De podcasttrends van 2024

Het einde van een succesvol podcastjaar nadert en daarmee kunnen we voorzichtig een blik op 2024 werpen. Wat zijn de podcasttrends voor volgend jaar?

Advertenties spelen een grotere rol

De investeringen in podcastadvertenties gaan nog verder stijgen. Uit onderzoek blijkt dat 93% van de luisteraars staat open voor elk soort advertentie, 60% geeft aan ook echt naar de advertenties te luisteren. 93% heeft actie ondernomen na het horen van een commercial; van research plegen tot de echte aankoop. De geschatte investering in podcastcommercials wordt in de U.S. voor 2024 op zo’n 2,4 miljard dollar geschat.

Verder lezen: Wat kan een branded podcast voor jouw bedrijf betekenen?

Steeds meer niche podcasts

Door het toenemende aanbod aan podcasts blijft het podcastlandschap groeien. Dit leidt tot een grote diversiteit aan inhoud en meer podcasts over een niche onderwerp, zoals schipbreuken, pennen en briefpapier of winkelcentra. Luisteraars zijn namelijk op zoek naar content die perfect aansluit op hun interesses. Door een podcast te maken over een niche onderwerp, spreek je een betrokken en loyaal publiek aan dat zich zal binden aan je merk. Zo’n specifiek onderwerp kan ook het vinden van sponsors vergemakkelijken als zij dezelfde niche doelgroep aan willen spreken.

De opkomst van Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) zal op het gebied van podcasts een steeds grotere rol gaan spelen. Niet alleen in de inhoud van de podcasts zelf, maar ook qua gepersonaliseerde aanbevelingen. Ook maakt AI het mogelijk om door middel van bepaalde audiotechnieken geluid om te zetten in tekst. Zo kunnen ook mensen met gehoorproblemen podcasts ‘beluisteren’ en wordt de doelgroep voor podcasts nog breder.

Interactieve podcasts

Een nieuwe vorm van podcasting die we in de gaten moeten houden is de interactieve podcast. Een interactieve podcast biedt luisteraars de kans om deel te nemen aan de podcast, door bijvoorbeeld quizzen te spelen, polls te beantwoorden of andere vragen te stellen. Livestreaming is hier een goed voorbeeld van. De podcastmakers staan tijdens een livestream direct in verbinding met hun publiek. De opnames van de podcast worden direct doorgezet via kanalen als Twitch of YouTube en de luisteraar kan daar vragen stellen, of opmerkingen plaatsen. Deze vorm van interactie zorgt voor een grote betrokkenheid met het publiek, podcasts die dit al doen zijn

Leren door middel van podcasts

Zo’n 70% van de luisteraars geeft aan iets te willen leren tijdens het luisteren van een podcast. Dat maakt het dus een van de populairste redenen om naar podcasts te luisteren! Het genre ‘edutainment’ wint dan ook terrein op podcastgebied met een mix aan educatie en entertainment. Onderwerpen die weleens worden bestempeld als saai, worden in een hip, enthousiast jasje gestoken, waardoor het voor iedereen boeiend is om te beluisteren. Deze nieuwe manier van luisteren en leren trekt een doelgroep van jongeren tot volwassenen.

Videopodcasts

Een trend die op dit moment al speelt, maar in 2024 zal toenemen, is videopodcasting. Podcasts zijn populair geworden omdat het medium makkelijk overal te beluisteren is. Toch blijkt dat ook een groot aantal mensen graag naar podcasts kijkt. Maar liefst vier op de 10 podcastluisteraars kijkt weleens naar een podcast op YouTube.

Audiohuis als audiopartner
Overweeg je ook podcasts op te nemen in jouw audio content strategie? Audiohuis zorgt voor de totaalproductie van jouw podcast waarbij wij helpen met het voorbereiden, scripten en organiseren, en indien gewenst, distributie. Samen zoeken we naar het verhaal, de stemmen en de muziek die jouw merkidentiteit versterken. Neem contact met ons op voor vragen of een oriënterend gesprek.

1 Trackback / Pingback

  1. Hoe kies je het perfecte telefoonabonnement dat past bij jou? - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*