Talpa Radio blijft zichzelf beconcurreren in huis door nu de 80’s Top 1500 op Radio 10, waar veel Radio Veronica luisteraars naar overschakelen. Ook Qmusic heeft er last van bovenin. 3FM doet voor het eerst sinds lange tijd weer eens goede zaken door naar 2,5% te stijgen. Een station dat geen last lijkt te hebben van de luisterduurverlenger (hitlijst) op Radio 10 is NPO Radio 5, ze stijgen zelfs 0,8%. Radio 538 zakt gelukkig niet verder weg en klimt weer boven de 7%. De ‘3 miljoen luisteraars’ voor Grand Prix Radio vorige week blijken maar van korte duur; ze zitten nu weer op zo’n 63 duizend.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 9: NPO Radio 5 gelijk met 538
Qua marktaandeel is NPO Radio 5 afgelopen week gelijk met Talpa’s Radio 538. Dit is opvallend omdat eerstgenoemde station niet beschikt over FM frequenties, maar alleen via DAB+ en digitale kabel te ontvangen is. Het [lees verder]
Luistercijfers week 44: Radio 538 flink in de lift, Qmusic nieuwe bereiksleider
Talpa’s Radio 538 scoort eindelijk weer eens 9% marktaandeel. Het aantal luisteraars blijft nagenoeg gelijk maar er wordt wel langer naar geluisterd, wat kan duiden op een betere muziekmix en spraak/muziek verhouding. Dit kan allemaal [lees verder]
Luistercijfers week 28: Qmusic opnieuw marktleider, Radio Veronica begint weer aan te slaan
De luistercijfers over week 28 leren ons dat Qmusic opnieuw de best beluisterde zender van Nederland was. NPO Radio 2 zakt naar een tweede plek, gevolgd door Radio 538 met 9,5% marktaandeel. Opvallend is ook [lees verder]
Radio Veronica wordt ook weer meer en meer een gepresenteerde Sky Radio, zeker voor de adverteerders dat het weer wat commerciëler is geworden?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met bereik in relatie met marktaandeel?
Bijv bereik bij Q isgroterdan bij 10, maar marktaandeel 10 is groter?
Bereik is het totale aantal luisteraars dat in die week naar dat bepaalde station geluisterd heeft.
Marktaandeel is het percentage van de luisteraars dat gemiddeld in die week naar dat bepaalde station luisterde.
Ezelsbruggetje: hoe hoger het bereik des te minder langer wordt geluisterd. Hoe lager des te langer er geluisterd wordt. Voor hitzenders zoals Q en 538 is dat niet zo erg omdat hun muziekrotaties daar op zijn gemaakt om in een zo kort mogelijke tijd ‘al je favoriete tracks’ te horen maar bij een radiostation met een ouder profiel met classics is dat niet bepaald positief.
Oei daar maak je toch een rekenfout Erwin. Voor ieder station is een langere luisterduur belangrijk. Want: luistertijd+aantal luisteraars maakt marktaandeel.
Dat is waarom een station als Radio 10 met minder bereik dan bijvoorbeeld Sky Radio toch meer marktaandeel scoort: luisteraars luisteren langer.
Nu tijdens de 80’s Top 1500 al helemaal en ze trekken dan door een TV commercial en posters in de bushokjes ook nog eens nieuwe dus meer luisteraars.
Overigens is het een fabeltje dat de hoge rotatie van de A hits bij hitstations zorgt voor een korte luisterduur. Dat komt met name door slap gelul van discjockeys, te lange reclameblokken en foute rotaties van de (verkeerde) classics/off format nieuwe muziek.
Duidelijk!
ah duidelijk! bedankt voor de uitleg allemaal!