HilversumTV wil het ‘oude kijken’ vernieuwen

Zin in een ouderwets avondje tv-vermaak met Barend Servet en Van Kooten en De Bie? Of een ‘avondje AVRO’ met de Wie Kent Kwis en Babbelonië? Het kan vanaf vandaag met het nieuwe videoplatform HilversumTV. Een soort Netflix met het beste van 65 jaar publieke omroep, helemaal gratis.

Richard Otto is de geestelijke vader van het nieuwe videoplatform. De Hilversumse media-ondernemer wil met HilversumTV “het oude kijken vernieuwen” en daarmee oudere programma’s een tweede leven geven. “Nederland heeft een omroepgeschiedenis waar vele landen jaloers op zijn. Er is zóveel mooie content gemaakt, dat hou je niet voor mogelijk. Veel ligt bij Beeld en Geluid achter slot en grendel. Dat is natuurlijk zonde. Maar er is ook ontzettend veel beschikbaar op YouTube. Het is alleen moeilijk te vinden. Daar wilde ik de kijkers bij helpen, vandaar HilversumTV.”

Het videoplatform is een particulier initiatief, gratis beschikbaar en vooralsnog zonder reclame. Otto: “Ik vind het gewoon belangrijk dat die content voor het publiek beschikbaar is. De omroepen doen er zelf te weinig mee. Dat is natuurlijk ook lastig, want er zijn maar 3 tv-kanalen en online mogen ze niet veel meer doen. Ja, je hebt NPO Best. Maar dat zendt alleen ’s avonds uit en op de ouderwets manier; dus lineair. Je kan als kijker niet zelf kiezen wat je wilt zien.”

Juist omdat de omroepen zelf weinig mogelijkheden hebben, zetten ze steeds meer op YouTube. Een omroep als AVROTROS, bijvoorbeeld, al heeft bijna 5000 programma’s op haar eigen YouTubekanaal gezet. Ook Beeld en Geluid, beheerder van het nationale omroeperfgoed, zet veel oudere tv-pareltjes op dat platform. “Het is allemaal te vinden, maar veel mensen zien door de bomen het bos niet meer. Daarom maakt HilversumTV een selectie van de meest gewaardeerde programma’s uit de afgelopen 65 jaar. En alleen hele programma’s, geen korte stukjes van 2 minuten. Dus je kunt als kijker lekker onderuit op de bank om te genieten”, aldus de Hilversumse media-ondernemer.

HilversumTV kondigt in een persbericht aan dat het programma-aanbod de komende tijd fors wordt uitgebreid. Binnen enkele maanden wil het platform meer films en series bieden dan Netflix, aldus het persbericht. Ambities genoeg, dus. Maar kan de Hilversumse ondernemer dat waarmaken? Mag hij zomaar over al dat programmamateriaal beschikken?

“Ik heb daar uiteraard goed naar gekeken. Het is juridisch gezien nog onontgonnen gebied. Maar op basis van recente uitspraken ga ik ervan uit dat het kan. Kijk, wat wij doen is: we cureren de content en we bieden een stream van YouTube aan. Dat is het. Wij maken niks zelf, wij kopiëren niks. Het staat gewoon op YouTube. En meestal hebben de omroepen of Beeld en Geluid dat er zelf op gezet.”

Er zit voor de Hilversummer ook een principiële kant aan de zaak. “Het zijn vaak legendarische tv-programma’s van de publieke omroep. Daar is door de belastingbetaler al voor betaald. En ze voldoen vaak nog steeds aan de kerntaken van die omroepen, dus wat is er tegen om ze opnieuw aan te bieden?”

Mochten er toch klachten komen dan zal Otto de klagers doorverwijzen naar de firma Google op de Amsterdamse Zuidas, eigenaar van YouTube. “Ik cureer, ik embed en ik link. Dat mag, als particulier. Of we er later ook commercieel wat mee kunnen zien we dan wel. Het zou mooi zijn, maar uiteindelijk hou ik me graag aan de regels.”

De doelgroep van HilversumTV is volgens Otto een wat ouder publiek, vanaf 35 jaar. “Daar is binnen de media steeds minder aandacht voor, terwijl dat toch een snelgroeiende doelgroep is. Ik vind het het vreemd dat bijvoorbeeld de radio zich nu weer volop aan het verjongen is, terwijl juist die jongeren steeds vaker andere media gebruiken. Richt je dan op die groeiende doelgroep van ouderen.”

Dat wordt natuurlijk al met succes in praktijk gebracht door Omroep Max. Ook de commerciële omroep ONS richt zich op ouderen, met oude succesnummers uit de omroephistorie. Maar die lijkt vooralsnog niet zo succesvol. Otto: “Klopt, maar die zitten op een kanaal in een pluspakket, dat moeilijk te vinden is. En bovendien, zij zenden ook lineair uit. Bij HilversumTV kunnen mensen zelf bepalen wat ze willen zien. Of het nou Willem Ruys is of Swiebertje.”

HilversumTV is te vinden op www.hilversumtv.nl en is te bekijken op tv’s met internet, pc’s, tablets en smartphones. Binnenkort ook met een HilversumTV-app voor iOS en Android.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*