Eelko van Kooten (Spinnin’ Records): ‘We voelen goed aan wat de doelgroep over zes maanden leuk zal vinden.’

Bij MPJC werd er een uitstapje gemaakt naar de wereld van muziek en festivals. Hoe zetten zij online video in? Hoe laat je scherm visuals reageren op muziek of dans? Het succesverhaal van Spinnin’Records.

​Eelko van Kooten is directeur van Spinnin’ Records, marktleider in de wereld van de dance. Van Kooten: “We maken de coole platen die je hoort in de clubs. En de uitdaging is om die zo nu en dan ook op de radio te krijgen, zodat je de massa bereikt.” Dat lukt hem aardig. “We spreken wereldwijd grote doelgroepen aan, ons YouTube-kanaal heeft 9,5 abonnees en we halen hoge chartposities in de UK, USA en Australië.”

Hoe is het zo gekomen? Eelko heeft het ondernemen bij zijn vader Willem van Kooten geleerd. Zijn vader was gericht op popmuziek. Eelko trok meer naar dance: “Ik dacht dance is eenvoudiger te maken, goedkoper en internationaal.” In 1998 startte hij zijn eigen muziekuitgeverij, waar hij onder meer DJ Armin van Buuren onder contract had. Niet veel later startte hij ook zijn eigen label, omdat hij heel eigen ideeën had over hoe een DJ in de markt gezet moest worden. Aanvankelijk bracht hij vinyl en cd’s uit. Vanaf 2010 ging Spinnin’ Records online. “Toen internet werd ontdekt voor muziek zijn wij meegegroeid. Het fijne van internet is dat je kunt zien wat populair is.”

Van Kooten wijt zijn succes aan het goede buikgevoel van Spinnin’ Records: “We voelen goed aan wat de doelgroep over zes maanden leuk zal vinden.” Hij spreekt van een mix van intuïtie, data-analyse en een goede muziekredactie die altijd bezig is met het vinden van nieuwe muziekstijlen. “Zoals Animals van Martin Garrix in 2014”. Jongeren willen zelf nieuwe muziek ontdekken en groot maken. “Je moet ze blijven boeien met nieuwe dingen.” Spinnin’ Records doet daarom onder andere drie uploads per dag op YouTube en 8 uploads per week op online muziekboutique Beatport.

Hoe verdient hij zijn geld? Van Kooten noemt onder meer de muziekrechten en gaat in op zijn online-activiteiten: “We hebben ruim 9,5 miljoen abonnees op YouTube en 9 miljoen views per dag. De nieuwe generatie denkt dat muziek gratis is, maar dat is het niet: de muziek wordt betaald door de adverteerders.” Dankzij internet kan Spinnin’ Records repertoire wereldwijd online muziek aanbieden en promoten. “We krijgen geld van adverteerders over de hele wereld, waaronder Brazilië, India en China.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*