Patrick Kicken: Hoe blijf je creatief in een radiolandschap dat steeds minder risico’s durf te nemen?

[BLOG] In plaats van een lap tekst vandaag eens een audiodocumentaire. Gemaakt door Rachel Levi. Zij is spreker, journalist en host van de ‘Chaos in de orde’ podcast. In deze aflevering onderzoekt ze de radiowereld.

Rachel Levi is expert in het veranderen van organisaties in vooruitstrevende werkplekken. In 2020 werd ze in de media uitgeroepen tot opkomend podcast talent. In haar populaire podcast Chaos in de Orde onderzoekt ze als een onderzoeksjournalist de mysterieuze verdwijning van menselijkheid en creativiteit in ons volwassen, werkende leven. Er is geen echte dader. Wél een heleboel slachtoffers. Want iedere dag werken duizenden mensen in een kantooromgeving (of van achter een scherm), waarin ze hun creativiteit en initiatief lijken te verliezen. Er is altijd wel een reden om niet buiten bestaande kaders te denken. Om alles bij het oude te laten.

‘Zo doen we het nu eenmaal’, ‘dat kan hier niet’, ‘dat hebben we al geprobeerd’, ‘er is geen budget…’

Creatief denken en kunnen innoveren wordt al jaren gezien als belangrijkste 21e-eeuwse vaardigheden. Toch is er in praktijk nog heel weinig aandacht voor. Hoe groter de organisatie, hoe lastiger vernieuwing en innovatie hun weg vinden. Starre oude structuren en systemen zitten ons in de weg. 

Na de Industriële en Digitale Revolutie zijn we klaar voor een nieuwe revolutie. De Creatieve Revolutie. Rachel wil organisaties laten zien en ervaren dat er áltijd ruimte mogelijk is voor creativiteit. Hiervoor is wel een verandering nodig: in denken, maar vooral in doen.

Als je écht geinteresseerd bent in het radiovak én hoe we het ook interessant houden voor nieuwe generaties, luister dan deze prachtige documentaire. (Het is geen interview maar een hele mooie andere, verhalende vorm).

13 Comments

  1. Fijne podcast Patrick, bevat veel inzichten voor mij. Ik hou van creatieve mensen en jouw ervaringen zijn leuk om te horen.

  2. Creatieve radio

    Luistertip

    Luister eens naar Driessen & Driessen, zo om 15.00 uur op NH Radio. Een gezellig gestoorde zaterdagmiddagshow van twee uur met de gebroeders Leo en Nico Driessen met lichte ongein, wat rubrieken (oa een over de Beatles en een over de Stones) en met veel marginale maar fijne muziek voor oudere jongeren zoals ik. En ik draag als vaste luisteraar ook nog wel eens wat bij, zoals vorige week met een geinig item over Nico Haak … Lees, luistert en huivert, met audio:

    http://www.dejongenskamer.nl/varia99.htm#vrijmibo0904

    PS

    Vandaag 10 april 20-21 zit ’the voice’ Hans Hoogendoorn 50 jaar in de professionele radiowereld nadat hij door Willem van Kooten werd ontdekt bij ziekenomroep Radio Lucas van het Lucas ziekenhuis in Amsterdam, de stad waar hij in 1947 werd geboren en als nieuwslezer op 10 april 1971 begon bij Radio Noordzee onder zijn schuilnaam Hans ten Hooge …

    De rest is geschiedenis en nog steeds is de stem van Hans Hoogendoorn te horen in Met het oog op morgen waarvan hij niet alleen de legendarische openingszin uitspreekt, ‘Buiten is het 12 graden, binnen zit Max van Weezel ….’, maar het programma ook produceert(de) en regisseert(de). Gefeliciteerd Hans!

    Tzoday radio. tzomorrow thze world!

    • Als nieuwslezer bij Radio Noordzee begon Hans niet in Amsterdam. Dat gebeurde namelijk op de MeBo 2, buiten de territoriale wateren voor de kust van Scheveningen.
      Radio Noordzee Internationaal was gevestigd in Naarden in het pand waar nu o.a. 100% NL zit.

  3. Was het maar waar dat “zeezender kenner” Max van Weezel † nog presenteerde.

    Bij mijn weten was Hans “slechts” de mooie stem in de leader………………………
    Maar wel proficiat Hans als je dit leest.

    • NB.

      Omdat er zaterdagavond niets over werd gezegd in Met het oog op morgen, het ging ‘slechts’ alleen over zijn stem, ook niet in het gesprekje om 5 voor 12 met Hans, heb ik het hem voor de zekerheid zelf gevraagd en berichtte Hans me dat hij zeer zeker ook Het oog heeft geregisseerd en geproduceerd, tot 1994 toen hij meer ging werken voor De Wereldomroep en sindsdien alleen nog maar ‘stemwerk’ voor de NOS ging doen. Dus waarvan akte, Juul.

  4. Jammer dat tegenwoordig iedereen alleen nog maar horizontaal radio programmeerd en niet verticaal waardoor de creativiteit er niet meer is… Voorheen moest je altijd een week wachten voor totdat je favoriete radio programma op de radio kwam. Daardoor was er ook meer creativiteit. Daarom heb je ook iedere dag hetzelfde liedje op je radio…

  5. Maar jij weet niet alles Juul 🙂 – ik overigens ook niet – en wist je dat Hans al sinds de eerste uitzending van Het oog in 1976 van de partij was?

    Ik maak straks een tweetje over dit heugelijke jubileum met een Veronica top-10-hit van 10 april 1971 (via YouTube), zouden ze straks bij Het oog speciaal kunnen draaien: Another day van Paul McCartney.

    • Dirk Jan,

      Ja je schrijft nu “van de partij” ,maar da’s iets anders dan wat je eerst schreef en daar reageer ik op.
      Ik heb in die tijd ook een keer in het Oog gezeten, was dus van “de partij” maar geen producer-regisseur.
      Ik denk dat Oog baas Kees Buurman dat geen goed idee vond. Fantastische man was dat. Veel te vroeg overleden.
      De meeste OOG mensen van nu weten niet eens wie het was. Zo gaat dat. Ik denk dat Hans de enige nog is……

      • Je hebt kennelijk mijn nagekomen bericht van gisteren niet gelezen waarvoor ik nog speciaal contact heb gezocht met Hans Hoogendoorn.

        Zie: 12 april 2021 om 18:54

        Nota bene een reactie op jouw bewering die dus niet klopt. En vertel eens Juul, wat had jij toen te vertellen in Het Oog, over je werk als technicus, of als producer, programmamaker?

  6. 23:13

    Met het oog op morgen net begonnen, maar opende niet met de stem van Hans Hoogendoorn, maar werd de klassieke openingszin uitgesproken door Rob Trip en presentator van vanavond Sheila Sitalsing, want zo zei Sheila daarna, Hans heeft na 50 jaar radio eindelijk eens een dagje vrij om zijn jubileumfeestje te vieren. Hoewel, straks om 5 voor 12 komt ie nog aan de telefoon om over zijn stem te praten. Dus ….

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*