Patrick Kicken: 3FM en Veronica, kinderen van de rekening

[BLOG] En daar waren ze, de nieuwe luistercijfers over december ’19 en januari ’20. Schrikbarend hoge cijfers voor NPO Radio 2. Schrikbarend lage cijfers voor NPO Radio 3FM. Torenhoge luistercijfers voor Talpa’s Radio 10. Nog steeds geen beweging in de minimale luistercijfers voor Radio Veronica. Is dit toeval of mogen we het topmanagement van alle 4 de zenders daar op aanspreken?

Laten we beginnen met 3FM. Vraag het aan eenieder die er ooit gewerkt heeft en de conclusie is (anoniem) unaniem: NPO zenderbaas Jurre Bosman heeft, in de tijd dat hij baas was van NPO Radio 2 en nog geen NPO opperbaas, 3FM geslachtofferd om van ‘zijn’ zender de grootste te maken. En of dat gelukt is. Maar met nevenschade natuurlijk: dat je met een zender opgescheept zit waar geen touw meer aan vast te knopen valt en niemand meer naar lijkt te luisteren. NPO Radio 2 is een sterrenclub geworden waar iedereen bediend lijkt te worden, tussen de 20 en 54 jaar. Voor ouderen hebben we NPO Radio 5. En dat 3FM is doodgebloed, ach ‘dat hebben we ingecalculeerd’. Onmogelijke opgave daar nog leven in te krijgen.

Bij Talpa lijkt iets soortgelijks aan de hand. Door constant gezwalk in programmering en muzikale koers bij Radio Veronica krijgt Radio 10 alle wind in de zeilen en wordt omarmd door een hoop mensen die ooit hun heil bij Radio Veronica vonden. Ze hadden beiden op een gezonde 8 of zelfs 9% marktaandeel kunnen zitten, wat bij elkaar opgeteld nog altijd een dikke 3% meer is dan de marktaandelen van beide stations nu. Ja het is cool dat Radio 10 het zo goed doet, maar aan het einde van de streep, als je alles bij elkaar optelt doet Talpa Radio het natuurlijk helemaal niet zo goed. Radio 538 op een vierde plek, Sky Radio er net boven. En een marktaandeel voor NPO Radio 2 dat je nooit meer voor mogelijk had gehouden in deze tijd: 19%!

Probleem blijft natuurlijk dat, ook al hoor je bij dezelfde organisatie, dat niet automatisch betekent dat de neuzen dezelfde kant op staan. Discjockeys blijven discjockeys, programmaleiders blijven programmaleiders. En als het met ‘mijn’ clubje voor de wind gaat, waarom zou ik me dan druk maken over wat er een etage hoger of een deur verder gebeurt? Toch zou je dat wel moeten doen. Want wat is een succes waard als het ten koste gaat van je broer of zus? Stel je voor dat mijn ouders iedere week boodschappen deden maar de voedzame middelen toch vooral aan m’n broer hadden gevoerd en mij op een dieet hadden gezet van oud brood en melk van over de datum. Niet zo heel gek dat mijn broer dan uitgroeide tot een sterke, volwassen vent en ik als mager scharminkeltje iedere keer het onderspit moet delven bij een wedstrijd of ander soort gevecht.

Dat gebeurt bij de NPO en Talpa eigenlijk net zo. Marketingbudgetten gaan naar ‘de grootste’, want die moet wel ‘de grootste’ blijven. Als de NPO nou écht de zaak weer vlot zou willen trekken bij 3FM, dan werd zo’n Top 2000 gewoon voorzien van een wat jonger jasje en bij 3FM uitgezonden in de maand december. Deze zender kan het namelijk goed gebruiken, zo’n luistercijferbooster aan het einde van het jaar. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de Top 4000 van Radio 10. Ja je wil iets programmeren tegenover de Top 2000, maar gun die eer dan aan Radio Veronica en laat hun meeprofiteren van zo’n luistercijferverlenger.

En dan hebben we het nog niet eens over de stervoetballers (discjockeys) die je in huis hebt. Ja die willen graag bij de grootste club horen, maar waarom zet je die niet in op plekken waar ze echt nodig zijn? Waarom Edwin Evers niet bij Veronica een maand lang programmeren, in plaats van twee weken op 10 en daarna 4 weken op 538? Vanuit breed perspectief zijn dat slimme manieren om de krachten te bundelen en álle zenders van een radiogroep vooruit te helpen, niet alleen het clubje waar het toch al goed mee gaat. Zelfde geldt natuurlijk ook voor die steunzenders die Radio 10 erbij heeft gekregen in Brabant: dat had Radio Veronica ook héél goed kunnen gebruiken, want die zijn op een frequentie in Eindhoven na ook nauwelijks op FM te ontvangen in het Brabantse land.

De geruchten laaien weer op dat Giel nu toch écht met zijn laatste weken/maanden Radio Veronica in de ochtend bezig is. Wat zou dan nou slim zijn om Veronica eindelijk weer eens op de rit te krijgen? Genee naar de ochtend? Ik weet niet of dat het verschil gaat maken. Het enige dat dit station weer op de rit krijgt is Stenders én Evers overdag programmeren en het muzikale format richting dat van NPO Radio 2 ombuigen. Maar er zijn bij Talpa Radio natuurlijk ook grote zorgen rondom Radio 538, dat hard moet knokken om hooguit de nummer 2 positie te halen. Dan zou de oplossing gewoon zijn Radio Veronica van de hand te doen en bijvoorbeeld De Persgroep (eigenaar van QMusic) het te laten doen met wél genoeg marketingbudget en geloof om van Radio Veronica weer dat sterke radiomerk van toen te maken. Met een beetje geschuif in de programmering, een nieuw likje verf en 10 nieuwe titels op de playlist ga je dat never nooit niet meer redden. Zelfs Giel, de bekendste naam in radioland, redde het niet de boel omhoog te krijgen. Dat is echt niet alleen zijn schuld, je bent zo goed als het radiostation waarvoor je werkt en als dat in zwaar weer zit, dan zit jij ook in zwaar weer, simpel als dat.

3FM is onder deze omstandigheden, met Jurre Bosman aan het opperroer, bijna niet meer te repareren. Niemand bij NPO Radio 2 zit erop te wachten marktaandeel in te leveren om het kleine broertje te redden. Dan zit er maar een ding op en dat is dood laten bloeden en helemaal opnieuw te beginnen. Laat de zendtijd dan maar over aan de generatie van nu, online en hak die knoop door en laat NPO Radio 5, al dan niet in mono, uitzenden op FM. Zo breng je in ieder geval nog iets van concurrentie in de ether voor Talpa’s Radio 10 zodat de marktaandelen weer een beetje normaal in verhouding komen te staan tot elkaar. Want dit beeld is, hoe leuk het succes ook is voor de makers bij 2 en 10, een vertekend beeld door mismanagement en een wel heel kromme verdeling van je mankracht, radio knowhow, talent en marketingbudgetten. Iedereen die ooit van 3FM een succes maakte zit nu een deur verder z’n talent te vertonen. En bij 3FM mogen ze het verder uitzoeken met weinig ervaren mensen, bij Radio Veronica leidt een man de boel die in de tussentijd nog even maandelijks 10% pakt van alle radiodiscjockeys die hij managed, ook van andere radiozenders. Lekker hoor. Beide stations zouden een zeer toegewijde ervaren leider moeten hebben, zie wat een Dick Advocaat voorelkaar krijgt bij het tot voor kort beschimpte Feyenoord. Kan bij radio ook, alleen moet je dan wel iemand aan het roer zetten die dit bewezen kan. En hem of haar ook de bevoegdheid te geven dat te doen, carte blanche.

Patrick Kicken

19 Comments

  1. Het is gewoon minachting voor de oudere luisteraars. (Henk Krol, kom er maar in)
    Jaren 60 70 muziek, het hoogtepunt van de popmuziek, is nergens meer op FM te beluisteren.
    Radio 5 hoort op FM, 3 FM kan daar weg.
    Veronica een echte oldies zender maken, de naam is er al….
    En kom bij mij niet met dat gelul over adverteerders groepen, natuurlijk is een procent MA op een dergelijke zender minder waard dan op een hitzender (- die overigens allemaal verliezen) maar nog genoeg om er winst mee te maken, als je de marketing maar goed oppakt en niet beperkt tot 20-49 of 30-59.

    • @Patrick Goeie blog!

      3FM zit nog steeds op een FM frequentie omdat iedereen roept sta die frequentie naar Radio 5 moet en 3FM online verder moet. Omdat iedereen het roept voelen de al machtige hoge dames en heren zich aangevallen en daarom gebeurd het niet. Wie is de dupe? De luisteraar! Van daar uit word er helemaal niet nagedacht. Het zelfde geld voor voor NPO3. Daar mag Suzanne Kunzeler al jaren maar wat aanrommelen. De politiek wil daar nu Regio3 van maken. Dat wil de NPO ook niet maar ze komen niet met een beter plan. De NPO zou een online platform voor jongeren moeten maken waar ook 3FM een plek in krijgt. En doneer Serious Request aan Radio 2. Echter ben ik bang dat ze de boot hier al gemist hebben. Toch gaat die ruil er uiteindelijk wel komen maar dan is dat het idee van Frans Klein of een nieuwe directeur. Van de avond van NPO3 zouden ze een zender moeten maken die NPO1 & NPO2 aanvult en een brug slaat tussen de 2 eerste zenders en NPO Start.

      Talpa: Daar is het grote probleem dat we geen eenheid in de radio en tv zenders zit. Het is voor de luisteraar en kijker helemaal niet meer herkenbaar. Er zitten daar te veel baasjes rondom John de Mol waarvan we maar 1 of 2 zijn die er echt wat van willen maken. Met een andere strategie kunnen ze met gemak de concurrentie verslaan. Allereerst afscheid nemen van de namen SBS en NET

      Talpa kan 2 dingen doen 1) AVROTROS overhalen uit het publieke bestel te stappen en verder gaan met 3 losse sterke merken AVRO, TROS en Veronica. Deze merken ook aan de radiozenders koppelen. De rol van AVROTROS zie wel zo’n beetje uitgespeeld bij de NPO. Ze kunnen niet meer doen waar voor ze staan en worden steeds verder een productiehuis die programma’s levert waar de NPO om vraagt met af en toe een zoethoudertje. Als AVROTROS in de toekomst wil blijven bestaan dan is dit het moment om uit het bestel te stappen.

      2) Van Veronica het hoofdmerk maken deze op meerdere zenders plakken. Dit merk is sterk genoeg om op te bouwen en verdient het ook om weer meer tot leven te komen in de toekomst. Zowel op radio al op tv. In beide gevallen krijgt 538 de naam Veronica (in het begin nog met 538 er achter) Vanuit het huidige radiokanaal zou men eigenlijk een nieuws, sport en gesprek kanaal moeten maken. Eigenlijk zijn er mogelijkheden zat en gaat het vooral om die eenheid en herkenbaarheid voor de kijker en luisteraar. Die moeten altijd op 1 staan en vanuit die gedachte ga je bouwen. Ook moet je nooit te veel het zelfde doen.

  2. NPO Radio 5 de FM frequentie geven , dan halen ze de Top 5, en dan wordt Talpa zenuwachtig en maken ze van Veronica een commerciele Radio 5 met accenten op de zeezendertijd. NPO Radio 2 blijft de allergrootste , nu nog Edwin Evers en Giel Beelen binnenhalen.QMusic zou als hitzender meer de breedte in kunnen gaan om het van 538 te kunnen gaan winnen. Naast de Top 40 meer de hits van morgen te laten halen en de Tipparade weer een plek geven. Van 3FM een 3voor 12 zender maken , geen omroeppolitiek meer maar zolang er omroepen zijn VPRO BNN/Vara daar veel meer de ruimte geven. Anders gaat Kink 3FM nog inhalen.

  3. Kicken maakt een verkeerde en door rancune gedreven analyse dat 3FM door mismanagement van Jelle Bosman nu ten onder gaat. Maar de reden is dat jongere luisteraars helemaal geen radio meer luisteren en hun muziek betrekken via Spotify en YouTube en andere online kanalen. Daar val niets tegen te doen. Daarentegen kun je het grote succes van Radio 2 juist wel voor een belangrijk deel toeschrijven aan het beleid van Jurre Bosman. Dus …

  4. @Dirkjan Mismanagement is het dus dat Jurre nog steeds niet heeft gezorgd dat Radio5 de FM frequentie van 3FM krijgt. Tevens is het mismanagement dat 3FM zich nog steeds op jongeren richt en niet gewoon op mensen in van alle leeftijden die van pop/rock en alternatieve muziek houden.

  5. Mooie discussie, feit is dat Patrick gelijk heeft, er is te veel macht van de zenderbaasjes. Als er in het zakenleven zoveel fouten worden gemaakt dan rollen er koppen. Hier wordt zoveel geld verkwanselt dat iemand aan de rem moet trekken. Wellicht dat de politiek hier moet ingrijpen, tenslotte is het ons belastinggeld waar mee wordt gespeeld. En geld kun je zelf ook verdienen door een goed beleid, luisteren naar de belangrijkste doelgroep: de luisteraar! Als die tevreden is, is de adverteerder ook tevreden en levert dit meer geld op! Boerenverstand, daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Maar o.a Jurre Bosman schijnt dit verstand niet te hebben, die is zo blind als een mol. Door dit soort figuren gaat Nederlandse radio naar de figuurlijke knoppen!

  6. @Michel,
    Veronica was het grootste mediamerk van Nederland, maar vergeet niet dat dit al een tijdje achter ons ligt. Veronica stapte alweer een kwart eeuw geleden uit het bestel en verloor daarna flink wat glans. Veel mensen boven de 40 zal nog warme herinneringen hebben (vooral uit de zeezendertijd ruim 45 jaar(!) geleden), maar voor iedereen daaronder is het merk niet veel anders als RTL7 of Net5. Ik verwacht dus niet dat Veronica een hoofdmerk meer gaat worden, al zou het wel een interessant merk voor de ‘stoere’ 50 plusser kunnen worden.

    • Veronica interessant merk voor stoere 50 plusser.
      Dat kon wel eens een hele grote groep worden, commmercieel dus wel degelijk interessant. Ik schat tussen de 6 en 10% Marktaandeel mogelijk voor radio. Mits goed neergezet. Ook al moet je een het reclame aandeel wat lager stellen blijft het een goede business.

  7. @Richard Dat laatste zou kunnen maar is voor Talpa niet echt heel interessant. Veronica is niet alleen van de warme herinneringen voor mensen de 40 maar is dat ook voor mensen (jeugd) uit de jaren 80 en 90.

    Voor de generatie van 2000 betekend het merk minder en dat komt omdat er daarna slecht met het merk is omgesprongen. Ze hadden ten eerste niet al in 1995 uit evt publieke bestel moeten stappen en daarna niet uit de HMG. Over die consequenties van dat laatste hebben ze niet goed nagedacht.

    Veronica hoeft ook helemaal geen hoofdmerk te worden. Dat zeg ik hierboven ook helemaal niet. Ik zeg de tv/radio zenders van Talpa anders moeten worden ingericht omdat het ander niets gaat worden. En dat ze afscheid moeten nemen van de namen NET5 en SBS6 omdat die veel te veel aan het oude SBS kleven. En ik zeg dat AVROTROS uit het publieke bestel moet stappen willen ze in de toekomst blijven bestaan en doen waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn. Dit hoeft niet perse samen met Talpa maar nu is dat de meest logische om bij aan te sluiten. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen met De Persgroep/Medialaan of met KPN of Ziggo zelf. Het probleem is dan alleen dat er nog een speler bij komt in het veld en voor nog een zendergroep is Nederland echt te klein.

    TROS, AVRO en Veronica zijn 3 mooie oer-Hollandse merken. Het zegt de jongeren van nu misschien niet zo veel maar dat wil niet zeggen dat daar geen verandering in kan komen.

  8. @Richard en Patrick Kunnen jullie geen podcast maken over Veronica waarin terugkeken word na al die jaren radio en televisie en daarnaast ook naar de toekomst en wat Veronica zou moeten zijn of worden?

    Daarnaast mag er naast Radio Inside vaker ook een TV Inside komen hoor!

  9. @Wdvm Jep dat bedoel ik alleen dan breder uitgesmeerd over de diverse platforms binnen Talpa. TV, radio, online, on-demand, bladen, events in het land en alles wat Talpa verder in huis heeft. Met daarnaast het nieuwe nieuwsmedia waar Talpa aan werkt en een nieuw kindermerk. Hiermee is er hoor elke doelgroep wat wils. Talpa heeft merknamen in huis waaraan gebouwd kan worden en haalt daarbij ook nog eens sterke programma’s en nieuwe gezichten in huis. AVRO en TROS kunnen weer doen waarvoor ze ooit opgericht zijn en worden niet meer beperk in het maken van amusement. Als AVROTROS in het NPO bestel blijft dan zullen zij steeds meer een productiehuis worden dat mag maken wat NPO wil om uiteindelijk te worden opgeheven als de NPO een centrale omroep word. Iets wat onder druk vanuit de politiek op zeker zal gaan gebeuren op de langere termijn.

  10. Spuit elf hier, maarre… waarom krijgt Jurre Bosman nou de wind van voren als het gaat om de teloorgang van 3FM? Uiteindelijk had hij toch ook gewoon te maken met een hoofd radio (Jan Westerhof meen ik), wiens taak het is om te voorkomen dat de strategie van de ene zender niet kannibaliseert op de andere? Van Sharid Alles verwachten we ook niet dat zij met haar plannen rekening houdt met de toekomst van Radio 2 en 5. Een zendermanager knokt 100% voor zijn/haar eigen zender en dat lijkt me wel zo gezond en wenselijk.

      • Wie heeft hij dan allemaal van 3FM naar Radio 2 gehaald? Noem eens wat namen? Ik las nog een aardige kwoot ergens. Lex Harding heeft onlangs gezegd dat Radio 2 nu het meeste lijkt op wat Veronica vroeger was.

        • Er zijn wel deejays van 3FM naar Radio 2 gegaan (Gerard Ekdom, Paul Rabbering, Annemieke Schollaart, maar dat zie ik enerzijds als een natuurlijk verloop dat de deejays zelf wilden en anderzijds maakte het de weg vrij om 3FM te vernieuwen met meer vrouwelijke deejays en meer aandacht voor hiphop. Maar dat had allemaal weinig zin. want jongeren willen niet meer naar de radio luisteren. En daar kun je niet een iemand de schuld van geven.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*