(interview) Michiel Veenstra is klaar voor KINK

Maandag start Veenstra met zijn laatste werkweek bij 3FM. Spreekbuis.nl sprak hem over de huidige status van de ooit populairste radiozender van Nederland en zijn toekomst als programmadirecteur bij KINK.

Je kon je al lange tijd niet meer vinden in het 3FM-beleid van de NPO top. Hoe lang liep je al met het idee om 3FM te verlaten?
Ik werk tot de laatste dag met plezier bij 3FM, maar ben er wel van overtuigd dat er meer dan ooit ruimte is in Nederland voor een plek waar 100% alternatieve muziek te horen is. Een radiostation, maar ook een podcastplatform. Bij KINK krijg ik de mogelijkheid om die plek vanaf nul in te richten in een extreem platte organisatie. Een prachtige uitdaging, maar helaas betekent het wel het verlaten van 3FM. Dat is jammer, maar het laatste jaar ongeveer merkte ik al wel dat ik steeds meer open ben gaan staan voor andere avonturen, vooral ook buiten alleen DJ-werk om. Na enkele zeer prettige gesprekken met onder andere Jan Hoogesteijn heb ik eind augustus getekend bij KINK.

Vorige maand werd je op de Online Radio Awards nog verkozen tot Online Radio Ambassadeur 2018 voor je jarenlange inzet op gebied van online radio en podcasting. Ook bij de BNR podcast prijsuitreiking sleepte je twee prijzen binnen. Wat deed dat met je?
Toen ik die prijzen kreeg – een heel grote eer – wist ik natuurlijk al wel dat ik niet lang daarna bekend zou maken welk nieuw avontuur ik in ging. Een avontuur waar podcasting heel belangrijk is, dus de erkenning voor mijn werk op dat vlak was qua timing wel heel prettig! Verder kan ik niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben met de prijzen. Als je in een traditionele omgeving voorop loopt met ontwikkelingen wil je nog wel eens tegen weerstand aanlopen, dus deze prijzen werken heel motiverend.

Naast je dj-activiteiten heb een enorme kennis en visie op hoe radio gemaakt moet worden. In eerdere interviews heb je echter wel eens aangegeven dat je wars bent van omroeppolitiek. Is dat de reden dat je binnen NPO Radio nooit een managementrol op je hebt genomen?
Ik heb me inderdaad meermalen enorm geërgerd aan de vertragende en soms ook verlammende effecten die omroeppolitiek kunnen hebben op het creatieve proces, maar ik denk dat dat voor werkelijk iedereen op het Mediapark vroeg of laat geldt. Er is met de NPO wel eens gekeken naar een mogelijkheid voor me in een meer aansturende rol, maar dat heeft nooit tot iets concreets geleid.

“Ik heb me inderdaad meermalen enorm geërgerd aan de vertragende en soms ook verlammende effecten die omroeppolitiek kunnen hebben op het creatieve proces”

3FM heeft lange tijd geen idee gehad wat ze als zender wilde zijn. Nu jij gekozen hebt voor het opzetten van alternative popzender KINK kwam ook 3FM met het plan om van de zender toch weer een alternative popzender te maken. Toeval?
Ik kan niet spreken voor de koers van 3FM, dat zul je aan hen moeten vragen. Ik focus me op wat ik met KINK wil bereiken en ik ben er van overtuigd we met een helder en herkenbaar geluid, te vinden op alle plekken waar mensen naar muziek luisteren, een aantrekkelijk aanbod hebben voor iedereen die van alternatieve muziek houdt.

Je hebt nog niet zo’n lange tijd terug ook een aanbod gekregen om tussen 4 en 6 een vroeg ochtendprogramma te doen op Radio 2. Misschien niet het mooiste tijdslot, maar wel op één van de populairste radiozenders van Nederland. Waarom heb je dat aan je voorbij laten gaan?
Er waren zowel binnen als buiten de NPO opties voor me, maar geen er van was zo enerverend en prikkelend als het opzetten van het nieuwe KINK.

Heb je bij je afscheid nog tips voor 3FM en de NPO? Wat zou 3FM moeten doen om de neerwaartse spiraal te doorbreken?
Er zit bij 3FM heel veel talent en vooral tomeloze liefde voor muziek. Zolang dat gehoord wordt hebben ze mijn advies niet nodig.

Spotify heeft de muziek- en radioindustrie de afgelopen jaren rigoureus veranderd, maar krijg nu zelf steeds meer concurrentie van Apple Music en Youtube. Spotify weet zich echter snel aan te passen en laat nu ook podcasts toe. Verwacht je dat Spotify straks ook ruimte biedt voor online stations, zoals KINK?
Ik weet niet hoe de roadmap van Spotify er uit ziet, maar ik hou het nauwlettend in de gaten! KINK moet op alle plekken waar je je muziek haalt te vinden zijn als een baken, een vertrouwde gids op alternatief vlak. Dat betekent binnen Spotify maar ook Apple Music en YouTube met goede playlists, met sterke podcast-titels en wat mij betreft ook met ons lineaire signaal.

“We zijn voor KINK bijna rond met een locatie in Hilversum en er worden al wat kopjes koffie gedronken met potentiële medewerkers.”

KINK gaat 1 februari 2019 starten. Wat komt er in de aanloop van de lancering allemaal bij kijken om een online station van formaat neer te zetten?
Veel! Er moet een studio komen, kantoorruimte, er moeten stapels papierwerk verricht worden, een muziekdatabase opgebouwd, teveel om op te noemen. We zijn voor KINK bijna rond met een locatie in Hilversum en er worden al wat kopjes koffie gedronken met potentiële medewerkers. Of een DJ bekend is, is voor mij alleen relevant als je daarmee bedoelt: bekend met de muziek van KINK. Ik wil oprechte passie en kennis horen op KINK.

3FM was altijd hét station voor concertbezoekers. Aan de luistercijfers 3FM te zien kiezen zij voor andere stations of platformen. Komt de Pinkpop- en Lowlands-fan straks het best tot zijn recht bij KINK?
Ja. Als je graag naar festivals gaat of het clubcircuit induikt wordt KINK je station. Voor mij is een festival geslaagd als ik hard mee heb kunnen zingen met de classics van acts die er al jaren toe doen maar ook allemaal interessante nieuwe dingen heb ontdekt. Klinkt als een dagje KINK luisteren.

“Met een duidelijk onderscheidend geluid kan een station ook overleven met een potentieel kleinere doelgroep dan een grote massazender”

Uit onderzoek door Spreekbuis en Skoep.nl blijkt dat 58% van de Nederlanders wel eens naar online radio en/of podcasts luistert. Met goedkope databundels en nieuwe technieken zoals connected cars, maar ook podcasts op Spotify kan dit komende jaren nog flink gaan stijgen. Ook steeds meer adverteerders willen iets met online radio en podcasting doen. Welke commerciële en bereiksdoelstellingen hebben jullie bij KINK?
Omdat grootscheepse distributie buiten de traditionele FM-band steeds normaler wordt is het moment om een zender als KINK te starten nu, daar ben ik heilig van overtuigd. Met een duidelijk onderscheidend geluid kan een station ook overleven met een potentieel kleinere doelgroep dan een grote massazender, omdat die kleinere doelgroep veel duidelijker gedefinieerd is. Over doelstellingen kan ik niet zoveel zeggen: eerst gaan we vooral gehoor geven aan de roep om een goede alternatieve zender. Gut feeling boven alles.

Fotocredits: Nathan Reinds

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*