Patrick Kicken: Sublieme actie van Sublime!

[BLOG] Wat kan goede radio toch soms simpel zijn. Het grootste probleem waar de meeste radiozenders altijd mee kampen is dat er teveel vergaderd wordt en goede ideeën bij voorbaat afgeschoten worden, omdat er niet genoeg over vergaderd is. Of iedereen er weer een plasje overheen moet doen, waarna het oorspronkelijke idee helemaal verpest of zelfs afgeschoten is. Neem nou het idee van Sublime dat er vandaag voor zorgde dat ze voor een slordige 10k aan free publicity gescoord hebben, als het al niet meer is.

Ze lanceerden vandaag, op de geboortedag van Prince, een aparte stream met alleen maar Prince hits, klassiekers en livetracks. Aan elkaar gepraat door de vrouw die ooit zelfs met Prince samenwerkte, Candy Dulfer. Bingo. Helemaal in de roos. Helemaal doelgroep, helemaal sympathiek, kost geen drol en zet Sublime weer even op de kaart. Hulde hulde. Nee ik solliciteer niet naar een baan bij de zender, ik vind het gewoon oprecht slim om dit zo te doen. Van RTL Boulevard tot MSN.com, op heel veel plekken werd het opgepikt. En het leuke is, de stream is ook nog eens tijdelijk, maar een maandje ofzo. En dan kunnen ze het natuurlijk herhalen met een andere core artist.

Natuurlijk is het ‘idee’ al zo oud als de weg naar Rome, iets doen met de geboortedag/sterfdag van een bekende artiest. Zo gaven we bij Radio Veronica op de 25e sterfdag van Bob Marley in m’n ochtendshow Kicken Wordt Wakker! zakjes wiet weg. Voor 50k aan gratis PR mee gescoord. Hoe ik dat zo goed weet? Dat wordt uitgerekend door de marketingafdeling hoor. We hadden destijds een knipselkrant waar precies bij ieder krantenartikel de waarde stond wat het had gekost aan advertentieruimte. Het valt me sowieso op dat radiostations weinig meer doen met hun core artists, m.a.w. de artiesten die op de hoogste rotatie staan en waar je als station een claim op wil leggen. Reken maar dat Prince fans weten dat Sublime dit doet en het ze extra luisteraars oplevert. En downloads van hun app.

Over ideeën gesproken: het zou natuurlijk superslim zijn om iemand als Eddy Keur, waar we allemaal zo laaiend enthousiast over zijn, nu al vast vast te leggen voor de drive-time van 16 tot 18u op een van de Talpa stations. Bij 10, Veronica en zelfs bij 538 zou hij mooi uit de voeten kunnen op dat tijdstip. Je zou er zelfs al promo’s voor kunnen laten lopen. Zodra bekend is wanneer Ruud de Wild weer teurgkeert: ‘wij hebben ‘m! vanaf .. juli hoor je die grappenmaker Eddy Keur bij ONS!’. Net als de soapserie Onderweg naar Morgen destijds snel overgekocht werd door nota bene BNN van een commerciële omroep.

Zo lastig is het toch allemaal niet? Eddy zit dadelijk al 3 maanden lang iedere middag zieltjes te winnen, je hoeft de bal alleen maar in te koppen bij jouw radiozender. Is je dat te drastisch, dan programmeer je hem vrij-zat-zon vanaf 16u. Van Someren wil best een dagje eerder weekend. Plus je trekt de gezelligheid van de weekprogrammering hopsakee door naar Het Weekend van 10. En je hebt meteen dé perfecte vervanger in huis. Even slim scoren! Als het ene restaurant stopt met sappige biefstukken te verkopen, dan zet je toch twee deuren verder als de sodemieter biefstuk op de kaart?!

Dingen die voor de hand liggen, daar lijken we bij de radio een broertje dood aan te hebben. We maken het onszelf veel lastiger dan nodig. Net als bij 3FM al 8 jaar aan een dood paard wordt getrokken, wordt er niet gedacht: hey, waar zijn we wel nog goed in en wat spreekt wel nog aan, laten we dat dan eens doen. Nee steevast maar vol blijven houden wat niet werkt. Zo zie je dat de podcasts van 3FM regelmatig bovenaan de podcastchart van Apple staan, zoals recent met ‘Sorry voor mijn broertje’. Dan ga je daar toch meer van maken en laat je dát je richting bepalen? Meer human interest, meer inhoud, minder flauw geklets. Zo lastig is het allemaal niet. Kijk wat scoort en doe dat meer. Maar dat lijkt vies bij de NPO. Stenders vertrekt en we zijn zo arrogant om te denken ‘daar hoeft niet iets voor terug wat op de Platenbonanza lijkt’. Met als resultaat: een dip in de luistercijfers bij NPO Radio 2 op dat tijdstip.

Het grappige is dat als je een paar (ervaren) radiomakers bijelkaar zet, ze meestal zo een succesvolle programmering bedenken. Of op ideeën komen die simpel lijken, maar wel voor succes zorgen. Maar het lijkt wel alsof we in de radiowereld bang zijn om makkelijk te scoren. Eerst lekker blijven dribbelen terwijl de bal er al drie keer in had kunnen liggen. Veel radioitems zijn té vergezocht, of we blijven doorgaan met iets waarvan je aan de reacties kunt zien dat het niet aanslaat. Natuurlijk mag je best een beetje nadenken vantevoren, maar het goud ligt al vaak op straat. Bij Qmusic melken ze niet voor niks Het Foute Uur en Het Geluid helemaal uit. Heb schijt aan wat andere radiomensen denken of zeggen, diegene die roept ‘dat is wel heel voor de hand liggend’ of ‘doen ze dat nou alweer?!’ durven zelf niet. Of beschouwen radio pas als goede radio als de luisteraar er een handleiding bij nodig heeft om het te kunnen snappen en volgen. Dus Sublime, petje af. Meer van dit soort logische, slimme acties graag.

Patrick Kicken

*Update* blijkbaar is door een regel uit 1947 van de Sena dit ‘niet toegestaan’, waardoor ze de Prince fans voortaan naar een Spotify Prince playlist doorsturen i.p.v. hun eigen app. Maakt niks uit, wéér extra pers voor Sublime!

8 Comments

  1. Terug naar de Rob Out methode..doen gewoon! En plasjes erover door jan en alleman is niet alleen bij radio maar ook in elk ander bedrijfsleven, om gek van te worden. En wat een zalig gesprek met Kees Baars onlangs..dat soort mensen!! groetjes!

    • NPORadio2 lijkt op moment het radio Veronica van de woensdag op Hilversum2 van velen jaren terug. Teveel -met alle respect- “huisvrouwen radio” in de aloude geest van Will Luikinga, Tom Mulder etc. Teveel kijk mij eens leuk doen met mijn luisteraars. Ze denken aan enige inhoud te doen met de Top2000 maar ze zijn die ook het gehele jaar zelf aan het poetseren. Als je maar een plaat door iedereen zijn strot gaat duwen zoals Rollercoaster komt ie vanzelf hoog. Je had al zwevende stemmers maar ik ben nu een zwevende luisteraar geworden en ik denk met mij velen. Ontheemd als oudere jongere en zwemmend tussen 3fm, Studio Brussel, Kink, Sublime en radio 10. Er is veel te winnen vooe de diverse zenders nu moeten ze idd eens een goed plan uitwerken en goede veelzijdige maar toch herkenbare programmering.

  2. Tijdelijke popup radiostations zijn niet onbekend. Satelliet radio SiriusXM in de USA doet dit al jaren. Tijdelijke stations, en soms permanent, radiostations met muziek van 1 artiest/band.

  3. Van mij mag bijv. Beelen, Keur en van Someren van de radio… Is soms too much… Betreft van Someren vindt ik helemaal niet inhoudelijk bij R10 passen.
    Evers past daar beter bij betreft muziekkennis enz. Zet van Someren en Beelen terug bij Veronica.

  4. Eddy Keur, hopelijk gaat hij snel weg bij radio 2. Deze man is zo, niet leuk, niet grappig en wel heel nadrukkelijk aanwezig. Als hij niet van zender verhuist doe ik het wel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*