NPO belooft verbeteringen bij NPO Start app na veel kritiek onder gebruikers

De NPO heeft afgelopen maanden veel klachten ontvangen over de recente updates van de NPO Start-app. De vernieuwingen, die bedoeld waren om de gebruikerservaring te verbeteren, hebben geleid tot een golf van kritiek onder de gebruikers. Velen klagen over het verdwijnen van geliefde functies, technische mankementen en een algehele achteruitgang in gebruiksvriendelijkheid.

Sinds de lancering van de nieuwe versie van de NPO Start-app hebben gebruikers hun ongenoegen geuit over diverse platforms. Trustpilot, een website voor gebruikersreviews, registreerde een gemiddelde beoordeling van slechts 1,5 uit 5 voor de app, gebaseerd op meer dan duizend recensies, waarbij een overweldigende meerderheid de laagst mogelijke score gaf.

Ondanks de negatieve feedback is er volgens een woordvoerder van de NPO, geciteerd door Adformatie, slechts een geringe toename in het aantal opzeggingen van abonnementen waargenomen. Dit wijst op een zekere loyaliteit of misschien het gebrek aan alternatieven onder de gebruikers van de app. Echter, de kritiek heeft de NPO ertoe aangezet verbeteringen te beloven. Een specifieke update, gericht op het herintroduceren van de favorietenpagina – een functie die gebruikers in staat stelt hun geliefde films en series gemakkelijk terug te vinden – staat op de planning.

Een ander significant probleem dat naar voren is gekomen, betreft de compatibiliteit van de app met smart-tv’s. Veel gebruikers melden dat de app plotseling niet meer werkt op honderdduizenden oudere televisies, wat wijst op een ernstige beperking in de toegankelijkheid van de dienst. In een recent DutchMedia-podcastinterview meldt de NPO dat zij economische keuzes heeft moeten maken om de beschikbaarheid van NPO Start op oudere platformen te stoppen. Ook zou het te maken hebben dat de veiligheidsrisico’s te groot zouden zijn op oudere systemen.

De reacties van gebruikers variëren van frustraties over het niet meer kunnen bekijken van favoriete series tot het compleet onbruikbaar vinden van de app. Sommigen beschrijven de update als “mensonvriendelijk” en bekritiseren de NPO voor het ongemak dat de update heeft veroorzaakt. Andere specifieke klachten gaan over het verdwijnen van radiofuncties met beeld, de algehele bediening van de app en het verlies van de mogelijkheid om bepaalde content terug te kijken.

De NPO heeft erkend dat er verbeteringen nodig zijn en werkt aan updates om de verloren functies terug te brengen en de stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van de app te verbeteren.

23 Comments

  1. Ben blij dat ik van die NPO Start app en abo af ben. Zit op NLZIET, dat is toch vele malen beter en daar staat alle content van NPO Start ook op.

      • Ja ongeveer 3 keer zo duur voor het basis abonnement. Daar zit dan wel RTL en Kijk en wat on demand enzo bij.
        Ik vind NPO momenteel ook niet optimaal maar heb al genoeg andere streamingsdiensten en kijk toch niet TV.
        Vandaar is NPO nog steeds een koopje en goede deal ondanks omslachtige layout/interface.

  2. “slechts een geringe toename in het aantal opzeggingen”. Dat is nogal klontjes, het werkt zo slecht dat velen helemaal niet *kunnen* opzeggen. Vraag de NPO eens naar het aantal mensen dat elke maand weer die 2,95 storneert.
    Waarom is er niet gewoon een ‘Light’ versie van NLZiet gemaakt met alleen de NPO kanalen? Ik ben ook overgestapt, maar betaal nu ruim 3x zoveel als op NPO Plus, terwijl ik nooit naar die commerciële kanalen kijk. NPO Start Plus is echter alleen nog maar een hippe interface plus wat vage toezeggingen over terugkerende functionaliteit.

    • NLZIET is altijd nog goedkoper dan een mainstream kabel abonnement via KPN of ZIGGO. Daar zit ook een hoop pulp bij wat ik nooit kijk, en bij NLZIET ook wel maar daar is de prijs wat vriendelijker en krijg de prijs wat past bij het aanbod. Wil je meer, kun je een extra pakket afsluiten en dan nog is dat goedkoper.

    • Ik heb een Chromecast moeten kopen. Nog een ellende om dat voor elkaar te krijgen. En dat bij een tv can 3 jaar en 3 maanden oud…. Lg… En dat van ern Publieke omroep die het moet hebben van de oudere kijker. SCHAAM JE NPO

  3. Een grote ergernis, heb speciaal Chrome cast gekocht om te streamen vanaf mobiel, NPO-app via kpn werkt niet meer of zo traag dat het steeds stopt. Kortom: drama

  4. De oude app was erg goed, waarom die niet gewoon weer beschikbaar maken totdat de nieuwe goed werkt. Vooral het ontbreken van favorieten is waardeloos.

  5. Dat werd tijd dat ze er iets aan doen.
    Heb een chromecast aangeschaft om toch op tv te kunnen kijken… De rekening maar doorsturen naar npo? 🤔

  6. NPO-start werkt niet meer op mijn Samsung tv, die ik minder dan een jaar geleden aanschafte. De werking van de app op een Apple TV is te slecht voor woorden. Deze situatie duurt nu inmiddels alweer een paar maanden. Kom op NPO doe er wat aan!

  7. Waarom elke keer weer moeilijk inloggen? Met de vraag hoe de tv heet?🤢🤢🤢
    Is dat zo moeilijk te onthouden?
    Ook loopt de app soms vast en onthoudt hij biet waar je bent gebleven. Programma’s zoek functie ook niet geweldig. Veel mooie programma’s maar een matig functionerende app.

  8. Vooral het niet voor- of terug kunnen spoelen is een grote ergernis. 3 x gebeld, 2 x gehaald, maar kreeg alleen bevestiging dat ze de mails hebben ontvangen.Nu ook bij het programma ‘Meldpunt’ deze klacht geuit.

  9. Vorig jaar, ten tijde van de (veel te vroege) lancering van de android app zei de NPO dat de app nog niet helemaal klaar was en dat ze de nog ontbrekende functies in de daaropvolgende maanden zouden doorvoeren. Al snel bleek dat dit loze beloften waren. En zoals de NPO nu reageert, blijkt dat ook.
    Sowieso hebben ze de android app veel te vroeg gelanceerd. Veel functionele functies verdwenen en/of zijn tot op de dag van vandaag nog steeds niet geactiveerd. Over de appletv app nog maar te zwijgen. Deze app functioneert amper. Veel kun je helemaal gebruiken of is er helemaal niet. Voor mij was dit ook dé reden geweest om mijn abonnement op te zeggen afgelopen januari.
    Het is onbegrijpelijk en onacceptabel dat een PUBLIEKE omroep haar betalende leden deze apps voorschotelt. Ze leveren mijn inziens niet naar behoren. Het is zoiets als je krijgt een auto voorgeschoteld door de garage. Echter het knipperlicht, de claxon, radio, groot licht etc. functioneren nog niet. Dat wordt gaandeweg geactiveerd …zeggen ze. Er is geen mens die deze auto zou kopen!
    Het zou de NPO sieren om de oude app te heractiveren zo lang als dat de nieuwe apps nog veel te veel in de begin fase zitten van ontwikkeling. Want dat zijn ze nml nog steeds.

  10. helemaal eens met de reactie van LvdH, wat een waardeloze nieuwe app. na maanden werkt het nog steeds niet goed, en communicatie ho maar, zelden zo slecht werk gezien

  11. Nog steeds waardeloos, wat vind ik dat jammer. Kon altijd series achter elkaar kijken, ook als ik op de helft was kon ik de dag erna verder kijken. Nu geeft de app niks meer aan, niet wat al bekeken is of tot waar gekeken. Steeds opnieuw alles moeten intypen wat je wil of was kijken. Baal enorm, het was mijn favoriete app.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*