‘NPO beter op meer platforms’

In een blog vraagt Eelco Martens zich af of de Nederlandse Publieke Omroep sterk wordt door zichzelf als één portaal te presenteren. 

Volgens hem kan de NPO haar content beter op meerdere platformen aanbieden. Hij twijfelt of er bij de omroepen voldoende sprake is van een ‘wij’-gevoel. Volgens hem lukt het de NPO-top onvoldoende om draagvlak te creëren en de noodzaak van de hervormingen duidelijk te maken. Eelco Martens schrijft verder dat hij verwacht dat veel NPO-besluiten ‘van boven’ komen.

Toch ziet Martens dat het publieke bestel van onschatbare waarde is, al in de veelzijdigheid de laatste jaren er wel steeds meer van afgebrokkeld. Dit gaat volgens hem alleen maar meer worden nu in de NPO-plannen bekend is geworden dat diverse radiozenders gaan sneuvelen. Deze radiozenders gaan vooral verdwijnen door de beperkte luisterdichtheid. Dit druist volgens Martens in tegen de eigen visie van de NPO: ‘De NPO speelt een belangrijke rol in het leven van iedere Nederlander. Door de programma’s van de NPO ben je in staat mee te doen aan het gesprek van de dag, voel je je onderdeel van de samenleving en kun je je op jouw manier ontwikkelen en nieuwe werelden ontdekken.’ 

NPO dient volgens hem vooral draagvlak te creëren en zich aan haar kerntaken te houden in plaats van zich tegen de Youtube en Neflix-platformen te wapenen met een eigen platform.  

Lees het hele de hele column in Nederlands Dagblad op Blendle. ◆

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*