De Reclamemuziek Top 5 van Richard Otto

De Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren voor het eerst gezamenlijk de Reclamemuziek Top 40 aller tijden. Op donderdag 19 december wordt de Reclamemuziek Top 40 aller tijden bekendgemaakt. In aanloop daarvan vragen we diverse mediamensen naar hun reclamefavorieten. Ditmaal: Richard Otto.

1. I’d Like To Buy The World A Coke – Hilltop Singers (Coca Cola)
Het eerste reclamenummer in de geschiedenis dat later ook de hitparade bestormde. Later zouden er nog velen volgen, waaronder de iconische Levis-commercials. In de reclamewereld wordt deze Coca Cola reclame gezien als ’s werelds bekendste tv-commercial. Met een productiebudget van $250.000 was het in 1971 in ieder geval toen de duurste reclame ooit gemaakt. Opvallend is verder dat de reclame nog wat naweeën laat zien van de non-kapitalistische flower power periode, dat toen net de mainstream bereikte. Een reclame dat door de muziek na halve eeuw nog steeds wereldberoemd is.

2. 15 miljoen mensen – Fluitsma & Van Tijn (Postbank)
Het Holland van de jaren ‘90 in een notendop, waardoor het voor iedereen herkenbaar was. Het nummer 15 Miljoen Mensen werd oorspronkelijk alleen ingezongen voor deze Postbank-tv commercial. Het nummer werd al snel dusdanig populair, dat het op single werd uitgegeven en vervolgens de nummer 1-positie van de Nederlandse Top 40 wist te behalen. Het nummer staat overigens nog steeds regelmatig in de Top 2000.  Met deze commercial wist bankmerk Postbank zich van een menselijke kant te laten zien. Iets wat vrijwel geen enkele bank daarna meer is gelukt.

3. Morning Has Broken – Cat Stevens (WNF)
Het nummer uit alweer 1972 kwam in de schitterend opgenomen commercial van het Wereld Natuur Fonds rond midden jaren negentig echt tot leven. De stem van Cat Stevens en het nummer geven goed de breekbaarheid van de natuur weer.   

4. My Girl – The Temptations (Nederlands Zuivelburo)
Het nummer My Girl van The Temptations is een gouwe ouwe uit 1964, maar werd in de jaren tachtig nogmaals een hit in Nederland dankzij de commercial voor “Melk. De Witte Motor“. Het leuke barmeisje wist melk weer een beetje stoer te maken. Door de samenvoeging van ‘Melk’ en ‘My Girl’ in deze commercial is het ook direct een ‘Mama Appelsap’’ -lied.

5. People Gotta Move – Gino Vannelli (ANWB)
Het nummer van Gino Vannelli uit 1974 werd door ANWB in 2005 afgestoft en gebruikt voor een campagne. Verantwoordelijke reclameman Wim Ubachs gebruikte de muzikale break in het nummer als pechmoment voor in de clip, waardoor het nummer echt onderdeel van de campagne is geworden. Voor mij heeft deze reclamemuziek ook een persoonlijk tintje, want ik heb voor de ANWB de You gotta move-ringtone ontwikkeld.   

We vroegen ook aan hem wat het belang van reclamemuziek is. Richard Otto: ‘Met goede reclamemuziek kun je als merk de aandacht trekken, een merkbeleving creëren, je merk ergens mee identificeren en de reclame bij de consument in het hoofd houden. Daarnaast maakt goede reclamemuziek de tv- of radiocommercial aangenamer om naar te kijken of luisteren.’

Geef jouw top 5 door op Reclamemuziektop40.nl

Kijk en beluister hieronder de Top 5 van Richard Otto:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*