De virtual reality cases van MPJC 2015

Tijdens de expert sessie Virtual reality cases in het mediacentrum gaat het over de virtuele ontwikkelingen. Tijdens deze sessie komen drie cases aan bod: VPRO, Triple IT en Terre des Hommes.

Triple IT: Beyond Sports
Volgens Robert Overweg van Beyond Sports wordt virtual reality de toekomst omdat het toegankelijker wordt. Het is mogelijk om een concert te herbeleven of bijvoorbeeld op een locatie als het Colosseum rond te lopen. Hierbij spelen zaken als slecht weer en daglicht geen rol meer.

Robert werkt bij Triple IT aan een toepassing waarbij voetbalclubs gebruiken maken van VR. Op deze manier kunnen ze bijvoorbeeld het spel pauzeren en door de ogen van de voetballer analyseren wat hij anders had kunnen doen. Spelers en coaches kunnen met de software wedstrijden herbeleven van uit elk perspectief: door de ogen van de eigen spelers en door de ogen van de tegenstander, maar ook vanaf recht boven het veld, voor een tactisch overzicht. Voor spelers is het terugzien van wedstrijdmomenten vanuit hun eigen perspectief alsof zij de wedstrijd weer opnieuw beleven. Beyond Sports zorgt voor een groter inlevingsvermogen en voor nieuwe inzichten in eerder gemaakte keuzes op het voetbalveld. Virtuele simulaties hebben namelijk een forse impact op gedrag. De hersenen reageren op de beelden alsof de persoon er zelf bij was.

Ervaar de  Beyond Sports demo app via www.beyondsports.nl/demo

 

VPRO’s De Volmaakte Mens
Steye Hallema wilde het liefst een film maken in 1 shot en niet meer editten. Door hierover na te denken kwam hij bij Virtual Reality terecht. Met virtual reality kun je een verhaal heel persoonlijk maken. Als kijker kun je een onderdeel zijn van de film. Voor de VPRO maakte Steye een eigen VR-vertaling van de wetenschapsserie ‘De volmaakte mens’. Dit resulteerde in een kunstzinnige, persoonlijke VR-belevenis, die met behulp van de speciale VPRO Cardboard en een smartphone te ervaren is. Aan de hand van een clip liet Steye zien hoe je overgangen kunt creeëren in een Virtual Reality omgeving. 

De VPRO wil als grensverkenner de aanjager zijn van nieuwe technologische ontwikkelingen in media-content om zo innovatieve vormen van verhalen vertellen te onderzoeken. Dit gebeurt door structurele samenwerking met ontwerpers, uitvinders en mediamakers. VPRO Medialab op Strijp-S in Eindhoven brengt deze mensen samen en laat hun experimenteren met nieuwe media toepassingen als de Oculus Rift.

Bekijk de film hier: www.vpro.nl/vr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revolver: Terre des Hommes case
Raymond van der Kaaij van Revolver was betrokken bij de productie van de nieuwe campagne van Terre des Hommes. Met virtual reality wordt de kijker deelgenoot van de uitbuiting van het 12-jarige meisje Amani door een Keniaans middenklasse gezin. Haar leven bestaat uit huishouden, het verzorgen van de kleine kinderen van het gezin en het ondergaan van fysiek geweld, intimidatie en seksueel misbruik. In deze virtual reality film staat de kijker ineens midden in het gezin dat Amani als huisslaaf houdt en wordt de alledaagse onvrijheid, de intimidatie en het misbruik beter invoelbaar. Door middel van Virtual Reality onstaat er een sterkere emotionele connectie met het karakter en wordt haar situatie uitvergroot.

Raymond van der Kaaij heeft tijdens het productie proces voor de Terre des Hommes campagne ingezien dat acteren in een VR film voor acteurs een nieuwe uitdaging. Zo is een scene nooit echt afgelopen en kun niet uit beeld lopen. Volgens hem liggen de kansen van Virtual Reality bij het koppelen van informatie met empathie, bijvoorbeeld bij documentaires.

Ervaar de Terre des Hommes VR film in App via iTunes (Apple) of Google Play/ Android.

Verkennen van Virtual Reality
Tijdens de sessie wordt er in de zaal druk geëxperimenteerd met de gekregen cardboards en de bijbehorende apps. Wat zijn de grootste uitdagingen? De makers van VR films lopen aan tegen het feit dat filmregels niet gelden tijdens het maken van een VR film. Hoe edit je een VR film? Hoe ga je naar een volgende scene? Hoe maak je een aftiteling in VR? Hoe ga je om met audio? Met audio kun je namelijk die kijker sturen: Hoor je links meer geluid, dan gaat de aandacht waarschijnlijk naar links toe. Zoals Geert Jan Bogaerts later in het plenaire programma zal benadrukken: : “Het vraagt een nieuwe taal. We staan nog aan het begin. Het lijkt alsof we in het jaar twee van de stomme film zitten. Iedereen roept ‘oh’ en ‘ah’ over de mogelijkheden, maar we zijn nog ver verwijderd van het maken van Oscarwinnend materiaal.”

Sprekers: 
  • Robert Overweg (Triple IT)
  • Steye Hallema (VPRO)
  • Raymond van der Kaaij (Revolver)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*