal jaar zie aankomen; een flink aantal van de namen die je noemt zijn groot geworden met/bij de radiopiraten uit de jaren 80. Daar kon je naar believen experimenteren en jezelf ontdekken/verbeteren. Daar is geen echte vervanging voor in de plaats gekomen.

      Afgelopen zondag luisterde ik naar de Perstribune met als gast Hila Noorzai en daarin gaf ze aan dat ze weliswaar als DJ bij Q begonnen was, maar zichzelf dat echt niet meer zag doen. Het was meer een studentenbaantje voor d’r. En die indruk krijg ik bij wel meer moderne DJs.

      Dat zou met de namen die je noemt onbegrijpelijk zijn: dat waren radiodieren. Maar goed radio is niet hip meer, plaatjesverzamelaars bestaan amper meer, en muziek is van een passie naar een wegwerpproduct geworden.

  6. 50 haar Bart van Leeuwen werd “gevierd” met een speciale Theater van het Sentiment. 2 uurtjes met Tineke en Ad Bouwman of was het Lex Harding… maar 2 uurtjes herinnering ophalen en…. doorrrr.

    Onder de legendes is best wel verschil in hoe je iets viert.
    Rob Stenders ken ik het best van zijn jaren met Jeroen.

    De tip van Patrick lijkt mij een hele goeie…
    Voor iedereen die iets doet wat eigenlijk niet jouw weg is?

    • Ach, ik blijf het liefst bescheiden. Het is een hobby die maar een baan geworden is. Ik vond die twee uur meer dan genoeg ;-). Ik had toen veel meer lol aan het etentje in Hotel Lapershoek (de oude Veronicastudio in de zeezendertijd, waar ik mijn carrière begonnen ben), met alle oude collega’s van toen in 1973. DAT is pas een hoogtepunt.En nu gestopt op Radio 5, mijn eigen wens, want ik was uitgekeken op het programma. 😉

      • He Bart!
        Das waarom ik jou zo leuk vind
        Ja ik snap het hoor, van het stoppen: “Weer 6 december 1976.. ”

        Laat je het weten waar je weer te beluisteren ben?
        Je heb vast een grote stapel aanbiedingen. Zeg je niet natuurlijk: Bescheiden.

        Goh..

        Bart op Spreekbuis.

      • Ben je gestopt op radio 5? Met het theater van het sentiment? Dat zal toch niet waar zijn? Leukste programma van het weekend. Samen met de soulnight met corne klijn dan.

  7. Ik mag graag naar zijn programma op de vrijdagavond luisteren, de Pup40….Heerlijk die nostalgische muziek uit je jeugd (metname de jaren 70s en 80s, vanaf de jaren 90s wordt het minder) van dezelfde maand maar dan zoveel jaar terug…..Ik hoop dat hij dit nog jaren blijf doen.

    • Ik vind dat de naam van dat programma gewijzigd moet worden en een verwijzing moet krijgen naar muziek uit de jaren ’70 en ’80.

  8. Ik hoor hem al zolang als ik me kan herinneren, zijn stijl van radiomaken is heel toegankelijk, relaxed, je voelt je op je gemak. Zijn shows met ekdom kon ik altijd wel waarderen je voelde hun klik, maar ook die ochtend show op 3fm was goed, hij deed het in mijn ogen beter dan de huidige vervangers van evers.
    Maar goed, we leven in andere tijden.
    Ik hoop dat hij terugkeert naar de npo en daar op zijn manier de tijd mag vullen tot 67

  9. Ik snap het negativisme rond Radio Veronica niet zo. Het is een prettige zender, met bijna geen irritante muziek (die je op Radio 2 regelmatig en op Q Music vrijwel non-stop hoort). Er is een prima DJ-team en hoewel de luistercijfers beter kunnen, zijn ze nog steeds 2 tot 2,5 keer zo groot als die van 3FM. Veronica is ook de enige die zo nu en dan leuke nieuwe muziek draait en die verder komt dan het plichtmatig pushen van Nederlandse middelmaat, waar Radio 2 enorm goed in is. Volgens mij is Stenders prima op z’n plek waar hij nu zit en kan de Bonanza in deze vorm nog jaren door.

    • Hij zou misschien op termijn met zijn Bonanza en het vrijdagavondprogramma kunnen overstappen naar NPO Radio 5. Dat zou de beste oplossing kunnen zijn voor de mensen die Rob Stenders nog jarenlang op de radio willen volgen. Rob Stenders is op z’n best bij de Nederlandse Publieke Omroep, als je kijkt naar het verleden van zijn radio-loopbaan.

      Bij Radio Veronica moet het gaan om een commercieel afgestemde muziek-afspeellijst, die goed aansluit bij de behoefte van mensen die vallen onder de leeftijden van de reclamedoelgroep.

      • Ik snap het punt, maar ik hoor Veronica toch echt gedurfde keuzes maken qua nieuwe muziek. Daar waar publieke zender Radio 2 liever op safe speelt met Ed Sheeran, Suzan & Freek en dat soort middle of the road-meuk. Neem een nummer als “Bones” van Josua Peter, dat eerst door Veronica wordt opgepikt – Stenders in het bijzonder! – daarna aarzelend door Radio 2, waarna het uiteindelijk Radio 2 Topsong wordt. En volgens mij was dat ook het geval bij “Die On This Hill” van Sienna Spiro.

  10. Dat kinderachtige gedoe van Ruud de Wild om Stenders zijn baas meteen te gaan mailen als Rob een minuutje uitliep heeft er mede voor gezorgd dat Rob wegging en niet meer terugkeerde bij NPO Radio 2

  11. Als Kicken vanavond heeft geluisterd, dan was zijn avond gelijk verpest, want die altijd zo lachende dame was ook van de partij..-))

  12. Ze is een soort kalknagel die Rob maar niet verlaat.

    Alleen maar omdat ik het zelden eens was met haar man Ben Houdijk in mijn 3FM muziekredactie tijd mij een hak willen zetten, bah.

    Nog zo’n omhoog gevallen niks kunner die Houdijk, met z’n polaroid camera. Wat dat betreft passen die twee wel bijelkaar.

    Met de juiste mensen slijmen en de rest vooral zwart maken, typische tactiek van de talentlozen in Hilversum

    Oh sorry zei ik dit hardop hier in plaats van onder een schuilnaam op het Radioforum? Kán toch niet!

      • Het lijkt me beter om een keer met de hond te gaan wandelen in de straat bij die twee en ‘m dan een enorme drol te laten draaien vlak voor hun voordeur, papier erover heen en dat in de fik steken, zodat ze het gaan uit trappen. Een klassieke deugniet streek die past bij de oudbolligheid die van dit duo afdruipt.

        Truste!

    • Mensen die staan voor wat ze zeggen! Dat hoeft bij de forumleden van het Radioforum niet altijd het geval te zijn met hun schuilnamen. Een aanpassing van het forum zou een oplossing kunnen zijn. Met zichtbare voornamen, achternamen, leeftijden, woonplaatsen en geslacht man/vrouw of non-binair.

  13. Gisteren geluisterd, het was een leuke uitzending met al die oud collega’s. Alleen die mevrouw Brouwer….zo dominant aanwezig. Het verpestte bijna de uitzending. How can I make this about me? Waarom zegt niemand tegen Rob dat zij gewoon NIETS toevoegt?

    • Oh. Ik hoorde haar ook de hele tijd als enige zo hard lachen. Tjonge jonge..wat doet zij op de radio. Ze weet niks en voegt niks toe. Ik snap die Rob ook niet. De weken dat zij niet te horen is dan is het gelijk weer een prima programma. Daarom is de vrijdagavond zo’n heerlijk programma.

  14. Ik heb twee uurtjes gekeken vanaf Stasse en Spits tot en met Harding, Van Inkel en Evers, met een 84 jarige optredende Koelewijn. Was gewoon leuk ze te zien.

  15. Leo Blokhuis die er ook was, maakte een hoop goed. Hij weet hoop te vertellen over de muziek.
    En de allereeste oude radio-uitzending van Rob van zo veel jaren geleden tussen 01:00 en 03:00 uur die nog een keer werd uitgezonden was ook bijzonder om te horen met de bril van nu

  16. Allereerste radio uitzending van Rob op de landelijke radio was in de nacht van 2 op 3 december 1985 voor de VARA op vanaf dan Radio 2. De Hilversumse publieke radiozenders waren net per zondag 1 december 1985 van de historische naam “Hilversum” gewijzigd naar “Radio”. Tevens werd toen het nieuwe schema ingevoerd en diverse FM frequenties gewijzigd. Ook nog; de Nationale Hitparade verhuisde per donderdag 5 december 1985 van de NOS naar de TROS op 3.

  17. Is Ome Rob ook niet verantwoordelijk voor het digitaliseren van de platenkast van de NPO?

    En wat mij betreft was KX Radio voordat er gepresenteerd werd ook GOUD!

    • Ja datvwas hij ondermeer toen hij bij de muziek redactie/ muziek politie zat. Ik leerde Rob in die tijd kennen en we hebben de nodige liedjes via lijstjes uitgewisseld. Hij zocht veel single uitvoeringen op CD en daar kon ik hem wel aan helpen. Als wederdienst kreeg ik dan liedjes die ik niet kon vinden. Later nog wat uitzendingen voor KX Radio vanuit Starway geregeld voor hem. Mooie tijd.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*