
Dan kan er bij het RadioRing gala wel vol trots geroepen worden ‘radio leeft meer dan ooit’ maar de vraag blijft: bij wie? De gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar wordt steeds hoger en het is ook terug te zien in de stations die wel enigszins succesvol zijn, de oldieszenders. NPO Radio 2 is voor 50% ook oldies, NPO Radio 5 richt zich op de vijftig plusser, net als Talpa’s Radio 10 en DPG’s JOE. Radio Veronica van Mediahuis wordt ook voornamelijk beluisterd door ouderen.
De zenders die zich richten op jongeren, SLAM! en 3FM bereiken samen zo’n 3% van de markt. Ook Radio 538, ooit de jongerenzender van Nederland, richt zich steeds meer op een breed publiek, gezien de vele classics die ze draaien en de leeftijd van de jocks in de dagprogrammering met bijbehorende onderwerpen en tone of voice. Het feit dat Sky Radio het moeilijk lijkt te hebben na de succesvolle kerstperiode kan er ook op duiden dat hitstations niet meer zo in trek zijn, ook Qmusic levert in.
Die is jaren geleden al ingezet. Radio is een ouwelullen-medium.
Maar nu begint het wel heel duidelijk te worden
Maar met de vergrijzing wordt Nederland ook een ouwelullenland.
Dus wat is het probleem?
Een ietsje respectvoller omgaan met senioren zou ik op prijs stellen. Ik begrijp dat jullie het niet kwaad bedoelen, maar toch…
Je kan stukjes blijven schrijven over wat je van al die zenders vindt, maar mensen onder de 30 kennen gewoon geen radio meer. Ze kijken socials en luisteren Spotify: daar kan je op moment zelf bepalen wat je wilt horen.
Ik probeer het in de auto nog wel eens, maar binnen 10 minuten (uiterlijk als de reclame begint) moet er een telefoon op de boxen.
Dus richten op 50+ is wel slim.
De vergrijzing van Nederland is niet ingezet. Maar nu wordt het eindelijk duidelijk voor wie het niet wil geloven dat radio niets biedt aan de nieuwe generatie. Praatje/plaatje is voorgoed voorbij.
Maak er een AI station van, veel goedkoper en niemand merkt het verschil met die eeuwige Wikipedia info over nummers en artiesten.
@Patrick, jij als vernieuwende DJ. Heb je je stem al laten klonen en een gpt radio programma gemaakt. Het kan hoogstens beter zijn dat wat nu op de radio te horen is.
Ik hoorde iemand op dat Gala zeggen: Radio moet in je overlevingspakket. Met een blik bonen en radio5 in een schuilkelder.
Radio5 had de prijs voor beste zender moeten winnen.
Misplaatste grap. Slaat nergens op.
Het was geen grap. Maar Marcel wat vindt jij van radio?
Nog erger, jezelf zo serieus nemen.
Dat zou ik in jou geval ook niet doen. Maar Marcel. Dit is een media forum. Beetje keuvelen over media. Dit komt erg kinderachtig over man.
Fijne zondag iig.
Mijn voornaamgenoot neemt zichzelf erg serieus. Foei toch Madelief om zijne doorluchtigheid zó aan te spreken ;o)
Waar komt het idee vandaan dat elke uitgeverij of media groep zoveel mogelijk stations wil hebben, om in dezelfde vijver te vissen. Neem 100% NL, in plaats een gezellig radiostation met veel NL plaatjes uit de jaren 70 en 80 maken ze er een Sky Radio van. Veronica, Joe, Radio 10, allemaal meer van hetzelfde. Met djteams met zwakke broeders er tussen, die van gekheid ook niet meer weten wat ze moeten zeggen en allemaal dezelfde nieuwssites voorlezen. Zou de kwaliteit niet omhoog gaan, als er wat minder stations komen.
Wie Simone Walraven beluistert, elke avond vanaf 18.00 uur, kan Radio 5 toch moeilijk een bejaardenzender noemen.
Mee eens dat het aantal zenders minder kan, op radio en tv.
Het systeem zoals het nu is bestaat omdat er ooit meer gebruikers van radio en tv waren. Nu dat terugloopt kunnen er best zenders af. Anders moet je de kleinere groep blijven delen. Er moet daarbij genoeg keuze blijven op FM/DAB+. Het landschap is nu schraal vanwege veel van hetzelfde. Schraalheid door van alles maar een keuze is ook niet goed.
Het gaat om impact van reclamecampagnes, daar heb je zoveel mogelijk kanalen voor nodig.
De stations durven geen risico te nemen, de investering is te hoog. Daarom gaan ze allemaal voor de vijver waar de vis gegarandeerd is. Je hebt gelijk wat betreft 100% NL, het station wat zich op badis van de naam alleen al zou moeten onderscheiden, maar 0% lef helaas
Je kan zeggen wat je wil, maar ik als 55-jarige ben blij met zenders als Radio 2, Radio 5 en Veronica…..Vroeger in de jaren tachtig luisterde ik voornamelijk naar Hilversum 3/Radio 3…..In de Jaren negentig naar Radio 2 en dat is vanaf toen zo gebleven, met af en toe een uitstapje naar 3fm (de vrijdag Freacknacht en Serious Request)…..Tegenwoordig mag ik buiten Radio 2 om graag naar Wout en Frank (Top 40 historie) en Rob Stenders (de Pup 40) luisteren.
Herkenbaar Marc, ben 59 en denk exact hetzelfde.
En voor dat leuk vindt: er gebeurt nog heel wat op de middengolf, mocht je een echt nostalgische bui hebben.
https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm
De laatste inovatie op radiogebied was 40 jaar geleden. Dat deden de grotere piratenstations in de randstad.Die moesten weg en sindsdien staat de tijd stil. De jeugd is voorgoed weg.Als liefhebber vind ik het niet erg. Met wat zoeken op internet zijn er best leuke stations te vinden.
In Vlaanderen, Duitsland en UK is er veel meer pluriformiteit bij de muziekstations.
Je hebt daar zenders met pop classics, Chr (dus geen 538 of Q format, maar meer NRJ of Kiis FM) , muziek van eigen bodem, alternative muziek etc.
Hier in NL is -op een paar regionale onroepen na- alles verzadigd met voornamelijk uitgekauwde 80s en 90s en een greep uit de Top 40 , vaak de meeste commerciële NL-producties (en nee ik bedoel niet per se NL-talig). Zelfs Slam! draait voor de helft classics uit 90s.
Zonde.
Waar zijn de tijden van Veronica en Noordzee Internationaal uit de jaren 70 gebleven? De tijd van vernieuwing en innovatie.
Kilrock.nl
De enige vernieuwing die er nu is dat je dj kan ziet hoe hij plaatjes draait, en daarmee is de mystiek van radio verdwenen.
Het zelfde geldt voor de computers die de online radio stations gebruiken voor de non-stop uren. Een soort Spotify playlist die op random staat.
Radio is een medium voor bejaarden geworden net als de krant. Maar daar is toch niets mis mee? Zo gaat dat nu eenmaal met media, die worden door iedereen omarmd, en een tijd later laat men het vallen en gaat naar de nieuwe media.
Ik hoor hier ook niemand over de middengolf? Daar zitten nu fanaten met een legale 1 Watt / 50 Watt / 100 Watt zender.
Media komt en media gaat, en sommige blijven er in hangen.
Dat je kan zien dat dj plaatje draait?
Ze zitten achter een pc en misschien wat schuifjes, een microfoon en the show can om the air.
De term zit er nog steeds ingebakken, dj en plaatjes draaien.
Wat ik mooi vind zijn dj.s die mooie prachtige overgangetjes maken van het ene naar het andere intro en bijna op de seconde weten tot wanneer ze kunnen
babbelen. He Bert Kranenbarg. Hij had een item over Erik de Zwart. Liet er een oud fragment van horen en de muziek die Erik draaide draaide denk ik Bert ook. Zorgde voor een grappig effect van toen naar nu. Dat zijn vakmannen toch? Geen camera maar een genot voor de oren.
En ja het kan best zij dat de eer bij de techneut van dienst ligt. Maar dat is niet bij Bert. Oude ambacht.
Er was eens iemand die zei: degene die het medium van die tijd snapt, wint.
Eerst waren er pamfletten. De presidentskandidaat daar veel gebruik van maakte, won.
Toen kwam radio.
Toen kwam televisie.
Nu is er social media: degene die daar het beste gebruik van maakt, wint.
Radio is inderdaad iets van vroeger.
En Radio 1 probeert maar te verjongen met het regelmatig draaien van eigentijdse hit muziek.
Niet om aan te horen voor het oudere publiek dat die zender Nu eenmaal heeft. Gewoon treiteren en keiharde leeftijds discriminate.
U bent in de war, dat is NPO Radio 2.
Radio 1 is met BNR de enige zender dat wat nieuwigheid te melden heeft….
Haha nee hoor, dat is gewoon een bezuiniging. 12 minuten muziek is goedkoper dan 12 minuten journalistiek.
Bedankt, 20 jaren lang rechtse kabinetten hiervoor!
Klopt. Muziek op radio 1 is als gevolg van bezuinigingen maar gek genoeg niet in elk programma..Wel in het Radio1journaal maar niet bij Spraakmakers.
Het zouden 2 plaatjes per uur zijn.
Gemiddeld denk ik.
Sommige journalisten zijn liever DJ
Hugo Borst bijv.
Van mij mag hij naar R5
bnr kan het voor veeeeeeeeel minder geld wel zonder muziek
Eens even kijken of Wim van Helden weer wat gaat betekenen voor de luistercijfers i.c.m. 90’s lijstje op Q. Na 7 maanden weer voorzichtig terug op de radio…. Alles komt goed!!
Radio Veronica gaat bezuinigen de weekend avonden worden non-stop vanaf 21.00 volgende week
Nu de weekdagen nog.
Die Frank heeft er toch amper zin in. Wie die ooit heeft aangenomen bij Veronica moet zich echt kapot gaan schamen. Lekker in een coffeeshop gaan werken zou ik zeggen.
Rob Stenders en caroline hebben hem aangenomen
Het komt te vaak voor dat ik hier een autoritje maak en geen muziek hoor. Reclame, Nieuws, Verkeersinfo en weer reclame pakken vaak 12 minuten rond het hele uur. En dan rond het halve uur nog eens minutenlang. Ook op Radio 2. Ik zet wel een CD-tje op. (ook al weer oud volgens velen)
Ik weet het nog zonet niet natuurlijk zit de jeugd meer op tiktok en spotify. Maar vanaf een jaar of twintig gaat de radio toch een rol spelen. Ik hoor op de radio toch regelmatig 30ers en 40ers inbellen. Radio heeft ook iets gemakkelijks, je hoeft geen playlist te maken en je hoort nog eens wat nieuwe muziek. Ook op het werk is radio net even wat gemakkelijker dan spotify. Ik denk dat als je de oudere jongere blijft bedienen dat radio nog heel lang mee kan als medium. Maar er moet wel wat slimmer omgegaan worden met het aanbod. Ook de toplijsten moeten zich wat meer op de oudere jongeren richten. Dat betekent dat er meer kwalitatief goede muziek naar voren geschoven moet worden. Anders zitten we over twintig jaar nóg naar Toto te luisteren.
Precies en ze moeten dus wat meer variatie erin brengen uit alle decennia. Ik denk dat de oudere jongeren meer goede muziek uit de jaren 90, 00 en 10 willen horen.
Wat radiostations tot nu toe aan het doen zijn is steeds de focus op de jaren 80 leggen. En daardoor zenden ze steeds dezelfde uitgekauwde muziek uit.
Niet om te zeggen dat de muziek uit de jaren 80 slecht is, want er is in dit decennium veel goede muziek gemaakt. Ik denk wel dat een bijkomstigheid is dat vijftigers en zestigers staan te juichen van geluk dat radiostations de muziek uitzenden uit hun jonge jaren.
Voor de komende jaren ligt er een grote uitdaging bij de radiostations om radio als medium over te kunnen brengen naar de volgende generaties. Als je nu de luistercijfers bekijkt en je ziet dat NPO Radio 5 het goed doet, dan is de doelgroep 20-59 jaar voor commerciële radiozenders, over enkele jaren (in 2030) ook niet meer goed bruikbaar. Die zullen ze misschien moeten verhogen naar een maximale leeftijd van 75 jaar.
En wat te denken over 20 of 30 jaar als de 50+ en 60+ers er niet meer zijn….Wordt de muziek uit de 50s, 60s, 70s en 80s dan nog wèl gedraaid?……De mensen die dan nog leven zijn voor een groot deel pas vanaf de jaren 90s geboren……Wij gaan het niet meer meemaken, mijn generatie tenminste (ik ben van 1969).
Dat Joe nog zoveel luisteraars heeft, is naar mijn insziens toch wel verbazingwekkend.
Je kunt die eentonige zender niet aanzetten, en je hoort voor de zoveelste keer “ABBA komt eraan “, en “,Madonna is onderweg. ”
Ik had stille hoop dat men het irritant hoge ABBA / Madonna gehalte nu eens naar beneden zou bijstellen toen ik er de afgelopen weken naar luisterde, maar de eentonige artiestenkeuze ,waarbij zoals gezegd ABBA en Madonna absurd vaak gedraaid worden, doet je haast afvragen of Joe gesponsord wordt door de platenmaatschappijen van hen.
Ik haak in ieder geval wederom af bij Joe…of beter gezegd “ABBA / Madonna FM .”
Ze hebben van commerciële Classic hits zenders het beste fm kavel vandaar denk ik
Joe in België draait zoveel veelzijdiger en gelukkig ook nieuwer. Dat luister ik dan liever.
Totaal andere markt en andere behoeftes op radio gebied.
Als je mij vraagt hoe mijn favoriete radiostation er uit zou zien dan zou ik zeggen zoals 3FM was van 1990 tot 2005. Toen was er in mijn beleving een perfecte mix van k*tmuziek, kwaliteitsmuziek, classics, nieuw, alternatief, dance en whatever er voorbij kwam. Nu zit ik de hele dag classics te luisteren op NPO2 of Veronica. De DJ’s op de meeste commerciele zenders vind ik niet te pruimen (lachzakken en vormgeving) en er komt vrijwel niks nieuws meer bij. Zeker geen gitaar gebaseerde muziek. Nu hoor ik Patrick denken “De meeste luisteraars zitten niet te wachten op kwaliteit”. Nee, misschien niet maar waarom hoor ik dan de hele dag het beste van de afgelopen veertig jaar voorbij komen wat kwalitatief wél in orde is? Waarom durfde Frits Spits elke dag met wat nieuws te komen en doen de huidige stations hélémaal niets gedurfds meer. Man, het was toch gaaf om eens een Amanda Lear voorbij te horen komen. Of New Order. Dát was nieuw en gedurfd. Nu is het tiktok rommel, zolderkamertjes muziek en Taylor Swift. Het hoogtepunt voor mij was dat een jock aankondigde dat een bekende band een nieuw album had uitgebracht om vervolgens een 10 jaar oud nummer van deze band te draaien. Hij moest zich doodschamen. Wat vroeger de hitlijsten bepaalde daar is nu ieder station als de dood voor want stel je voor dat de luisteraar het niet leuk vindt en weer naar Veronica óf naar NPO2 hopt.
Voor mij is nu duidelijk dat iedereen die radio maakt het in zijn broek doet van angst. Dus we hebben nu veel meer radiostations én heel veel meer van hetzelfde. Dezelfde jocks, dezelfde top 1000 lijstjes, dezelfde “veilige” shitmuziek. Beste mijnheer van de radio, ik wil me kunnen optrekken aan kwalitatief goede radio. Ik wil het gevoel hebben dat wat jullie kunnen, dat niemand anders dat kan. Nu zit iedereen, zonder uitzondering te roepen dat het beter moet. Helaas zijn wij een kruiwagen met kikkers die allemaal wat anders kwaken. RADIOBAZEN REDT DE LUISTERAAR!!!! Het wordt tijd voor een nieuwe revolutie 😉
Vreemde reacties, ik luister alleen maar radio…of zou ik met mijn bijna 60 toch een ouwe lul zijn ? Kijk tv daar word ik nou echt zat van,die heb ik jaren geleden al bij het Grofvuil gezet.
Je bent niet te oud. Waar het wel mee te maken heeft is met de reclamedoelgroep van de commerciële radiostations. Zestigers vallen over het algemeen buiten die doelgroep (20-59 jaar).
Het bijzondere vind ik dat ze bij de gouwe ouwe zenders niet door hebben dat ze veel luisteraars hebben die 60+ zijn.
Je ziet bij de televisie ook dat er veel veroudering is. Je kunt het zien aan de thema’s, programma’s en onderwerpen bij de NPO, waarin er veel aandacht is voor nostalgie van de jaren 70 en 80.
TikTok-hits, professionele ‘zolderkamer’producties en Taylor Swift zijn de Amanda Lears en New Orders van nu.
In 40-50 jaar komt er een hoop nieuwe muziek uit. Dat zullen mensen van de huidige generatie 20’ers op hun 50e of 60e waarschijnlijk ook weer goede muziek noemen en de muziek van 2064 niets vinden.
Pfff 2064…..Ik mag hopen dat ik het nog mee mag maken, hahahaha….
“In 40-50 jaar komt er een hoop nieuwe muziek uit. Dat zullen mensen van de huidige generatie 20’ers op hun 50e of 60e waarschijnlijk ook weer goede muziek noemen en de muziek van 2064 niets vinden.”
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk blijft er muziek hangen maar in de jaren ’70 en ’80 is ook pulp gemaakt. Dat is nog steeds pulp en iedereen is het gelukkig vergeten. Maar kijk naar de top 10 van de top 2000 en zie wat er in 40 jaar is blijven hangen.
Ik denk ook dat er méér ‘hits’ van tegenwoordig op den duur in de vergetelheid raken dan dat het in de 60s, 70s en 80s het geval was.
Daarbij is het ook zo dat de generaties zestigers, zeventigers en tachtigers de muziek uit de jaren 90 zien als muziek van tegenwoordig (die nog actueel is).
Precies wat je zegt, zo voel ik dat ook……Als men praat over muziek van vroeger dan geldt dat voor mij de jaren 70s en 80s (die ik bewust heb meegemaakt) maar ook de tijd dáárvoor, de 50s en 60s (de jeugd van mijn ouders)…..Vanaf 1990 houdt het op.
Dat weet ik wel zeker. Pak de top40 van december 2020 er eens bij. Daar staan artiesten op waarvan ik de naam niet ken en soms niet eens kan uitspreken. Probeer die eens te projecteren naar volwassenen van pak ‘m beet 35 – 40 jaar. Ik denk dat 75% niet past bij die doelgroep (opgegroeid rond 2000) De jongens hier (+/- 30 jaar) zitten meer op rock – gebaseerde muziek en zitten ook gevangen in ouwe meuk, dezelfde ouwe meuk waar ik mee ben opgegroeid (61 jaar) Leuk hoor. Dan moeten zij tot hun 80e naar muziek uit mijn tijd luisteren. Dua Lipa, Justin Bieber. leuk hoor… not. Wel grappig om te zien dat al die revival muziek stiekum zo goed scoort. He, weer een cover uit de ’70’s Joehee! Dat zegt toch genoeg denk ik. Laten we hopen dat de volgende generatie zich een beetje gaat afzetten tegen die tiktok meuk en dat er een nieuwe Jimi Hendrix herrijst. Ondertussen vermaak ik me wel met allerlei leuke concertjes van echte muzikanten.
mijn opa had vond hetzelfde van o.a. the beatles en the stones als jij over de muziek van nu. die tiktok meuk is ook een vergelijkbare omschrijving als die mijn opa had voor de muziek van de jeugd destijds
en dat is maar goed ook. bejaarden hebben hun muziek en de jeugd die van hun
Dat de jeugd van nu zijn eigen muziek heeft is niet mijn probleem, dat snap ik ook wel. Ik mis kwaliteit waarvan ik denk dat veel 35 plussers dit prima zouden waarderen. Maar goed, ik begrijp dat ik een roepende in de woestijn ben en dat de marketingmachine er totaal niet in geïnteresseerd is. Ondertussen struikelen de radiozenders die zich wel op mijn doelgroep richten over elkaar, draaien dezelfde ouwe meuk en proberen dit te compenseren met dj’s uit den ouden doosch.
In mijn visie is het zo dat als je een doelgroep (mensen van een bepaalde leeftijd) wilt bereiken, je in elk geval veel muziek moet uitzenden uit de jaren dat deze mensen in de adolescentie (tienerleeftijd) waren.
Ikzelf ben 40 jaar oud en ik heb veel interesse in de periode jaren van 1995 tot ongeveer 2006. Dat zijn mijn jaren tussen kind en volwassenheid (adolescentie). Als ik oude Top 40 lijsten bekijk, dan is dat voornamelijk uit die periode.
Ik weet niet of het voor iedereen zo is of de jaren van de adolescentie de voorkeursjaren zijn voor de favoriete muziekkeuze. Ik mag niet voor andere mensen gaan invullen hoe die moeten denken en voelen. Het is wel te zien dat muziek uit een bepaald afgebakend decennium vaak vooral mensen trekt van dezelfde leeftijden, generatie.
Ik denk dat het moeilijk in te schatten is of veel 35-plussers geïnteresseerd zijn in grote hoeveelheden nieuwe muziek. Zijn er veel mensen van middelbare leeftijd die de actuele wekelijkse hitlijsten structureel volgen?
Een beetje off-topic maar weet iemand waarom Leo Blokhuis is gestopt met zijn Twitter/X account? Hij was daar altijd vrij actief en zat zelfs tijdens vakanties vaak nog kiekjes te delen.
Euhm…iets met Elon Mussert?
Leo Blokhuis zit op Bluesky tegenwoordig.