Nieuwe berekening marktaandelen bij Stichting Kijkonderzoek

Per januari 2019 zullen de marktaandelen van televisiezenders, programma’s en reclameblokken op een andere manier berekend worden. Tot nu toe werd ook de kijktijd van DVD, Harddisk, Smart TV en allerlei andere vormen van ‘TV-kijken’ meegenomen, maar die vallen straks buiten de scope. De aandelen van de deelnemende zenders binnen SKO gaan hierdoor omhoog en worden onvergelijkbaar met het verleden. SKO spreekt nu van een TV Zendertotaal, wat het huidige Kijktotaal zal gaan vervangen.

SKO wil een duidelijker beeld van de huidige Nederlandse televisiemarkt. De apparaten die nu nog onderdeel zijn van de marktaandelen worden steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan televisiekijken. De huidige definitie van het Kijktotaal vormt volgens SKO geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de televisiemarkt.

De aangekondigde aanpassing maakt dat SKO nu twee vormen van kijkgedrag kan rapporteren. TV Zendertotaal betreft alle kijktijd naar zenders en dient voor de berekening van het zenderaandeel. SKO blijft daarnaast rapporteren over de TV Schermtijd, wat gebaseerd is op het TV Schermtotaal. Dit bestaat uit alle kijktijd via het televisiescherm. TV Schermtijd wordt al sinds juni 2016 vermeld in persberichten. Dit bevat naast het kijken naar zenders ook al het kijkgedrag via andere apparaten zoals harddiskrecorders, Smart TV’s en Mediaplayers. Voor afnemers van SKO-data wordt het nu mogelijk meer inzicht te krijgen in de apparaten waar dit overig schermgebruik van afkomstig is.

De aanpassingen zullen per 1 januari worden doorgevoerd in de data die op 2 januari aan de afnemers worden geleverd. Per 2 januari zullen de nieuwe marktaandelen zichtbaar zijn op de SKO website.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*