Lichtmacht: creatieve MacGyvers die breed kijken

Belichten is heel veel meer dan alleen een lampje ophangen, weten ze al meer dan 30 jaar bij Lichtmacht. Een specialist in filmische belichting, voor televisie en film.

Loet Bol, managing director van Lichtmacht, kan het bedrijf kernachtig typeren. “We zijn een hands-on bedrijf, onze mensen passen bij onze filosofie: professioneel, breed inzetbaar en MacGyverachtig, we lossen het op.” Lichtmacht komt dan ook voort uit de praktijk: ruim 30 jaar geleden is het bedrijf opgericht door Bart Thieme, perfectionist en vakman pur sang, met een oog voor een creatieve benadering van belichten. Bol: “Bart is twee jaar geleden echt gestopt, nadat hij het bedrijf geleidelijk had overgedragen aan zijn zoon Daan. Bart is zo’n man die, als hij thuis iets in een productie ziet dat net niet helemaal goed is, in z’n auto stapt en komt vertellen hoe het wel moet. Hij kijkt veel verder dan alleen een armatuurtje ophangen. Dat is heel waardevol voor de kwaliteit van het werk, maar niet altijd handig voor de bedrijfsvoering. Op het gebied van de organisatie en de bedrijfsvoering, zeg maar de backoffice van het bedrijf, waren er nog stappen te zetten. Daarvoor zijn Remco Palte en ik drie jaar geleden erbij gehaald.”

Gegroeid en vergroend

Loet Bol (Managing Director van Lichtmacht)

Sindsdien is de omzet van Lichtmacht aanzienlijk toegenomen. De bedrijfsleiding, die naast Bol bestaat uit eigenaar en creatief directeur Daan Thieme en operationeel manager Remco Palte, had de gewenste professionalisering van de organisatie net goed op poten, toen ruim een jaar geleden de coronacrisis uitbrak. “De eerste maanden hebben we dat echt goed gevoeld”, zegt Bol, “maar vanaf juni vorig jaar werd het weer steeds drukker. Ondanks corona zijn we gestaag gegroeid, hebben we 18 mensen in vaste dienst en lopen er elke dag zo’n 12 tot 15 freelancers rond. Wij waren aanvankelijk vooral gericht op producties op locatie, maar we zijn steeds meer studioproducties gaan doen. We zijn de afgelopen jaren ook sterk ‘vergroend’: er liggen 200 zonnepanelen op het dak, het pand is geïsoleerd, we zijn volledig over op LED-verlichting en we gaan zo veel mogelijk over op elektrisch rijden.”

Studio’s en villa’s

“Wij richten ons op speelfilms en kleine tot middelgrote projecten voor televisie, zoals Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, Hunted, Het perfecte plaatje, Goede Tijden Slechte Tijden, Shownieuws, Hart van Nederland, Lang Leve de Liefde, Love Island, Big Brother en ga zo maar door. Naast ons studiowerk zijn we goed in real-life projecten, waarbij we bijvoorbeeld villa’s semipermanent voorzien van de juiste belichting, waarbij we ook de continuïteit waarborgen als dat gewenst is. Eenmaal opgeleverd kan er al dan niet iemand van ons aanwezig blijven. Die is er niet uitsluitend voor de belichting, maar kan ook andere klussen doen. Naast film en televisie doen we ook bedrijfsevenementen, jaarpresentaties en dergelijke. We beheren ook een aantal studio’s wat de belichting betreft, die we deels op afstand kunnen regelen zodat er zo weinig mogelijk mensen aanwezig hoeven te zijn. Aan de Honingstraat in Hilversum hebben we ook nog de beschikking over twee studio’s, een grote en een kleine, waar we chromakeyproducties kunnen maken. Die gebruiken we onder meer voor Z@pp Live en voor productpresentaties en dergelijke. Dat zijn de voormalige Phonogramstudio’s, de akoestiek is daar echt prachtig. En verder werken we met een aantal busjes en kleine vrachtwagens met een basisuitrusting, waar we materialen aan kunnen toevoegen al naar gelang dat nodig is. Maar de basis staat paraat, zodat we snel aan de slag kunnen.”

Nieuw talent

De grote technische kennis, creativiteit en decennialange ervaring zet Lichtmacht ook in om nieuw talent op te leiden. “Er loopt altijd een aantal stagiaires rond. Wij vinden het belangrijk dat ze echt meedraaien en bijvoorbeeld ook meegaan naar het buitenland. Een belichter moet niet alleen iets van lichttechniek afweten, maar heeft ook een goede kennis van camerawerk nodig. Met wat voor soort camera’s wordt er gewerkt, welk typen lenzen? We willen ook dat ze anders leren kijken, meer naar de hard/zachtheid van het plaatje. Driepuntsbelichting is, of was ooit, de basis, maar is dat altijd de enige manier om het te doen? Of kan het ook anders? Wat is effectief en wat niet? Make-up speelt ook een rol, mensen kunnen soms een nogal rode uitstraling krijgen door een bepaalde belichting, wat je met make-up kunt tegengaan. De kennis over licht wordt vaak nog onvoldoende benut. Opleiden is echt een wezenlijk deel van het bedrijf.”

“Groeien kunnen we in het middensegment, maar ook in films en de zakelijke markt, zoals bedrijfspresentaties. Op het moment doen we bijvoorbeeld veel voor de automotive industrie. Bovenaan staat altijd de kwaliteit van de mensen, hun kennis en creativiteit. De flexibele manier waarop ze altijd een oplossing bedenken. En de instelling van Daan Thieme, waardoor ze ook ongevraagd wel eens adviseren: “als je het nou net een beetje zus of zo doet…” Het potentieel van Lichtmacht is groot.”

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*