Loet Bol (Lichtmacht): ‘‘Voor streamingprojecten doen we ook steeds meer’

Streaming, boardrooms en zelfs hotels en een kapperszaak

De corebusiness van Lichtmacht is en blijft de belichting leveren voor tv-programma’s. Maar daarnaast doet de Lichtmacht ook veel voor onder meer de filmindustrie en corporate streaming bedrijven en doet LMP (onderdeel van Lichtmacht) creatieve installatie in onder meer hotels, studio’s, boardrooms en de detailhandel.

Managing director Loet Bol en operationeel manager Remko Palte benadrukken dat televisie de kernactiviteit van Lichtmacht is. ‘Daar ligt onze focus,’ zegt Bol. ‘Maar Lichtmacht wil meer aandacht geven aan andere activiteiten, zoals documentaires en speelfilms. Dat doen we al, maar willen dat segment geleidelijk aan uitbreiden, mede gezien de groeiende vraag naar scripted content. Lichtmacht maakt van oudsher ook commercials, dat was de basis van ons bedrijf. Dat blijven we ook zeker wel doen, maar daar ligt geen nadruk op. De reclamewereld is nu eenmaal meer gericht op Amsterdam dan op Hilversum.’

Chogogo
Naast die activiteiten is Lichtmacht, met dochterbedrijf LMP als opdrachtnemer, zich de afgelopen tijd meer en meer gaan bezighouden met grote corporate projecten, zoals de verlichting van enkele hotels op de Nederlandse Antillen. Bol: ‘De Chogogo Resorts op Bonaire en Curaçao hebben wij creatief over mee mogen denken en ook ingericht. De bungalows hebben we bijvoorbeeld volledig voorzien van de nieuwste led-verlichting, inhoudelijk geadviseerd over de armaturen in de kamers en we hebben de volledige buitenverlichting van de aanwezige tuinen en waterlopen op het park aangekleed.

As we speak zijn we deze week mede-eigenaar geworden van Filmcare dat gevestigd is op Curaçao, een bedrijf waarmee we al enkele jaren samenwerkten. Filmcare is een facilitair- productioneel bedrijf, dat ingeschakeld wordt voor de films, tv-series en commercials die steeds vaker op de Cariben, onder andere Curaçao, Bonaire, Sint-Maarten en de Dominicaanse Republiek, worden opgenomen. Daarvoor hebben we zojuist apart materiaal aangeschaft en inmiddels daarheen gebracht. Hierdoor kunnen we de hoge transportkosten steeds verder terugdringen, onze klanten steeds beter voorzien van lokale, dus goedkopere, productiematerialen en meer vraag creëren. De omstandigheden in het gebied zijn natuurlijk prachtig.’

Boardrooms
‘Voor streamingprojecten doen we ook steeds meer,’ vertelt Palte. ‘Faciliteren van online lessen en bijeenkomsten bijvoorbeeld. We richten daarvoor onder meer studio’s in.’ ‘We richten ook grote corporate boardrooms in voor streaming doeleinden,’ vult Bol aan. ‘We geven creatieve adviezen, ontwerpen en doen de installatie. Dat ligt in het verlengde van het inrichten van studio’s, al is het een andere tak van sport.’ Palte: ‘Zo’n corporate omgeving richt je niet in voor entertainment. De aandacht ligt echt op de presentatie. Bij televisie gaat het om het totale plaatje, bij corporate streaming draait het om de boodschap die men wil overbrengen.’ Bol: ‘Het is vaak in feite een kleinere studio met bijvoorbeeld een tafel en/of aparte presentatieset. Wat je nog wel eens ziet is dat een scherm gebruikt wordt voor een presentatie, maar een groot decor zal je hier niet terugvinden. Televisie is toch veel dynamischer en vraagt om meer creativiteit. De streaming-aanvragen zijn tijdens de coronaperiode gestaag toegenomen, en dus hebben we meerdere studio’s met bijvoorbeeld greenkey-omgevingen ingericht. Hiervoor is de belichting veel essentiëler dan men vaak denkt. Vaak wordt belichting zwaar onderschat, waardoor de mensen in beeld er niet goed uitzien en hun boodschap dus ook niet!’

‘We zijn ook partner van H20 Esports Campus Amsterdam in Purmerend,’ zegt Bol. ‘Wij leveren het licht daarvoor. Alles draait daar om games, compleet met werkplekken en opleiding.’ Palte: ‘Wij hebben daarvoor de vaste installatie geleverd, een heel groot project.’ De H20 Esports Campus omvat onder meer een gaming arena van 10.000 vierkante meter, kantoren en andere voorzieningen.

Focus
‘We zijn kortgeleden weer even de hei op gegaan om na te denken of we op koers liggen en of we bijvoorbeeld niet te veel last hebben van de huidige krappe arbeidsmarkt et cetera,’ meldt Bol. ‘De eerdergenoemde projecten op bijvoorbeeld de Nederlandse Antillen voeren we, om ze gescheiden te houden van onze core business tv en film, uit onder ons label LMP.  

Onder dit label hebben we onder meer ook het NXT Museum Amsterdam ingericht, Rabobank, DPG, de Artsen zonder Grenzen-studio maar bijvoorbeeld ook een luxe kapperszaak in Utrecht en zijn we bezig met een groot project op Zanzibar. De activiteiten in LMP groeien gestaag en dus zijn we bezig om dit gedegen op te tuigen en uit te breiden, zonder onze focus op vooral tv en het filmsegment te verliezen.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*