Luistercijfers week 47: Publieke radiozender NPO Radio 5 de nieuwe marktverstoorder, Sky, JOE, Veronica en 100%NL de slachtoffers

Wat moet dat toch een heerlijk gevoel zijn om met bakken staatssteun de commerciële zenders die hun eigen broek op moeten houden lekker te beconcurreren: NPO Radio 5 laat zich naast NPO Radio 2 weer blijken als enorme marktverstoorder door heerlijk popradio te spelen, zonder ruimte voor levensbeschouwing, maatschappelijke betrokkenheid of cultuur. Gewoon lekker doen wat de commerciëlen ook doen, een hitlijst met oude muziek en appjes voorlezen. Het levert ze het marktleiderschap op afgelopen week, wees er maar trots op als een Formule 1 auto met een twee keer zo sterke motor en gratis brandstof, banden, discjockeys en technici van de overheid.

De commerciële zenders die volop in de buidel moesten tasten om uberhaupt uit te mogen zenden hebben dus nu niet alleen tijdens Top 2000 last van hun eigen overheid en het ‘publieke’ NPO Radio 2, ook 5 rooft de hele markt leeg met hun beleid van zo lang mogelijk zoveel mogelijk luisteraars scoren. Zowel Sky Radio, JOE, Radio Veronica als 100%NL verliezen hierdoor marktaandeel. Het aloude credo bij de commerciëlen ‘we kunnen de zenders net zo goed uitzetten tijdens de Top 2000’ gaat dus nu ook voortaan eind november gelden. Wellicht is het een idee voor de NPO om 3FM full christmas te maken vanaf nu zodat Sky Radio in december ook wel kan inpakken, heerlijk de commerciële radiomarkt om zeep helpen in Nederland.

Is er dan ook nog leuk nieuws? Nou 538, 10 en Q stijgen nog een beetje ondanks de staatsconcurrenten, die de jongere doelgroep gelukkig niet weten te bereiken. Ook NPO Radio 2 zakt bijna een procentpunt. Gelukkig is er voor Radio 10 een lichtpuntje aan de horizon met de naam Erik de Zwart, thans nog werkzaam voor marktverstoorder NPO Radio 5.

53 Comments

  1. Dus een station zonder duur FM kavel, zonder de normale programmering met heel veel gebabbel en telefoontjes, de Evergreen top 1000 pakt zo maar 13%. Geeft toch te denken.
    Vooral niet de DrieFM zenders aan Radio 5 geven, stel je voor, het publiek geven wat ze graag wil.

    • Als ze dat zouden doen, zouden ze juist doen wat ze niet moeten doen: nog harder de commerciëlen beconcurreren en leegvreten, wat op lange termijn leidt tot nog meer verschraling van het (in mijn ogen) toch al schrale Nederlandse radiolandschap.

    • NPO Radio 5 heeft dit jaar een budget van 6.7 miljoen Euro (laat dat bedrag even op je inwerken) en kreeg ook aandacht van omroep Max op NPO1 wat ook meer dan 600.00 mensen bereikte aan het einde van de middag. Veel van deze 60+ luisteraars zijn normaal te vinden bij de ook publieke regionale omroep. Die moesten het dus afgelopen week met zo’n 250.000 minder luisteraars doen. Naast dat deze lijst op deze manier de commerciële markt verstoord, zitten ze hiermee de ook publieke regionale omroepen in de weg. Het moet geen publieke maatschappelijke taak zijn om 1000 of 2000 tracks in een bepaalde volgorde uit te zenden. Dat kunnen de commerciële omroepen ook prima. Het is wel een mooie publieke taak om bijvoorbeeld een week stil te staan bij kankerbestrijding (NPO Radio 2) of een actie voor sinterklaascadeaus voor arme gezinnen (Radio West).

  2. Gat in de markt: een radiozender die het hele jaar topduizends uitzend: Weekje Stemweek, Weekje top1000 alle tijden, Weekje Stemweek, weekje top1000 90’s, weekje stemweek, weekje top1000 duetten, etc etc

    Radio Top1000 FM

  3. Of zijn er gewoon te veel FM-pakketten geveild, met een te laag bereik per kavel, zodat de commerciëlen, die toch al veel hetzelfde doen, vooral ook elkaar beconcurreren. Wat is je voorstel Patrick, de EO weer een hele woensdag op de populairste radiozender, zoals in de jaren 80 op Radio 3?

    • Mijn voorstel is dat de NPO haar publieke taken (die in de statuten opgenomen zijn) serieus te nemen. Dus niet louter popradiootje spelen, maar op de eerste plaats informeren, de gehele maatschappij vertegenwoordigen en eens wat interessants laten horen in plaats van platen die je overal al hoort. Zwengel eens een interessante discussie aan in plaats van flauwe woordgrapjes om vijf over vijf. We hebben in Nederland op radiogebied geen publieke radio, alleen hele en halve commerciële radio. Luister maar eens naar de NPR (National Public Radio) in Amerika.

        • Aanvulling. Die publieke taken moeten die allemaal op radio 5 of mag dat een beetje verdeeld worden? Zender met pop, klassiek, nieuws, tv, omroepen in alle soorten en maten….Dat is dat wat je bedoeld?

          Och wacht…
          Dat is er bij de npo al. En eens, niet alles gaat perfect maar ik heb, samen met velen, genoten van de Cats en Abba. Gun een ander wat. En echt Patrick. John de Mol en zijn radiopersoneel eten er geen boterham minder om. Geloof me.
          (Das trouwens de reden dat dj.s naar de commerciëlen gaan he…het salaris bij o a. Een John de Mol is iers rianter dan bij de NPO.

          Zo hier laat ik het bij. Jou overtuig ik niet. Hoeft ook niet. Ik hoop volgende keer weer een inhoudelijk minder flauwekul stukje van je te lezen.

          Al iets van Giel Beelen gehoord?

  4. Ze zullen balen bij veronica…
    Populaire jongens weg halen..vooral radio 2….
    Loopt voor geen meter….
    Doen ze toch iets goed bij radio 2…
    Misschien tip die flauwe van inkel erbij te halen commerciële.
    Op naar de top 2000!!

  5. Tjonge, radio5 had een leuk weekje Evergreen top 1000, wat het volk, (van hun belasting weetjewel) wat het volk leuk vond, zijn ze ineens marktverstoorder.
    En dat geleuter over levensbeschouwing. Dat is er in de normale week teveel op 5.
    En dan staat 5 ook weer achter 1.

    Wat ik wel vind is dat het wat dicht op de top2000 zit. Kleinnn kritiekpuntje.

    Nee het is niet nieuw Patrick, je liefde voor de NPO, Daniel Dekker en och, Erik de Zwart. Hartverwarmend om je grieven zo op proffecionele wijze te negeren om toch objectief te lijken.

    Gelukkig verstoord 3fm niet.

    Hoewel, ze gaan weer voor het goede doel in een glaze huis toch? Mooi he dat de publieke omroep dat heel succesvol doet. Kost wat. Maar mede door succes van het ene betaal je het ander.

    Fijne avond Calimero Kicken.

    • 3FM die doen alsof ze iets goeds willen doen, maar ondertussen iedere tien minuten naar de streamingcijfers zitten te kijken en de hits op de website. Laat me niet lachen. Weinig publieks aan te ontdekken. Het is gewoon een verziekte en oneerlijke radiomarkt zo, wees jij blij dat je geen commercieel radiostation hoeft te vullen of te onderhouden, is helemaal scheefgegroeid sinds de NPO alle typisch publieke omroep radioprogramma’s wegbezuinigd heeft en vervangen door plaatje/praatje.

      • Quoot:”NPO alle typisch publieke omroep radioprogramma’s wegbezuinigd heeft en vervangen door plaatje/praatje….”

        Dat bezuinigen zal vaker gaan gebeuren.

        Tenminste… Als dit kabinet dat plan wel door de eerste kamer krijgt geloodst.

  6. 3Fm weer bijna onder de 2 procent Patrick, wat is daar nou opgeschoten behalve een hogere waardering en score van de jongere doelgroep? Waar zie jij lichtpunten bij ze?

    100pnl toch ook weer een aardige uitglijder

  7. Radio 5 doet gewoon wat veel mensen willen horen, daar is toch niets mis mee? Ze doen het zelf zonder FM maar wel met de nodige staatsteun.
    Heel lang geleden, maar dan ook echt heel lang geleden was het niet anders, “Geef het volk brood en spelen” Het volk wil vermaakt worden. Slechts een enkeling smult van een drie uitsturen marathon interview op de radio. (Zoals ik)
    Zelf heb ik de radio al lang vaarwel gezegd, en luster naar muziek via Spotify en documentaires via Podcasts.

  8. Het oude Radio 5 was als opiniezender van 1985 tot 2001 prima (als verlengstuk van Radio 1 op de 1008 kHz). Het “nieuwe” Radio 5 sinds 2001 (verhuisde toen naar 747 kHz geloof ik) heeft het oude profiel van Radio 2 overgenomen , met Je voelt je thuis als welbekende slogan. En zijn ze sinds 2001 veel nostalgische muziek gaan draaien. Was destijds een miljoenenbezuiniging van de NPO door de talkshows en documentaires (geleidelijk) te vervangen door muziek. Wat wel overgebleven is zijn de zondagprogramma’s van de EO, wat dan weer P.O. waardig aandoet.

    Zeker sinds de periode 2016-2017 is de oude Radio 2-crew doordeweeks geprogrammeerd op 5.

    Dus ook R5 is als popzender nummertje 3 niet zomaar uit de lucht komen.

  9. Ik heb een tip, Patrick: laten we gewoon twee verschillende luistercijferlijsten maken één voor de publieke en één voor de commerciële omroepen. Er klopt namelijk al jaren helemaal niets van die onderzoeken, dus dit kan er ook nog wel bij! Scheelt jou en vele anderen ook nog elke week een doos tissues 😉

  10. Helemaal vergelijkbaar met wat Joe of Radio 10 doen is Radio 5 niet. Ik hoor de eerste twee in ieder geval niet Frans Halsema of Wim Sonneveld draaien. Zelfs mijn meest favoriete gereformeerde EU-kneuterplaat allertijden, De Doodgewoonste Dingen van Passe-Partout (1977) hoor je op 5 wel eens voorbij komen. Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar het is prachtig gearrangeerd.

    Zelf luister ik trouwens voornamelijk thuis naar FIP Pop uit Frankrijk. Dat is nog eens goede publieke radio. NPO Campus komt bij vlagen enigszins in de buurt maar die Fransen doen het naar mijn smaak toch beter.

    • Helemaal eens.
      En nog iets..
      Ik quote Dhr Kicken even;

      De commerciële zenders die volop in de buidel moesten tasten om uberhaupt uit te mogen zenden hebben dus nu niet alleen tijdens Top 2000 last van hun eigen overheid en het ‘publieke’ NPO Radio 2, ook 5 rooft de hele markt leeg met hun beleid van zo lang mogelijk zoveel mogelijk luisteraars scoren.

      Kicken heeft het over John de Mol en die uit Belgie. Denk je dat John het “FM” shoppen voelt.
      2 van zulke spelers werken veel meer marktverstorend dan de NPO.
      Ze maken van commerciele radio een eenheidsworst waar zaaddodende entertainment uit spuit. De NPO kan zich (nu nog) creativiteit veroorloven. In belang van de luisteraar die daar via belasting voor betaald. John de Mol krijgt overigens ook staatssteun. Of dacht je dat hij wel netjes belasting betaald?

      Cultuur mag bij de npo alleen als het kraakt in een museum? Zodra de cultuur popmuziek is dan ja zeg… dat soort massa entertainment is dan geen cultuur ofzo?

      • de commerciele winst voor NPO Radio 5 valt erg mee afgelopen week. #1 in 13+, buiten de top 10 in 20-49 jaar. Het klinkt ouderwets, maar is nog steeds zo dat je geen pepernoot verkoopt boven de 50 jaar.

  11. Rob van Someren gaat met vakantie = 100% NL stijgt
    Rob van Someren is terug van vakantie = 100% NL daalt (hard).

    Oefff, pijnlijk.

    Rob van Someren op 100% NL is de grootste mis-match in radioland!

  12. 1.7 miljoen mensen die houden van 60, 70, 80 en Nederlandstalige muziek. Kijk eens naar deze cijfers. Veronica stijgt ook nu ze de Top 1000 aller tijden uitzenden…..zou me niet verbazen als Veronica de komende week tussen de 5 en 6% marktaandeel uitkomt.

  13. Tjongejonge. Wat een zuur stukje. Misschien moeten al die commerciele fmreklameverkopers eens luisteren naar die zender die hen zo oneerlijk de ruif leegvreet. Kennelijk kunnen die een truukje dat die radioconsultants niet in hun boekjes hebben staan.

      • Cadeau? Dat denk ik niet. Ze krijgen een budget dat ze nodig hebben om hun taak uit te voeren. En dat doen ze met succes! Belastinggeld nuttig besteedt.

          • Tja. Dat kun je wel denigrerend spelen noemen maar kennelijk voorziet het beter in de behoefte van de luisteraar dan wat de andere zenders doen. En als het echt zo makkelijk is waarom doen de grote commercielen het dan niet?

          • Nou zo gemakkelijk is dat niet, popradiootje maken. Ben je je eigen tips en tricks vergeten? Datcis dezelfde denk fout die John de Mol maakt.

  14. De lijst geeft vooral aan dat radio op sterven na dood is. De luisteraars zijn vooral ouwe knarren die met een beetje geluk nog met hun eigen tanden tandenknarsend luisteren naar hetgeen de radio biedt. En dat is buiten de muziek uit hun jeugd, bijzonder weinig.

  15. Voor de frequentieveiling was een week met een toplijst een welkome afwisseling op de normale programmering. Nu kies ik zenders zonder toplijsten uit.

    Het wordt allemaal zo eenvormig. Nummertje, appjes voorlezen, hier en daar een tease. Dingen waarom je dagelijks een programma luistert zijn er een of twee weken niet. Daar gaat je herkenbaarheid.

    Bovendien zijn de toplijsten op hoofdlijnen ook gelijk. Noem het top 2000, top 1000 allertijden, top 4000 of top 1500 lijst van je leven. Ze gaan allemaal over brede muzieksmaak. De 80’s toplijsten zijn niet meer te tellen. En iets unieks als de top 1500 van het foute uur kent te weinig vernieuwing.

    Deze week is Radio 5 de winnaar in de weekkoersen. Dat zal volgende week wel weer anders zijn.

  16. Vraag voor Patrick: Het lukt Radio 5 blijkbaar om zonder FM-frequentie de grote verstoorder te zijn met een topzoveelallertijden. Elke commerciële zender heeft zo’n lijstje, maar Radio 5 prijkt nu bovenaan het lijstje. Ze doen dus iets beter dan andere zenders. Vanuit jouw optiek, Patrick, waarom scoort Radio 5 als een malle? Wat doen ze radio-technisch goed?
    (overigens ben ik het eens met je gemopper over overheidssubsidie, oneerlijke concurrentie en publieke taken)

    • Ik luister steeds vaker Radio5. Djs als Stefan Stasse en Gerja Wolf en Simone Walraven maken toegankelijke radio met lekkere muziek en leuke items. Er zit rust in, Radio2 is een zooitje met al die wisselingen en rare beslissingen. De muziekmix bij 5 is prettig en herkenbaar. Dat is ook wat 3Fm onluisterbaar maakt, als je daar een uit luistert herken je de helft van de muziek niet

        • Dat is zeker een hele fijne zender. Ik vind dat dit soort kanalen voor ondergeschoven muziekgenres nog wel passen bij een publieke taak, al zitten ze daarbij ook wel in het vaarwater van Sublime. Ik merk dat ik het lastig vind. Eigenlijk weet ik alleen bij Radio 1 echt zeker dat dit een publieke taak is.

  17. Door Radio 5 wordt het bewijs geleverd dat succes draait op sentiment en goede vormgeving en dat het veel minder ligt aan de distributie. Hieruit moeten de commerciëlen toch conclusies trekken, je kunt dus gewoon goed scoren door het gevoel van je doelgroep te vertalen naar een leuk radioproduct, zonder geneuzel over FM, DAB of wat dan ook. Eens dat Radio 5 zeker geen publieke taak vervult en net als de andere NPO’s eruit zou moeten, maar… De scores geven ook aan dat het kunstje, sfeertje en poppetjes bepalend zijn. Dat is dus eenvoudig te kopiëren en daarmee de overbodigheid van de NPO speeltuin te bewijzen. Niet klagen over hun oneerlijke funding, maar kijken wat nou echt die luisteraar nou echt wil…en dat commercieel exploiteren. Anders denken over hetzelfde, daar zijn merken groot mee geworden. Stap uit die bubbel en pak ze aan! NPO heeft geen bestaansrecht en dat kan door het juiste commerciële antwoord snel worden bewezen. #nietvanonzecenten

  18. Radio 5 was weer kopie van vorig jaar. Door het sentiment vinden mensen de lijst prachtig. Gold FM, en Radio M Utrecht en NPO radio 1 daar luisteren wij naar. Geen flauwekul radio. mensen worden niet mee gesleept door de presentator/DJ. Elke werkdag om 14:00 studio sixties bij Radio M Utrecht. Gewoon 1 uurtje, dat is genoeg.

  19. De lijst van deze week is wel aanleiding om nog eens goed te kijken welke ‘ontvanger’ luisteraars nu gebruiken. Het lijkt me sterk dat het bij radio 5 alleen maar thuisluisteraars zijn op het eigen modem/kastje. Hoeveel luisteren bv via de telefoon of laptop?

  20. Haha, Radio 5 bovenaan de lijst? Hoe betrouwbaar zijn deze luistercijfers nog? Mijn klomp breekt, tijd voor andere meetmethoden die wel echt kloppen. En ondertussen houden we elkaar voor de gek 😀

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*